hopprädd med hopphäst

scizofren

Trådstartare
jag har ett litet dilemma.
har en 1,5 åring som verkar ha potential för hoppning, vilket jag gärna vill ta vara på (speciellt om han tycker att det är roligt).
men kruxet är att jag är hopprädd...
jag kan hoppa upp till ca 70 cm, men litar jag till 100 på hästen kan jag hoppa högre.
jag har tänkt att jag ska rida in honom och hoppa honom upp till ca 70-80 cm och sedan försöka få tag på en duktig hoppryttare som kan hoppa honom en gång varannan vecka mot att jag betalar en liten slant..
sedan tänkte jag såsmåningom ta hopplektioner och lära mig att hoppa bättre och högre med en instruktör och en (förhoppningsvis) välriden hopphäst.
jag har aldrig varit någon duktig hoppryttare och aldrig ridit för en riktig hoppinstruktör, så det jag vill ha hjälp med är om jag har tänkt rätt.
kan jag göra så som jag har tänkt mig eller borde jag låta någon duktigare person hoppa honom från början?

Sv: hopprädd med hopphäst

Om du är osäker i hoppningen så tycker jag absolut att du ska ta hjälp av någon erfaren hoppryttare när det är dags för hästen att påbörja hoppningen.

Och så ser du till att unghästen får löshoppa regelbundet redan nu.

Min hæst ælskar att hoppa och ær værkligen jætte duktig men jag skulle aldrig våga och jag tycker inte hæller att hoppning ær något skojigt.
Hon får så fint vara dressyr hæst..

Jag tycker inte att man ska ge sig på att hoppa med en oerfaren unghäst öht om man är hopprädd. Anlita någon annan ryttare för ändamålet. Det är ju hästens självkänsla och hoppglädje du ska koncentrera dig på i dess grundutbildning, inte din egen.
Men du kanske kan hitta en rutinerad hoppläromästare att få hoppa ibland, så du får upp ditt självförtroende och så småningom kan hoppa din egen häst när den blivit mer varm i kläderna?

Än så länge så ska han ju inte ridas in.. så du har ungefär 2-3år på dig att lära dig hoppa (: så jag tycker att du ska ta lektioner, låna någon välriden hopphäst och lära dig hoppa bättre + bli mer säker (:

Den ska väl börja ridas in och hoppas in nästa år? Den blir väl två i år.
Det räcker inte med att ha hoppat i ett eller två år på en snäll häst för att ha erfarenhet nog att hoppa in en unghäst. Det gäller att ryttaren är säker på vad den gör är lugn och erfaren. Hästen ska ju lära sig.

Tycker det låter som en väldigt bra idé att låta någon annan ta hand om hoppningen redan från början så att ryttaren kan få en lugn och stabil häst att lära sig hoppa på i framtiden. :laugh:
Nybörjare/rädd som ska lära en annan nybörjare blir inte så bra kanske ;)

tack så mycket för svaren!
det verkar som att jag har tänkt rätt iaf.
har hoppat in mitt ponnysto när hon var tre, men då hon har spatt i båda bak har hon ändå aldrig hoppat högre än 60-70 cm, så jag har ju ändå inte så stor erfarenhet av att utbilda en hopphäst direkt.
blir ju svårare när hästen ska börja hoppa 1 meter och högre. det är där jag känner att jag inte är rätt person för jobbet :crazy:

Vad du än gör, överlåt inhoppningen till någon annan...när hästen sedan fått ett självförtroende i hoppningen,då kan du börja hoppa den lite smått...

verkar mycket bra "scizofrea";)

tips är att kanske löshoppa:D:D

kolla bloggen:love: Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka