Hopphingst med bra huvud

Masse

Trådstartare
Behöver lite hjälp.
Finns det någon hopphingst som har bra huvud, gång och exteriör? Som dessutom är verksam i svensk avel.

Sv: Hopphingst med bra huvud

ja det finns det...

...

...

...

Jasså, du kanske ville ha tips på någon också? ;)

Eftersom alla inte har samma åsikt om vad som är "bra huvud" så kanske du ska specificera lite till vad det är du söker efter?
Sen är ju frågan hur bra gång du vill ha? Måste det vara höga siffror på bruksprovet eller räcker det om han rör sig bra utan att ha visat upp det där? (med nuvarande upplägg på bruksprovet så tränas ju inte hopphingstarna så mkt i att visa upp sina gångarter...)

Min favorit Niveau hoppar och rör sig väldigt bra fast faller kanske på sin exteriör.
Fetcher N var väl rät komplett, eller minns jag fel?
Qalle kanske?

Dirco Hästak har ett väldigt fint huvud ;)

Ja det är kanske lite felformulerat.:angel:
Jag är ute efter en hingst som inte är hård utan lätthanterlig. Har ett sto med ett väldigt hårt huvud så att säga, som definitivt inte behöver fyllas på mer. Fick reda på att den tilltänkta hingsten som för övrigt mer än väl uppfyller mina krav också är väldigt hård i huvudet och i hanteringen. Alltså en egenskap som inte behöver fyllas på hos just detta stoet. Men han passa som handen i handsken till ett annat av mina ston;). Så nu har jag börjat leta ny hingst till det första stoet.

Så jag tar gärna emot tips på hopphingstar med ett lite mjukare psyke. Själv har jag bara kommit upp med två Nobel och Lambourghini. Men det måste väl finnas fler eller...?

Antar att du redan tänkt på Z pappa och att han fallit bort av annan anledning. Annars tillskriver jag faktiskt hennes fantastiska huvud till 99% sin pappa.

Hip Hop alltså för att förtydliga om någon undrar. :)

Hade faktiskt glömt bort honom. Men för just detta stoet ligger Utrillo lite för långt fram i hans stam. Utrillo är lite av ett problem så det är därför som inte Lambo heller är självskriven.

Bourbon, jag känner till två avkommor som är mkt lätthanterliga och har bra huvuden, lyhörda och bra ridbarhet. Han har dock ej varit i avel förra året, men han finns med i katalogen 2008, men jag ser på ASVHs sida att han ej har licens i år heller??
Han har 41 p exteriört 89888, 88 i hoppning, 6666 i gång. Nu går han GP dressyr (tidigare plac 1,35 hoppn som 6 åring), och jag tycker att han nu har mycket bättre gångarter än då han visades, han var då en "hopphingst" och gångarterna verkar ej ha varit framridna ordentligt, och han hade ju 88 på skritt och trav för hand... Hur som helst en bra allroundförärvare tror jag.

En mycket trevlig hingst men jag tror att det stod i katalogen att han tävlar i år med.

Jaha, det var ju synd att Bourbon ej är i avel. Acacio är en annan allroundförärvare tycker jag, har träffat flera mycket trevliga avkommor som varit bra i huvudet med mycket fina gångarter även om han räknas till hoppförärvarna, alldeles för lite använd tycker jag.

Acacio tycker jag mycket om men i det här fallet är stoet själv modellmindre så det kanske inte så lyckat.

Lägger också en röst på Cortus, men även Aerline H kanske kan vara intressant?

Hälsningar Monika

Cortus är intressant men han har inget faktablad ännu så jag hoppas han blir klar innan det är dags.
Aerline H kan också vara något. Väntar på att se hur en avkomma efter honom blir som ska födas om någon vecka.

Någon Quite Easy-son kanske? Avkommorna efter QE som jag har träffat är både snygga, trevliga och rör sig bra.

/K

QE själv är väldigt trevlig men Qalle tycker inte jag för aveln framåt precis, snarare tvärt om. QE är ju inte heller känd för att vara direkt lätt själv.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 095
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 590
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka