Hoppövningar :D

J

Jollypolly

Skulle bli jätteglad om någon kunde dela med sig av bra hoppövningar som är givande för häst och ryttare :) Hittar inga övningar nästan när jag är ute på nätet och kollar , irriterande men sant ! ;)

Sv: Hoppövningar :D

Ted nätterqvist visade mig den här övningen en gång:..

Du rider an mot en hinder (rätt lågt max 1meter) och precis när hästen "tar tag" i hindret ( alltså typ 5-6 meter innan hindret typ) så gör du en 10 meters volt och rider sen på hindret. Gör det där i följd ett par gånger. Det är jättebra om man har en häst som ofta attackerar hindret eller drar iväg efteråt eller innan.

Gör alltid halt på rakt spår efter hindret, det ger en lydig och uppmärksam häst som blir vändbar och påverkbar. Förutsätter förstås att framåtbjudningen finns där...

Skulle bli jätteglad om någon kunde dela med sig av bra hoppövningar som är givande för häst och ryttare :) Hittar inga övningar nästan när jag är ute på nätet och kollar , irriterande men sant ! ;)

Övning som ger dig en ärlig bild av hur du rider. Ställ upp tre eller fyra rättuppståenden på 6,5 meters avstånd mellan VARJE (obs!) Om du har ponny kortar du ner det ännu mer. Serien får sin mening då alla hinder ligger på minst 1m. Men man måste givetvis rida igenom den några gånger innan så man känner på avståndet. Desto mer man höjer, desto svårare blir det eftersom avståndet är väldigt kort. Det gäller att hästen är mellan hand och skänkel. Det får inte gå för fort eftersom det då blir för trångt. Detta är en jättebra övning för alla, eftersom man måste (om man inte har en superhäst som löser allt själv) rida genom hela serien eftersom avstånden inte blir längre, som i vanliga kombinationer. Denna övning introducerades jag för på en träning för Louise Haaga, så det är alltså inte jag som kommit på den.

Lycka till!

Ted nätterqvist visade mig den här övningen en gång:..

Du rider an mot en hinder (rätt lågt max 1meter) och precis när hästen "tar tag" i hindret ( alltså typ 5-6 meter innan hindret typ) så gör du en 10 meters volt och rider sen på hindret. Gör det där i följd ett par gånger. Det är jättebra om man har en häst som ofta attackerar hindret eller drar iväg efteråt eller innan.

Och ska nog bara användas på sådana hästar... Tänk vad som händer med en häst som bara har medelmåttig dragningskraft mot hindret... Den kommer väldigt snabbt lära sig att den aldrig behöver hoppa första gången, med följden att du stannar ut dig på andra hindret...

Trådskaparen: Hoppas inte jag förstör din tråd nu :crazy:

Men någon som har bra hoppövningar för unghästar som ska lära sej att hoppa? Som gör att de får bra kontroll på bommar/hinder och sådant?
Har tänkt börja hoppa min pålle nu :) (Har hoppat 2 ggr med henne förut, men saknar övningar)

En en gång förlåt om jag förstör tråden :o (tyckte bara det var onödigt att skapa en till tråd om hoppövningar)

//Johanna

Finns en bok som heter "Övningar och banor för hoppning" skriven av Hanna Mauritzon. Jag kikade i den lite grann på bokhandeln och tänkte att den verkade bra, så nu har jag beställt den från Adlibris. 130 kr inkl frakt mot ca 300 på bokhandeln:d!
Sen har jag för mig att det finns övningar på Hippson.se.

vill man träna hästens kvickhet samtidigt som man tränar sin egen balans är det jättebra med olika former av gymnastikhoppning! Jag hoppar ofta det för min tränare, jättekul! För att träna sits och balans kan man tex rida med händerna på huvudet, ryggen eller rakt ut. Prova också att rida utan stigbyglar eller att blunda och enbart lita på hästen. Öva dig att känna hur de olika "positionerna" påverkar hästen och dig och vad som känns bäst mm. Lycka till!

