Hopphingst med bra huvud

Sv: Hopphingst med bra huvud

Ja det är frågan att han själv vid 18 års ålder och resande jorden runt kan vara snäll och lätthanterlig är ju ingen garanti att hans avkommor är det.
Dessutom så jag hittills inte hittat något fullblod som inte klokt. Ibland är de i stället bra mycket klokare än människor runt om dem;).

Någon som vet hur Lucky Point är i verkligheten? Han har ju fått bra poäng på sina tester för temperament och samarbetsvilja.

Jag lägger oxå en röst på Aerline H. Jag har ett sto som är av mindre modell (159 cm och ädel) som tävlat Msv dressyr/1,20 hopp men är ganska skarp och framför allt väldigt flockbunden och har mkt nerv. Så jag tänkte ju till både en och två gånger då jag valde hingst till henne. Valet föll på Aerline H och avkomman blev mycket mer än jag någonsin vågat hoppas på. Hon är cool, självständig och mkt framåt. Inte alls den där nerven och tittigheten som hennes mor har. Dessutom rör hon sig bra, hoppar super och är vacker samt en storlek större än sin mor. I dagsläget 163 cm men växer och de flesta uppfattar henne som betydligt större då hon har mkt resning.

Några bilder på henne:
4 år http://www.pixbox.se/pic_show_id18563083.html
3 år http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_17/14890000-14899999/640x480/14896018.jpg
2 år http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04390000-04399999/640x480/4396879.jpg

haydn är ju väldigt bra i huvet å rör sej bra å är snygg i kroppen tycker jag. fick själv en hingst bebbe efter honom 2/5 å han e gudomlig =)

Satt precis och blev lika förvirrad som du!
Jag betäcker med Heartbeat i år igen och inte f*n har jag fått fryst iaf :o

Fast jag blev allt lite nervös när jag läste det. Tänkte, hmm, har dom glömt att säga det på stationen...:angel::p

Satt just och läste katalogen från Hästak och blev därför undrande...Funderar på Cosmeo eller Carmargue från dom i år och båda är på färsk.

Du är inte den enda som blandat ihop Heartbeat och Heartbreaker, dom har så lika namn :).

Hur är det med Nobel? Jag gissar mig till vilket sto det gäller, har inte Nobel passat bra på den stammen?

Mvh Cissi

Jo Nobel är en mycket stark kandidat, men jag ville kolla av lite vad som finns på marknaden innan jag bestämmer mig. Han har ju visat att han passar både stoets mor och moster;).

Nobel hade 7 avkommer med på 3-årstest i Åstorp varav 6 st fick diplom... Han har ju som sagt redan visat att han passar stostammen.
Var du inte inne på Ludde till henne förresten? Har du ångrat dig eller finns han fortfarande med på kandidatlistan?

Jag fick informationer om Ludde som gör att jag inte tror att han passar just detta stoet. Det är därför som jag är ute och letar efter ny hingst till henne. Till de övriga stona som jag tänkte ta till honom verkar han dock passa mycket bra.

Hur blev Heartbeatavkomman? Det verkar ju vara en fantastiskt hingst på alla sätt.
Hur är han exteriört?

Funderar lite... Hur är det, har hon haft föl? Minns inte riktigt? Skulle du våga ta fryst?

Du vet ju hur förtjust jag är i Saint Amour... Och jag tror att det kommer att bli STOR åtgång på avkommor framöver... Jag gillar verkligen hans temperament, i stallet, i hantering över huvud taget, ridbarheten... Han har inte många avkommor, den första årgången är 2 år nu och det är ju bara en handfull. Celle köpte ju en av dem, den har jag bara sett på bild men den har väldigt trevlig typ, ska röra sig kanon och av de bilder jag sett så är det verkligen gång i den med... Har även sett en annan ur samma årgång som var mycket stor och flott med riktigt bra gång.

De avkommor jag träffat har varit mycket trevliga i temperamentet. Mycket mysiga att hantera, sociala men absolut inga hästar som "går över en".

Saint Amour debuterade ju 1.55 i Scandinavium med gott resultat. Har själv sett att intresset är stort internationellt, många som tittar. Känns som om han verkligen är på väg mot riktigt bra resultat. Och sen finns ju bara ett fåtal avkommor, av de få som finns har Celle som sagt en. Om den visas på premiering i höst, och Saint Amour nu fortsätter med sina resultat... Då blir det nog väldigt lättsålt med avkommor tror jag, inte minst eftersom dom är så få?

Vad jag förstått så har han mkt bra fertilitet på fryst (vilket använts utomlands i flera år).

Jag hoppas ju verkligen på att stora E blir dräktig i år och att du kan ta Saint Amour på henne nästa år... Där tror jag att du kan få fram en superhäst!

Mvh Cissi

Det är ett maidensto så det är lite samma som med E. Vill inte lägga för mycket innan jag vet hur det fungerar. Efter som detta stoet är som hon är så vill jag också gärna se vad hon lämnar speciellt då i psyket. Som det är nu så brås hon mer på pappa än mamma så att säga.

Jo, då förstår jag att fryst inte är förstahandsval direkt :).

Det är nog rätt att vara petnoga med henne då hon som du säger verkar brås mer på pappa än mamma. Man vet ju inte hur hon förärver sig... Jag hade nog testat med Lambo, så nära linjeavel tror jag inte att det blir? Hans föl verkar ju bli otroligt snälla har jag hört ;).

Mvh Cissi

så nära linjeavel tror jag inte att det blir?

Jag har nog gjort värre än vad detta blir, tror jag.
Men det hade ju varit roligt med lite omväxling ibland också;)
Har ju redan tre ston efter Lambo som är potensiella kommande avelsston:D

Come Back 2 står i Danmark på Viegård och är verksam i svensk avel. En helt fantastiskt hingst som ger både hopp och gång. Själv tävlad i svår hoppning men när han kom upp i Grand prix dressyr så fick han lägga hoppningen på hyllan...

Come Back 2 står i Danmark på Viegård och är verksam i svensk avel. En helt fantastiskt hingst som ger både hopp och gång. Själv tävlad i svår hoppning men när han kom upp i Grand prix dressyr så fick han lägga hoppningen på hyllan...

Jag avgudar Come Back II, underbar hingst!

Men hans temperament till just det här stoet? Är lite tveksam...

Sen tycker jag inte att han förärvt sig så som jag önskat. Han är ju en superindivid själv, har fått mängder av ston, visst finns det bra avkommor men inte som jag önskat faktiskt.

Då tror jag personligen mer på t ex Solos Landtinus...

Mvh Cissi

Vad är det för problem du ser med lite för mycket Utrillo i stammar som paras ihop? (Nyfiken, vill gärna lära mig) Alltså vad kan det bli för problem med avkomman?

Off topic:
Såg 3 st treåringar på treårstest i Gävle i söndags. Fuxsto m. bläs e.Lambo-Erbstein som var vacker men lågställd och inte så bra gångarter faktiskt. Hoppningen var intressant, den var orädd och tuff i hoppningen, stannade aldrig, inte ens på 120 men rev 2 ggr och rättade sig sedan. Taxeringen kunde varit bättre.

Mörkbrunt sto m. stjärn e.For Feeling som hade jättefina gångarter och en fin fullblodsaktig exteriör. Denna hade inte så bra benteknik vid hoppning men var rädd om sig men stannade på 120 cm ett flertal ggr så dom fick sänka. Kan dock tillägga att visaren/pådrivaren kunde varit lite duktigare/mer rutinerad.

Sedan var det ett kolsvart sto med bläs e.Akribori-Bellini som var sagolikt vacker. Hon var högrest, stor, vackert huvud och hade mkt energi. Bra gångarter och hoppade bra ända upp till 120 cm då hon stannade ett par ggr innan hon lyckades komma över med ett helikopterhopp. Tyvärr kommer jag inte ihåg poängen för något av stona. Men det var verkligen kul att se de glänsande unghästarna.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 095
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 590
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka