Hopphingst med bra huvud

Sv: Hopphingst med bra huvud

Har haft tre st Cortus-hästar det senaste året, alla jättebra i huvudet, även den med en helgalen mamma, har också tre småbarn e Hip Hop med olika mammor, små änglar allihopa:love:

Ja Cortus verkar vara en stark kandidat. Hip Hop har som sagt Utrillo emot sig i mitt fall.

Majim G kanske? 43 poäng exteriört, verkar väldigt vettig i skallen också, enligt de som träffat honom.

Håller med en mycket trevlig hingst. Till hans nackdel är ju att han betäcker naturligt och står ganska långt bort.

Har hört att Aerline H kan ge lite tuffa avkommor, därför valde jag bort honom till mitt sto!
Men andra kanske har helt andra åsikter?! har aldrig träffat/ridit någon själv utan bara hört...

Nobel.

Han har tävlat 150 hopp, (tror jag) och går nu svår dressyr. Har sett honom på några hingstvisningar och varit kandidat till vårat avelssto.

Han har bra exteriör tycker jag fast kanske lite grov hals. Det upplevde jag dock inte att han hade när han var nybakad.

Ja Cortus verkar vara en stark kandidat. Hip Hop har som sagt Utrillo emot sig i mitt fall.

Jag tycker att Cortus liknar en annan Cantusavkomma jag träffat i Tyskland, trevlig och bussig och gör sitt jobb. Högrest och välbalanserad.

(Cortus är väl e: Cantus?)

Det är han absolut. Cantus - Ahorn Z

Klart att det säkert finns någon Aerline H-avkomma som ärvt sitt temperament från sin mor - men generellt så kan jag säga att Aerline nedärver ett helt underbart temperament på sina avkommor, så den hörsägen sätter jag mig emot.

Har två hemma själv, sedan har jag pratat med en 5-6 till på tävlingsbanan och samtliga säger likadant, de är helt underbara.

Jag har en kille e: Cortus och därför håller jag ett extra öga på halvsyskon ute på tävlingar. Och hittills har jag ännu inte sett en avkomma som inte rör sig bra och har en galopp över det vanliga. Alla jag pratat med som har en cortus avkomma är dessutom villiga att hålla med om att det är en stor nallebjörn och inte en häst de äger..

Det är många cortus avkommer som visat framfötterna de senaste åren i fälttävlans årgångstävlingar och det är väl helt enkelt för att de blir väldigt kompletta! De hoppar bra, rör sig bra och har dessutom huvudet med sig.

Heartbeat, Snygg, hoppar bra och verkar ha ett supertemperament som tävlingshäst! Har ganska höga poäng i Danska bruksprovet, har nu som 7-åring vunnit 140-hoppning. Tror att det är en hingst som kan gå långt inom hoppningen. Hip Hop är också en kandidat som imponerar på mig, tyvärr kan jag inte använda honom själv pga inavel på Irco Marco, samt storleken blir lite för liten...

Håller med en mycket trevlig hingst. Till hans nackdel är ju att han betäcker naturligt och står ganska långt bort.

Jo, det är till hans nackdel att han betäcker naturligt, tror han hade fått rätt många fler på semin.

(Sen har han ett minus till hos mig som gärna vill ha en isabell och det är att han verkar vara homozygot brun.. Ytlig, ja! :p)

Han kostar ju en del och finns ju nästan bara på fryst i år och stoet ska betäckas för första gången så den chansen är jag not inte beredd att ta. Tog en förra året med ett annat sto som kostade med 8000:- och inte ens en dräktighet än mindre ett föl.

Nu kanske du inte vill ha fullblod, men Roven är en hopphingst som rör sig bra och som har dokumenterat bra hoppresultat själv. Han är en snäll och intelligent hingst, efter vad jag har hört.

Nu kanske du inte vill ha fullblod, men Roven är en hopphingst som rör sig bra och som har dokumenterat bra hoppresultat själv. Han är en snäll och intelligent hingst, efter vad jag har hört.

Jag har absolut inget mot fullblod tvärt om. Men jag vet inget om hur Roven är själv. Men är han bra så är han en kandidat.

Har hört att Aerline H kan ge lite tuffa avkommor, därför valde jag bort honom till mitt sto!
Men andra kanske har helt andra åsikter?! har aldrig träffat/ridit någon själv utan bara hört...
Det måste jag också säga emot. Har träffat hingsten flera ggr och han är oerhört trevlig och mjuk. Har även träffat flera avkommor som också är mycket trevliga.

Vi har nu ett föl i stallet efter Aerline, och han är också mycket social och trevlig. Mamman är lång i ryggen, korta ben och lågt ansatt hals. Sonen är höställd, kort rygg och långbent. Rör sig riktigt bra.

Jag lägger en röst på Aerline!

Jag har oxå en avkomma till Aerline, har bara hört att han lämnar mkt bra temprament, och min är inget undantag:laugh:

Roven har gjort bra resultat när han var hopphäst i USA och i Holland. Han var trevlig när jag hälsade på honom i Flyinge och jag har hört att han är klok och fin att hålla på med.

men hur är hans avkommor, det är kruxet;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka