Hopprädsla.

vaggvisa

Trådstartare
Tänkte nu be er kloka bukare om råd.
Jag har blivit så himla rädd för höjder på hinder och jag vet inte varför jag är rädd egentligen.
På ridskolan hoppade jag Lätt C höjd från C-ponny till stor häst och ville då alltid hoppa högre.
Nu mår jag illa om hindret är högre än 80. :eek:
Till saken är den att är så sugen på att tävla och dressyr kan jag inte starta i, men så är ju lägsta höjden för storhäst 90!
Vad ska jag göra?
Jag vet hoppa, hoppa, hoppa, men jag har hoppat 70-80 hur länge som helst nu, höjer jag dom där 10cm går det inte.
Nån som vill komma och tvinga mig över hindret?
Jag hoppar för tränare, jag funderar på om det kanske inte är rätt hopptränare för oss, men har inte möjlighet att byta då denna kommer ut till oss och jag har inte möjlighet att åka iväg nånstans. Jag behöver nog nån mer som skriker åt mig att nu jävlar hoppar du.
Sen har jag en häst som antagligen har massa hopp i sig men aldrig får visa det då alla hennes ägare har varit dressyrryttare vilket också gör att hon behöver mer rutin såklart. Men när vi hoppar tänder mer än annars och då är det synd om hon aldrig ska få visa vad hon kan.
Och jag vet egentligen inte vad det är jag är rädd för eller om jag är rädd för allt.
Men jag vill verkligen våga!
Behövde skriva av mig lite, har hoppträning på söndag, hur ska jag lyckas ta mig över 90?

Sv: Hopprädsla.

Du börjar bli vuxen! :angel:

Nej, men om du tror/vet att hästen klarar det, så är det bara att styra mot hindret, och ge sig fan på att komma över det..
Inte så lätt som det låter, jag vet, men försök hitta ett sätt som gör att du vågar. Kanske räcker med att du håller dig i manen och kniper med benen? :p

Jag tror inte på det där med att nöta på småhinder, för det fungerar verkligen inte för mig.
Om jag ska kunna hoppa en 90 bana, så måste jag träna på den höjden för att våga hoppa den höjden. typ :p

5½an brukar väl vara ganska bra om man vill "lära sig" hoppa högre?
Då vet man att hästen kommer rätt, och behöver inte oroa sig för nått annat än att komma över hindret.

En liten fråga; VAD är det som gör att du blir rädd? Är det enbart höjden, eller är det något annat som ligger bakom det?

Det verkar som du redan vet vad du ska göra :smirk:
Lyssna till ditt hjärta! Och visa lite mod förf*n! :angel:
Tror du det gör ondare att ramla av från 50 cm än från 150 cm? :smirk:

Inte behöver du oss bukare till hjälp.

Tänkte bara på en sak. Du sa att tränaren kanske inte var rätt för er, det ska inte finnas någon som helst tvivlan om att tränaren inte är bra för er. Så kanske ska du hyra en transport & prova att byta tränare? Eller är det ngt med just transport som krånglar?

Lycka till, det här fixar du!

kl

Vet precis hur du känner. För ett tag sen fick jag värsta spärren som gjorde att jag var helt övertygad om att jag inte kunde hoppa högre än 90.
90 och lägre gick som en dans men om hindret var 95 så fegade jag ur.

Men så började jag rida för en ny tränare där vi hoppade jättemycket serier och kombinationer och utan att jag visste ordet av så hoppade vi 110 utan problem. Man måste helt enkelt glömma höjden och bara rida.

Rid övningar där du måste koncentrera dig stenhårt på annat, inte rida mot enstaka hinder, utan gör kobinationer, serier och linjer. Be tränaren att höja när du inte märker..

Tänkte nu be er kloka bukare om råd.
Jag har blivit så himla rädd för höjder på hinder och jag vet inte varför jag är rädd egentligen.
På ridskolan hoppade jag Lätt C höjd från C-ponny till stor häst och ville då alltid hoppa högre.
Nu mår jag illa om hindret är högre än 80. :eek:
Till saken är den att är så sugen på att tävla och dressyr kan jag inte starta i, men så är ju lägsta höjden för storhäst 90!
Vad ska jag göra?
Jag vet hoppa, hoppa, hoppa, men jag har hoppat 70-80 hur länge som helst nu, höjer jag dom där 10cm går det inte.
Nån som vill komma och tvinga mig över hindret?
Jag hoppar för tränare, jag funderar på om det kanske inte är rätt hopptränare för oss, men har inte möjlighet att byta då denna kommer ut till oss och jag har inte möjlighet att åka iväg nånstans. Jag behöver nog nån mer som skriker åt mig att nu jävlar hoppar du.
Sen har jag en häst som antagligen har massa hopp i sig men aldrig får visa det då alla hennes ägare har varit dressyrryttare vilket också gör att hon behöver mer rutin såklart. Men när vi hoppar tänder mer än annars och då är det synd om hon aldrig ska få visa vad hon kan.
Och jag vet egentligen inte vad det är jag är rädd för eller om jag är rädd för allt.
Men jag vill verkligen våga!
Behövde skriva av mig lite, har hoppträning på söndag, hur ska jag lyckas ta mig över 90?

Är det din egen häst? Isåfall kan du ju verkligen utnyttja det och försöka hoppa lite oftare. Hoppar man låga höjder så sliter det ju inte på hästen. Sålänge hästen har roligt(vilket den verkar ha) så är det bara att köra på. Ställ upp ett hinder på ridbanan på kanske 70-80, ta 2 språng varranan dag eller något, sen hopptränar du 1 dag i veckan då du hoppar flera hinder och kanske en bana. Tillslut kommer det där hindret se jättepluttigt ut.
Öva, öva öva, det gäller att du ska se hoppningen som något enkelt och roligt istället för något svårt.
Prova att rida för andra tränare om det känns bättre, hitta någon som du litar på och som du känner dig trygg att rida för!

/F.d dressyrryttare som skolade om sig till hoppryttare :angel:

En annan grej att testa är också att be en kompis höja hindren till 130 och rida runt bland sen ber du kompisen sänka drastiskt och voila! Hindren kommer kännas pluttiga :)

Har du sett din häst hoppa nån gång? Ibland kan det underlätta om t ex din tränare sitter upp och ridre lite så får du se hästen under ryttare och att det inte är några problem för hästen att ta sig över hindren. Det kan ge en lite större självförtroende.

Lycka till :)

Det där hör jag av ponnymammorna också, att jag är gammal och klok som inte utsätter mig för högre :D
Jag vet faktiskt inte vad det är som jag är rädd för, jag har aldrig ramlat av vid hoppningen eller nåt sånt heller. Det är nog enbart höjden, sen har vi inte hinderstöd där höjden står på stödet så då vet jag inte hur högt det är heller, kunde man säkert säga att det där är så och så högt känns det som om det kanske skulle vara lättare? Jag vet inte.

zoowie: Jag skulle vilja åka och träna för någon anna, men jag har inte körkort. Annar är det ingap roblem med transport och så, det är just det att jag måste fixa skjuts då.

Estivuz: Tack, jag har inte tänkt på att bara hoppa två språng varje dag och så, får vi nog börja göra!

Dibatikern: Tack, det var smart. :angel: Nej, har inte sett min häst hoppa annat än på film där jag hoppar henne. Har funderat på att någon annan ska få hoppa henne just för att jag verkligen ska se att hon klarar det, får väl göra slag i saken då! :p

Okej, jag vet ju inte om du har eget stall eller om du står inackoderad (stavning?) men om du står inackoderad kan du ju försöka att träna med någon annan i det stallet. Alltså lifta med dem. Du kan ju betala bensinen till exempel så kan ni ju fixa en deal :D

har åxå varit rädd ett tag men nu börjar det lossna. hoppa serier, rätt som det är, är du uppe i högre höjder än 90 bara för att det flyter på. se åxå till att du inte kan se på stöden hur högt det är. man kan stirra sig blind på det, jag vet. be ridläraren att inte säga hur högt ni hoppar utan att h*n bara höjer. kolla sen efter ni är färdiga hur högt det var. ha galoppbommar framför. sätt upp en os-oxer i mitten av ridbanan så känns dina hinder kanske inte så stora.

hoppas du har fått något tips som du kan använda dej av.
lycka till, du ska se att du snart är med på scandinavium å globen ;)

du klarar det, du klarar det, du klarar det! du och hästen ska ju trots allt över tillsammans - och visst klarar h*n det?! :D skriv hur det går! lycka till!

Ni klarar det, jag lovar! :) Lita bara på er förmåga, så kommer det att flyta på super. Jag lovar att din tränare absolut inte skulle låta dig göra något som denne inte trodde att du och din häst klarade av. Lycka till!

En annan grej att testa är också att be en kompis höja hindren till 130 och rida runt bland sen ber du kompisen sänka drastiskt och voila! Hindren kommer kännas pluttiga :)

Ja det där är också en jättebra grej! :bump:
ELLER att man sätter hinder bredvid som är mycket större än de man ska hoppa. Jag blir iaf nervös när det är tvärtom :angel:
Dvs om hindren bredvid ex är på 50 cm och jag ska hoppa 90 cm, så känns 90 jääättehögt!

Jag tror det går lite bättre nu. På träningen hoppade vi iaf ett hinder på 90 och jag överlevde. Det gick nästan bättre än när det var lägre, hon bromsades upp lite så vi hann med och svänga och sådär :angel:
På torsdag har vi träningstävling/kamrathoppning i stallet och då har jag anmält 80-90 i CR så jag känner mig lite mer "tvungen" att hoppa det.

Det känns som om vi är på rätt väg iaf, tack för peppningen allihopa! :bow: :D

Släng hjärtat över hindren och tänk för guds skulle inte på "allt som kan hända!" Sen jag slutat göra det nu efter en liten svacka kan jag flyga över allt känns det som :P

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar