Hopphingst med bra huvud

Sv: Hopphingst med bra huvud

Problemet med Utrillo är att finns så mycket i svenska halvblodshästar idag. Inte att det är fel eller att han är dålig på någotvis, utan att det ibland kan bli lite för bra med Utrillo flera gånger på pappans och mammans sida.

Därför så kan vara lite observant honom. Det finns ju andra exempel på liknade företeelser på utländska hästar t ex Landgraf kan förekomma flera gånger i samma stam. Då bör tänka sig innan man tar och fyller med ännu mer av det blodet i en avkomma.

Hej!
Kan bara hålla med om att Aerline har super temp.
Han hade lika väl kunnat bli dressyr häst om han "hamnat" i en dressyr int familj.. (Aerline fick 8-9 av testryttarna i DRESSYR) han är A-prem.
Han har 42 poäng på exteriören vilket är få förunnat. Jag har flera avkommor hemma och eftersom jag rider Aerline själv så vet jag att han är i en klass för sig. Listan m fördelar kan bli lång..
Kan inte lägga ut ngn hemsida här.. men prova att googla på mitt användarnamn utan _ emellen.
Lycka till med valet av hingst! /stallolga

Som skrivet innan väntar jag på att få se ett resultat från fölning de närmaste dagarna med just Aerline. Även där ett sto med mycket egen vilja.

Cortus, Dee Just van Dyke (ska betäcka vårt sto med honnom), Dirco HÄSTAK 1005 (har ett stoföl efter honnom, super bra i hantering).

Vad är det för stam på ditt sto? Har också funderat på Lucky Point, då ha verkar så komplett;)

Tyvärr vet man ju inte så mycket om hur han förärver sig ännu, men ser ju kanontrevlig ut. Hoppas lite att jag ska kunna åka och se honom på någon tävling. Känns alltid bättre att se live!

Jag har ju som jag skrivit tidigare i tråden funderat på honom men jag vet inte hur han själv är rent metalt. Jag ställde frågan här men det verkar inte som om det finns någon som känner till hur han själv är här.
Att bara gå på vad som man har sett vid visningar ock så ger ju inte alltid hela sanningen.
Men en trevlig hingst är det, frågan är bara om han passar detta stoet? Stammässigt är det inga problem, stoet är till största delen fullblod med ett litet inslag av svensk halvblodsblod.

Mitt hjärta klappar lite extra för Cortus, inte bara för att han själv tävlat högt utan för att ägarens dotter sitter och leker med denne fantastiska hingst på träningar och tävlingar under bvåde mer och mindre organiserade former och han sköter sig PERFEKT! Dessutom verkar hans avkommor bli otroligt ridbara, bra gång men tenderar att bli lite burkiga om man har ett sto av den grövre typen.

en annan av Hästaks hingstar som jag tror är underskattad är Cuper, han själv kanske inte höjer några ögonbryn just nu men hans avkommor har blivit SÅÅÅ fina. De första visade på treårs i år har fått jättefina poäng (en e. Cuper-Cortus fick 53 p) och jag har för mig att hittills har alla hans visade avkommor fått 9 på galoppen! Det jag har varit tveksam till är storleken för ahns avkommor tenderar att vara små när de föds, men verkar växa ikapp efter hand...
Vi hade en fin e Cuper-Electro som var otroligt trevlig, snygg och bra i hivudet samt rörde sig bra.
Jag ska se till att försöka betäcka kompisens sto med Cuper nästa år (fastän jag är gångartsryttare...)

nu skall man väl ha klart för sig att 3års test inte säger så mycket om temperamentet och ridbarheten hos individen,det är långt kvar tills det kan utvärderas.

De oförargligaste hopp-halvblodshingstarna jag kan komma på att jag träffat(som ska vara i avel) är: Hamilon och Iowa (träffade dem när jag jobbade på stallet som förberedde dem för bruks). Hamilton var kanske mer valack än hingst men har trevlig stam och kan nog göra sig bra på rätt sto, annars är jag tveksam.
Iowa tror jag mer på ur avelssynpunkt, eller jag tror inte hans resultat kommer vara lika avhängit av stoet som föregående. Minns honom som jättetrevlig. Liten och söt..
Cagancho träffade jag i somras och har sett på några tävlingar, inte haft med honom att göra men han verkar supertrevlig, mycket ordentlig herre.. Tycker han rör sig hur trevligt som helst.
Cathageno är inte i avel om jag minns rätt..
Feliciano verkade behaglig, men det är ju ingen nyhet direkt, Fetcher verkade också vara en mycket trevlig kille utifrån det lilla jag såg vid besöket.
Alligator Fontaine skulle enligt uttalande på hingstvisningen passa bra till mindre ston med humör.
Men kräver du riktigt bra gångarter och bevisad nedärvning av hela paketet har jag svårt att komma med förslag ;)
U

Alligator Fontaine skulle enligt uttalande på hingstvisningen passa bra till mindre ston med humör.

AH! Det var på hingstvisningen jag hörde det! Jag visste väl att någon talat om för mig att han passade heta små ston... :D

Min Alligator unge verkar hittills ha bra temprament men hon var bara dryga 90cm när hon föddes.. Hörde talas om en annan Alligator bebis som också föddes liten så jag hoppas på att de föds små men växer ordentligt sen. :o

Det är väl alltid en risk med förstagångsston, att första avkomman kan bli liten, eller har jag fått det om bakfoten?:confused:

Jo det har jag också hört ofta, att just första avkomman blir lite mindre. Stämmer på mitt stos mamma, som fått större för varje år, med samma hingst.

Jo men den andra Alligator ungen jag hörde om som var lika liten som min hade inte en mamma som var förstgångare vad jag uppfattade det som. Tror jag :smirk: är lite yr just nu eftersom hon står i Hgb på djursjukhuset.

Nåja hon får blir hur liten hon vill bara hon blir och håller sig frisk, mamman är ju 162cm och hon är mycket häst att sitta på så där har storleken ingen betydelse :D

Hej! Jag tycker sj att Quite Easy blodet visar bra på treårstesterna , men när det kommer till lite tuffare ridning är de sena i utvecklingen och lite träiga i munnen och tom istadiga.
Själv har jag en avkomma efter saint amour med underbart temperament och väntar till nästa år föl efter empire. Två hingstar med gott temperamant.:D (mamman har lite temeperament)

Naturligtvis säger inte treårs allt och att de är inridna är ingen garanti för en bra häst men fasen så mycket mer än de som inte går att rida in/hantera!
När man rider in och förbereder sin häst inför treårs märker man ganska väl av temperamentet, det gör jag i alla fall...
Men visst, ofta kommer problemen när man börjar ställa krav och smekmånaden är över, men som sagt det är alltid bra att veta att de går att hantera.

Ang iowa tror jag han lämnar ganska smått? De jag har träffat har varit ganska känsliga också...
Gällande Quite Easy brukar de vara ordentliga bock-maskiner så man ska nog lägga han på ett stadigt sto! Men de har ju ofta mkt kvaliteer så vill man lägga jobbet att få ordning på dem och vänta ut unghäst fasonerna får man nog valuta för det!

Stämmer inte med vad jag hört alls. Har själv en Aerline H- och generellt så kan jag säga att i princip alla jag träffat och läst om är väldigt bra i huvudet. Har själv träffat Aerline flera ggr och han är jättemysig och lätthanterlig.

Heartbeat verkar onekligen som en stark kandidat. Om det blir betäckning av stoet i år så blir det dock inte honom. Mycket beroende på hans avgifter men också att jag just nu inte vet om stoet är helt OK. Så om det blir betäckning blir det med en hingst som dels har dräktighets avgift och dels levandeföl.

hej jag hade tänkt betäcka med Aerline H och har också bara hört att han nedärver bra temperament. tänkte höra om någon har någon film på honom, eller vet vart man kan hitta någon? han har väl ganska bra gångarter?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 095
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 590
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna