J
Jollypolly
Skulle bli jätteglad om någon kunde dela med sig av bra hoppövningar som är givande för häst och ryttare Hittar inga övningar nästan när jag är ute på nätet och kollar , irriterande men sant !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle bli jätteglad om någon kunde dela med sig av bra hoppövningar som är givande för häst och ryttare Hittar inga övningar nästan när jag är ute på nätet och kollar , irriterande men sant !
Ted nätterqvist visade mig den här övningen en gång:..
Du rider an mot en hinder (rätt lågt max 1meter) och precis när hästen "tar tag" i hindret ( alltså typ 5-6 meter innan hindret typ) så gör du en 10 meters volt och rider sen på hindret. Gör det där i följd ett par gånger. Det är jättebra om man har en häst som ofta attackerar hindret eller drar iväg efteråt eller innan.
Kan även tillägga att hästen ifråga trivdes mycket bra när han fick göra lite mer själv. Det är hästen som ska hoppa inte du.
min tränare red min ponny i tisdags, och då lade hon en bom både framför och bakom hindret.
den främre bommen låg längre fram, så hon hade ett galoppsåprång fram till hindret. det hjälpte min ponny att hitta avståndet till hindret, då hon kan ha problem med det.
Den bakre bommen hjälpte min ponny att landa tidigare, så att hon höjde ryggen mer och fick högsta punkten i språnget precis över hindret, annars är hennes högsta punkt när hon är påväg att landa.
dessa övningar tycker jag man ska göra om man har med någon som har kunskap, så att det inte blir fel. annars är det en superbra övning, min ponny hoppade verkligen igenom hindren och hoppade dom inte "på fart".