En annan övning är att ha någon form av kombination som man länger och kortar. Detta har hjälpt mig och min ponny väldigt bra då han har lite svårt att sätta under sig tillräckligt. Börja med normalt avstånd och läng eller korta sedan successivt. Gör gärna en markering var du började, lite roligt att se skillnaden sedan!:) Lycka till med att hitta bra övningar för just din häst!

lite kluven över den övningen, som ted netterqvist hade tipsat opm.. då jag själv har ridit MÅNGA heta hästar men har fått lära mig att det är de dummaste man kan göra att styra bort en het häst från hindret eftersom den då bara blir mer och mer taggad, hetare och hetare efter varje gång du vänder den från hindret i stället.

Hästen jag red då var den klassiska stannaren.. Kan inte räkna hur många gånger han nitade ut sig på första hindret.. Men det fungerade. Det handlar egentligen inte om, om du har en het häst eller inte. Utan allt handlar om kontroll. Och kunna "let go" utan att hästen skenar iväg.. Utan lugnt ligger kvar i galopptempot jag bestämt och mäter in hindret själv.

Kan även tillägga att hästen ifråga trivdes mycket bra när han fick göra lite mer själv. Det är hästen som ska hoppa inte du.

min tränare red min ponny i tisdags, och då lade hon en bom både framför och bakom hindret.

den främre bommen låg längre fram, så hon hade ett galoppsåprång fram till hindret. det hjälpte min ponny att hitta avståndet till hindret, då hon kan ha problem med det.

Den bakre bommen hjälpte min ponny att landa tidigare, så att hon höjde ryggen mer och fick högsta punkten i språnget precis över hindret, annars är hennes högsta punkt när hon är påväg att landa.

dessa övningar tycker jag man ska göra om man har med någon som har kunskap, så att det inte blir fel. annars är det en superbra övning, min ponny hoppade verkligen igenom hindren och hoppade dom inte "på fart".

Kan även tillägga att hästen ifråga trivdes mycket bra när han fick göra lite mer själv. Det är hästen som ska hoppa inte du.

jo visst det är en ren självklarhet. kan tänka mig som du sa om det ä'r en stopphäst att det kan va en bra övning då den kan bli lite förvånad när den sen ska hoppa. men det är inte vad jag kan rekomendera till en het häst.

min tränare red min ponny i tisdags, och då lade hon en bom både framför och bakom hindret.

den främre bommen låg längre fram, så hon hade ett galoppsåprång fram till hindret. det hjälpte min ponny att hitta avståndet till hindret, då hon kan ha problem med det.

Den bakre bommen hjälpte min ponny att landa tidigare, så att hon höjde ryggen mer och fick högsta punkten i språnget precis över hindret, annars är hennes högsta punkt när hon är påväg att landa.

dessa övningar tycker jag man ska göra om man har med någon som har kunskap, så att det inte blir fel. annars är det en superbra övning, min ponny hoppade verkligen igenom hindren och hoppade dom inte "på fart".

har också hört att den övningen är bra!:D

men måste bara komma och förstöra här, var försiktig med den och gör den aldrig utan att tränare eller någon mkt duktig mätt ut avståndet för det var en häst på min ridskola som trampade på bommen efter, snubblande och bröt benet.... avlivad på plats....:(:cry: bara så man är försiktig! övningen är annars bra....:)
olyckan kan ju vara framme när som helst i alla övingar men jag är iaf extra noga med avstånd på den övningen....:/:)

jag håller med dig fullkomligt, skrev ju att det är bra om någon med kunskap är med ;) olyckor händer så lätt.. :/

Jag tycker att boken "Hopplära Strömsholmsmetoden" har både bra tips och övningar;) Det är bla Sylve Söderstrand och Lotta Björes övningar.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka