Hopphingst till fullblods-galopp sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Minna_L
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hopphingst till fullblods-galopp sto

ja, upp till bevis!!!:D

jag älskar när jag har fördomar o så stämmer de ej inså jag ändrar gärna mening både cardento o QE som jag inte heller tycker ger internationella topphästar förutom när mödernet är det bästa!

Hoppa bra o stadigt på Breeders o falsterbo har de ju iallafall gjort!!

Jag hoppas på att de hingstarna som verkar nu kan ge riktigt snygga modeller o bra galopp oxå förutom bra hopp!! Cartier, careful, hertbeat, cagancho, corlensky G mm

synd att Iowa ej gett fler!!

Man kan väl tycka att Blup talar för sig själv i det här fallet.

BLUP är inget för mig förutom att det visar på lång tid hur unghästar tex presterat på 3 års mm. tex så har de hästar jag äger som presterat högt o vänners hästar som är riktigt fina, ej bra BLUP.

Jag ser på hingstars förärvning om de presterat på tävlingar över 1.20. 1.30 o uppåt. 1.50 tex. det måste ju hästen vara bra för att klara. Men på ett 3 årstest räcker det ju med att hoppa "flaschigt". Eller har jag fel?? Jag kanske har fått alt om bakfoten... Ännu en BLUPtråd?;)

Hej
Letar efter en riktigt fin hopphingst till ett fullblodssto med galoppstam men vet inte vilken jag ska välja..
Vill använda en hingst som är över 165cm hög. Har blivit förtjust i Capitol I avkommor =)
Stoet är e. Steve's Friend och har Bloomers -stam i sig.

orlando skall ju ge bra med xx tror jag. De jag har sett har varit maffiga!!

Cardento har 154 i hopp-blup vilket är mycket högt. Medelfel för tävling är 4, vilket är mycket lågt (både Irco Marco och Irco Mena har också 4) vilket betyder hög säkerhet. Blup utgår absolut inte bara från treårstest!!

ja, upp till bevis!!!:D

jag älskar när jag har fördomar o så stämmer de ej inså jag ändrar gärna mening både cardento o QE som jag inte heller tycker ger internationella topphästar förutom när mödernet är det bästa!

Fast ärligt talat: finns det någon hingst öht som ger internationella topphästar när inte mödernet är det bästa (regelmässigt, alltså)? :confused:

nej kanske inte men jag tänker att det finns hingstar som "lyfter" mödernet kanske....somm tex Calido o Voltaire gjort...eller har de ej det? Att om vi nu skall använda hingstar så mkt som vi gjort med QE o Cardento så skall de visa sig starkt förärva det man är ute efter...men det är ju svårt då det ej visar sig förren efter 9 år om de nu förärver sig starkt o bra..o då har vi hunnit använda dem på tusentals ston.

nej kanske inte men jag tänker att det finns hingstar som "lyfter" mödernet kanske....somm tex Calido o Voltaire gjort...eller har de ej det? Att om vi nu skall använda hingstar så mkt som vi gjort med QE o Cardento så skall de visa sig starkt förärva det man är ute efter...men det är ju svårt då det ej visar sig förren efter 9 år om de nu förärver sig starkt o bra..o då har vi hunnit använda dem på tusentals ston.

Fast lyft mödernet har väl både Cardento och QE gjort, i och med att de gett avkommor som gjort bättre resultat än deras mammor?

Men som alltid handlar det ju om rätt hingst till rätt sto, kanske ännu mer för Cardento än för QE.

De flesta internationella topphästar har ju det bästa blodet i generationer på bägge sidor, och även om försöker kombinera det bästa med det bästa så blir det ju inte alltid så ba som man hade hoppats.

knapplån

Några av Cardentos svenskfödda avkommor som gick internationellt 2008 är

Flower Power (ue Nepal) med Victoria Gulliksen, Draco (ue Caracas) med Fredrik Gustafsson, D´Artagnan (undan ett fullblodssto e Mummy´s Treasure) med Juan Ignacio Rojo, Canthara (ue Everest) med Viveca Lundbäck, Campella (ue Stanford) med Erika Lickhammer, Wednesday Surprice (u Magini) med Jenny Johansson, Cardelia (ue Steinbeck) med Lina Sjögren, Chicago J (ue Magini) med Josefin Ström, Thunderball (ue Dragon) med Sandra Carlsson, Francesca KLT (ue Landprinz) med Erica Mordenfeld, Cyklon 1083 (ue Cortus) med Niklas Arvidsson, Caramell KS (ue Electro) och Classic Lady (ue Maraton) med Svante Johansson.

somm tex Calido o Voltaire gjort...eller har de ej det? Att om vi nu skall använda hingstar så mkt som vi gjort med QE o Cardento så skall de visa sig starkt förärva det man är ute efter...men det är ju svårt då det ej visar sig förren efter 9 år om de nu förärver sig starkt o bra..o då har vi hunnit använda dem på tusentals ston
Furioso
Vet du hur många ston Calido och Voltaire har betäckt och hur procent av deras avkommor som blivit internationella tävlingshästar?
Vill jättegärna veta! Har du tillgång till betäckningssiffror från andra förbund än ASVH och DV skulle jag vilja ha en länk dit.:laugh:

ingen aning!!! Har inte alls tillgång till siffror eller statistik.

Vad jag läst så har dessa 2 tex förärvt sig väldigt bra. Men det kanske inte är sant!!

Intressant!! ja, jag kan tänka mig att det är en bra kombination!! calido brukar ju ge det cardento behöver kan jag tänka mig. lite mer uppförsbacke o bra gallopp o mkt bra avstamp.

Vad vet man om kombinationen Calido-Voltaire?

kommer antingen ta Cagancho eller Calido på mitt voltairesto..hon behöver det min 6 åring har som har ärvt av calido väl vinklade bakben o en fantastisk gallopp...

ja, trådkapning!! kunde ej låta bli.

Intressant!! ja, jag kan tänka mig att det är en bra kombination!! calido brukar ju ge det cardento behöver kan jag tänka mig. lite mer uppförsbacke o bra gallopp o mkt bra avstamp.

Vad vet man om kombinationen Calido-Voltaire?

kommer antingen ta Cagancho eller Calido på mitt voltairesto..hon behöver det min 6 åring har som har ärvt av calido väl vinklade bakben o en fantastisk gallopp...

ja, trådkapning!! kunde ej låta bli.

Sista kapningen,lovar;)kan dåligt Voltaire+Calido.Däremot vet jag att Phin Phin och Tangelo är mkt uppskattat med Voltaire blod i KWPN.

Hoppas på Cartani till Calido stammade ston;)

Ok tack! För att återgå till vad tråden handlar om o samtidigt stilla mitt nyfikna sinne: Hur pass välprövat är calido-XX?

Min 6 åring har ju Calido som farfar o hon har verkligen precis lagom storlek (1.67)o är ej liten för att var ett till hälften fullblod...

Hur mkt av den kombinationen finns tro? Någon som vet om tyskarna avlar med så mkt fullblod. Holsteiner plus XX = Jummi;)

Fast lyft mödernet har väl både Cardento och QE gjort, i och med att de gett avkommor som gjort bättre resultat än deras mammor?

Men som alltid handlar det ju om rätt hingst till rätt sto, kanske ännu mer för Cardento än för QE.

De flesta internationella topphästar har ju det bästa blodet i generationer på bägge sidor, och även om försöker kombinera det bästa med det bästa så blir det ju inte alltid så ba som man hade hoppats.

Passar QE och Cardento med fullblodsston? blir de bra hopphästar?

Bägge är exporterade, så då får du ta på fryst eller importsperma i så fall. Det har stått en del tidigare i tråden om vilka ston Cardento lämpar sig för.

Orlando har gett mkt bra avkommor o finns på Eklunda eller iallafall har de honom på semin. han har väl tyvärr exporterats eller gått tillbaka eller vidare. Har för mig till USA (?).

Optic VT är ju efter Orlando, om man vill åt blodet. Men han är än så länge ung och oprövad. Beror ju på hur stoet ser ut också, om han passar exteriört.

Ok tack! För att återgå till vad tråden handlar om o samtidigt stilla mitt nyfikna sinne: Hur pass välprövat är calido-XX?

Min 6 åring har ju Calido som farfar o hon har verkligen precis lagom storlek (1.67)o är ej liten för att var ett till hälften fullblod...

Hur mkt av den kombinationen finns tro? Någon som vet om tyskarna avlar med så mkt fullblod. Holsteiner plus XX = Jummi;)

Calido passar utmärkt till vissa fullblods stammar,han lämnar välbenade avkommor samt tillför storlek och inte minst bra gång.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 017
Senast: Karoliten
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Fannybadh
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka