Hoppglad galen hund!!

H

hasselby

Min sambos bror har en springer spaniel. Och f*n jag vill inte åka dit pga den.. Den ska upp i knät och dregla och ha sig.. Och den hoppar som en studs boll mot en om man ignorerar den eller om man inte gör det. Så fort man kommer innan för dörren blir man totalt ner hoppad, slemmad och ner hårad. Jag har försökt att hålla i honom, putta bort allt möjligt. Han e helt uppe i varv. Jag kan bara inte säga åt den hunden, i deras sällskap.. Jag vet att han är totalt oaktiverad. Osv.. Men ägaren har haft den ute på annons men ingen som svarade, klarade av honom.

Jag har försökt att berätta lite snällt för ägaren vad han inte ska göra för att få honom så stressad..

Jag vet att denna hund skulle kunna bli en bra hund..;) För vid ett tillfälle hade jag honom hemma hos mig i en vecka och han vart som förbytt.
När ägaren skulle hämta honom ställde han sig bakom mina ben och morrade:angel: Så han ville inte åka hem..

Ville bara skriva av mig lite, gillar inte hundlivet med tre 10 minuters promenader om dagen:mad: Ibland blir det faktiskt mer;)

Och sen något smyg tips på hur jag kan få denna húnd att SLUTA hoppa ner mig varje gång vi komer och hälsar på!

Sv: Hoppglad galen hund!!

Försök att få hunden att lugna ner sig,klappa lugnt och få den att sätta sig,alternativt titta inte på den och rör den inte,det brukar få vovvarna att bli lugna! Tiill slut vet den att dig hoppar man inte på! Har en bekant med en pudel,som en studsboll..Jag ger den inte en blick eller klapp när jag kommer dit,men när den lugnat sig,då kan jag hälsa på den! och det tog ett tag,den hoppar inte och far när jag kommer!

Ja det där har jag försökt med.. Under ett par månader total ignorerade jag hunden.. Men då höll han på att riva sönder mina kläder och då kan jag inte bara stå med näsan i luften:(

ÅH, varför skaffar man en hyperaktiv ras om man inte tänker aktivera hunden??? Har de ingen pli på den alls? Hur gammal är hunden?

En springer är livlig, har mycket hjärna, älskar uppmärksamhet och behöver jobba. De är oxå starka i psyket och tar gärna över i familjen om den inte har fasta ramar att hålla sig inom. Vi "tränar" inte vår springerhane med nåt särskilt men han har fasta regler och vet vem som bestämmer, vi kör lite lydnad på varje promenad och kallar in då och då bara för att kunna berömma och släppa iväg honom igen. Kör lite trickträning inne... Ibland går barnen och gömmer sig i skogen så får han leta upp dem, det är älsklingssysslan ihop med att leta godis i gräset. Och så fort någon går ut på gården är hundarna med, bara för att då händer det något. En springer måste sysselsättas, annars tar den över som den här tycks ha gjort... Det är en ganska tuff hund under sin lurviga päls.

Ja jo det vet jag att dom e men folk köper ju vilken hund dom vill även fast det inte är lämpligt.. Igentligen var hunden hans ex tjej som inte ville ha den när dom separerade. Så tyvärr e han lite oönskad. Men dom har haft den ute på annons..

Pli nej!
Hunden e närmare 3 till 4 år tror jag..

Om dom vill bli av med vovven,be dom sätta ut annons i någon jakttidning,då får han bli det han är avlad för,och stimulerad!
Så i en sån tidning kanske dom får napp!

Ja kanske!.. Fast tror att dom ska behålla den. (Ingenting jag kan styra över)
Jag behövde något tips så han låter mig vara!

På jobbet så är det två killar som tycker det är kul när Råda hoppar och hälsar (hon får inte hoppa på mig), och så är det en som inte vill det. I precis samma sekund som man ser att hennes hjärna tänker "Om man skulle..." så knäpper han till bestämt med fingrarna och pekar. "Psssst" säger han, och så är det bra. Hon har aldrig försökt hoppa på honom.

Nu är det såklart inte exakt att han knäpper med fingrarna, men att han har timing, och visar med hela kroppen att det inte kommer på fråga.

Min hund hoppade med i början när vi hade henne(hon var 7 1/2 månad när vi köpte henne)Jag testade en massa olika saker innan jag fick stopp på det.Det är ungefär samma princip som Gabbi precis skrev men jag höjer handen (som ett stanna-tecken)och säger lugnt nej.Funkade efter två ggr.Hon är nu 10 månader och kan fortfarande bli hoppig ,men nu ser man det innan och höjer handen före hoppet.Var inte för hög i rösten då jag tror det eggar dem mer när de är glada.Sen är det ju som du själv är medveten om......Hunden behöver stimulans och motion.Går det inte försöka påtala det för dem?:confused:

Det har jag sagt till dom!! men människor som tror att dom gör rätt e ju inte lätta att övertala...
Tack för svaren.. men jag kan ju liksom inte lära deras hund saker:angel: Så bara något tips på en fuling eller vad som helst så att han slutar hoppa sönder mina kläder!:D

Jag tror inte att det är så lätt att komma med något knep. Är hunden understimulerad och hjärnan börjar att spinna fullständigt när du kommer så finns det nog inte så många knep som att ta till som når fram. :crazy:

Möjligen att någon form av drastisk avledningsmanöver som vattenspruta kan fungera.

undrar vad jag fick för ett måndagsexemplar av springer? :p
min hund är den lataste på denna jord och om han får välja så går han helst bara utanför dörren och kissar :D
rätt skönt om jag är sjuk ska jag säga!
dock aktiveras han ändå, med bla blodspår/trick/långa promenader.

till ts:
om hunden är såpass understimulerad som det låter så tror jag inte att det hjälper med så mycket..
jag satsar stenhårt på att förändra min hunds sinnestämning när han blir upp i varv, vi har många kompisar som är lite rädd för hoppande hundar.
så fort det ringer på dörren laddar han som sjutton, men då är han så illa tvungen att lägga sig ner och "vänta på sin tur". när han är lugn så får han hälsa och det fungerar mycket bra :)

Ja du denna är inte lugn på en fläck!! Men det jag har gjort nu är att kasta iväg några godisar som han kan leta efter.. Men då har jag pappat honom mer till nästa gång vi ses haha

jag skulle nog försöka sätta hunden ner och försöka lugna den istället för att kasta iväg godis

Risken är ju att det är understimuleringen som spökar. Min vovve kunde inte lämna besökare ifred i sitt första hem. Men nu kan jag ha 6 pers hemma och han går och lägger sig under bordet. Visst är han väldigt människokär, men det där överdrivna försvann ganska fort med lite vettig aktivering... Han har gått från endast promenader sammanlagt 45 minuter om dagen till lydnadsträning, sök och linjetag och promenader och är ute allra minst 1,5 timme om dagen... gärna längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 922
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V