"Hopproblem"

S

Spader Ezz

Hästen har äntligen börjat hoppa och hoppar riktigt bra.

Men nu är han så het på gröten att antingen kommer vi in i botten för jag måste hålla så mycket för att inte storma över hindret. Eller så hoppas vi bra in och så blir han het mot nästa hinder och tar inte förhållningen som jag skulle önska och bara dundrar iväg, "sitt du jag fixar detta".

Jag hittar inte ryttmen som jag vill. När jag tar en förhållning mellan hinderna så känns det som att han bara trampar om lite nonchalant och sen kör vi igen.

Måste visserligen ha ett bra grundtempo för att han ska hoppa bra. Snålrider jag så är risken att han stannar som han gjort med tidigare ryttare.

Hur ska jag göra för att verkligen hitta feelingen mellan hinderna? Har provat sätta tillbaka honom helt och hållet när han bara blåser på, har provat med bommar mellan hindrna för att han ska komma tillbaka. Bommarna är super, men nästa gång vi kommer och de är väck så är vi där igen. Har provat att rida mot småhinder för att lättare få tillbaka honom och ha det med till de större hinderna, men njäää. Det går bra på de små hinderna men inte sen.

Hade lite funderingar på att byta till ett annat bett? Idag rids han på ett vanligt tredelat. Hästen kryllar lätt in näsan därför måste jag ibland höja handen för att få upp huvudet på honom, därför är jag inte helt överrens med mig själv att byta bett? Till vad i så fall?

Sv: "Hopproblem"

Träna mkt bomövningar o övningar där du hoppar små hinder så har du kanske 3 galoppbommar mellan 2 hinder o kankse hoppa olika linjer där du lägger en volt eller en halt mellan hinderna.
Halter efter hinder kan vara en bra övning. o mkt bommar.
Svårt att bara skriva såhär när man aldrig sett hästen, men mkt gymnastik o bom övningar!
De tror jag iaf!:D

Gör massa övergångar! Jag har ridit på flera hästar som gärna skjuter iväg före och/eller efter och jag brukar bestämma mig för att "idag ska jag göra 50 halter" osv, det gäller bara att bestämma sig och vara konsekvent. Är det en häst som flera meter innan hindret sätter iväg, gör en halt eller lägg en volt direkt när du känner av det.

Samtidigt, det är svårt att ge tips när man inte sett ekipaget, har du ingen tränare som kan hjälpa dig? För det är ju den ultimata lösningen.

Som de andra har skrivit. Markarbete och lydnadsövningar.
Du skriver att ni kommer in i botten på hindren ibland, detta beror på att du inte blir klar i handen skulle jag tro. Du måste låta honom vara sista galoppsprången - man måste rida även en het häst och inte bara sätta i handbromsen. Gör förhållningar mellan hindren och sen låt honom vara i munnen.
Ang bettet kanske det vore bra att prova något annat bett. Jag hade pelham på en häst som var som du beskriver - det funkade utmärkt. Dock varierade jag med ett annat bett (Novabett). Efter ett tag kunde jag sluta rida på pelham och ha novabettet istället. Men försök träna på bommar och lägre hinder, att byta bett är inte alltid lösningen men det kan varadet !

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 546
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar