Hoppförmåga på unghäst

Corax

Trådstartare
Vad är det som avgör om en häst har bra hoppförmåga?

Självklart tekniken, men jag menar utöver det.
Min två-åring löshoppar mer än gärna och hon river väldigt sällan. MEN hon hoppar inte många cm mer än vad hon måste. De flesta unghästar brukar ju ta i för kung och fosterland och vara HÖGT över. Kommer detta att vara en avgörande faktor till att hon inte blir någon "hoppsensation"?

Sv: Hoppförmåga på unghäst

svårt o säga på en 2 åring men hon kanske har fattat att man inte behöver vara en halv meter över..
inställningen till hindren e ju viktigt. spelar ingen roll omdom har en 10.a på teknik... dom måste ha hjärtat o viljan att ta sig över.
dom måste vara rädda om sej men inte så att de går till överdrift så dom blir rädda om domslår i en gång o sen inte vågar hoppa.

Nej, det behöver absolut inte betyda att hon inte blir en bra hopphäst. Men sedan är det ju skillnad på om hon inte kan hoppa högt över, eller inte vill hoppa högt över. ;) Är det det förstnämnda alternativet är ju kanske inte prognosen så god.

Det är ju svårt att säga med en tvååring, för en såpass ung häst vill man ju inte hoppa så högt. Så du får nog ge dig till tåls ;)

Sedan är ju avstampet från backen, tekniken som du sa, taxeringsförmåga, spänst etc faktorer som du kan se redan nu.

Tack för era svar!

Ja hon KAN säkert hoppa högre, men som du säger, man ska inte hoppa så högt än. Har "bara" kommit upp till 70-80 och jag tycker det är lagom än så länge.
Andra gången vi hoppade henne så hajade hon på direkten vad som skulle göras och hon fullkomligen sög tag i hindrena. Så kul tycker hon i alla fall att det är.
Jag tycker själv det ser ok ut men det är som om hon har gjort det så många gånger (det har hon inte)och på något vis vet att hon inte behöver hoppa högt över. Hon ser lite "nonchig" ut ibland och hon blir inte rädd om hon slår i/river nån gång. Då tar hon bara om det och hoppar precis över bommen... oavsett om man höjer/sänker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka