Hoppar inte på grus!? :S

Sv: Hoppar inte på grus!? :S

Hon heter Little Dream och har tävlat upp til LC med vinster. elelr hon har bara vunnit en tävling, på karlshamns ridklubb.

Säger som många ,var 100% först att din ponny är okey så att det inte är därför att den stannar.Ex kotledsinflammationer är svåra att konstatera.Sen det där med bettbyte,man svänger hästen med vikthjälper och visar vägen med bettet.Den lär inte svänga bättre för att du byter bett.Det finns bara en sak att göra och det är att rida dressyr.På filmen tycker jag att ponnyn inte jobbade i rätt form ,och är ponnyn inte ordentligt dressyrriden så är det jobbigare för den att hoppa.Det är bara att kämpa på.Lycka till.

Säger som många ,var 100% först att din ponny är okey så att det inte är därför att den stannar.Ex kotledsinflammationer är svåra att konstatera.Sen det där med bettbyte,man svänger hästen med vikthjälper och visar vägen med bettet.Den lär inte svänga bättre för att du byter bett.Det finns bara en sak att göra och det är att rida dressyr.På filmen tycker jag att ponnyn inte jobbade i rätt form ,och är ponnyn inte ordentligt dressyrriden så är det jobbigare för den att hoppa.Det är bara att kämpa på.Lycka till.

Jag har redan sagt att saken är utredd och problemet är inget om kodledsinflammationer, ej dressyr riden osv. Nej jag rider inte henne i form på hopptävlingar eftersom det har hon inte kondis till. Anledningen på att hon inte hoppar/svänger är för att hon inte har tillräckligt med kondition och då gör hon undanflykter och svänger inte.

Du tror på fullaste allvar att om din häst får bättre kondition så kommer den självmant att göra snygga svängar och hoppa alla hinder den ser?

Den svängen man ser på filmen är jättestoooor och borde vilken ponny som helst fixa utan nån större kondition!

Men hallå ta hjälp av ngn äldre.Du håller ju bara på med en massa bortförklaringar trots att du ber om hjälp här.Om ponnyn har så dålig kondis att du inte kan rida den i form så anser jag att man ska anpassa träningen efter det och givetvis tävlingar.Inte svänga pga kondisen ,ursäkta mej det var en av de sämre ursäkterna jag hört.Alla hästar kan svänga även om inte kondisen är den bästa.Min gick i betydligt bättre form trots att hon fått föl,då ska vi prata om kondis.Sen en sak till utan dressyr kan man inte gå ngr större klasser för då krävs lydnad då det blir mer svårigheter med avstånd,kombinationer osv.Du behöver inte lägga ner tid på att svara mej för jag skippar denna tråden då du inte vill ha råd.Lycka till i framtiden.

Senast ändrad:

*kl*

Har kikat i dne här tråden och kunde inte låta bli att reagera.. Har aldrig varit med om att en häst inte går att svänga på grund av dålig kondition, så kondisen måste verkligen vara helt urusel. Jag förstår verkligen att hästen stannar på hinder om den inte ens har kondis nog att svänga.. Varför har inte någon som sett din häst IRL berättat för dig att du inte bör tävla eller hoppa med din häst över huvud taget om den är i så dåligt skick?? :confused:

Allvarligt! Ja, problemet kan säkert delvis bero på både dålig kondition och dålig skolning, för det är alltid lättare att rida en välriden häst i god kondition - men - bara för att hästen har dålig kondition betyder det ju inte att den är 110% fräsch för övrigt - eller hur??

Ni har inte tänkt på att det var runt 35 grader i solen och att man rider fram hästen i ett kokhett ridhus också? Dessutom kom vi väldigt tidigt till tävlingen för att jag skulle hoppa mion andra häst så hon fick stå i transporten som stog i skuggan i ca en timme. Sedan skulle hon ridas fram och hoppas i ridhust i en halvtimme. Sedan är det in på banan. Hon gör undanflykter för hon inte orkar. Det var på tok för varmt, hon var trött och hon gör undanflykter. Min tränare har sagt detta och det är helt sant. Hon gör så när hon itne orkar. Hon var TRÖTT. Jag vill inte ha flera svar nu för jag har redan utrett det. Tack och hej nu läser jag inte mer i denna tråden så det är ingen mening att svara!

Hmm, under de förhållandena hade inte jag tävlat med omtanke om hästen.

Sen undrar jag lite var dina föräldrar är i det här? Jag som ponnymamma (eller, ja islandshästmamma tekniskt sett) tar ju det yttersta ansvaret när det gäller hästens väl och ve. Ser jag att hästen är oren/stannar/har andra problem tillkallar JAG veterinär. Det är inget ett barn/ung tjej ska behöva ha hela ansvaret för.
Jag skulle även sätta stopp för ensidig träning (nånstans skriver TS att det hoppas en gång i veckan på grus, på en annan plats att det rids på grus varje dag.) och om jag ser att häst eller ryttare inte är i form, att de inte är helt överrens, om hästen verkar halvseg eller att jag ser att min dotter inte rider bra den dagen då går jag in och bryter och de gör något annat. Men om du nu rider så mycket, hur kan hästen ha så dålig kondis fortfarande? Och hur kan dina tränare tycka att det är okej att du anmäler till träningar om de ser att hästen inte har kondition/ork för det? Inga tränare jag skulle rida för, jag vill att de liksom jag sätter hästen först.

Fast, min dotter vill ju inte tävla utan rider för att det är roligt. Men hon tycker ju ändå det är roligt att hoppa osv. Men det är i mitt tycke föräldrars ansvar tills ryttaren är myndig.

Ts: jag vet inte om du läser fortfarande men lycka till, jag hoppas att det löser sig för er. :)

Senast ändrad:

Jag förutsätter att man tar hänsyn till rådande omständigheter när man tävlar med sin häst och inte startar sin häst på tävling om den inte klarar det.
Värmen har inte med konditionen att göra heller, min häst är i bra kondition men är det 35 grader varmt så kortar jag ner framridningen till absolut minimum för att ge honom en vettig chans och "att man rider fram hästen i ett kokhett ridhus också" i en halvtimme skulle vara helt otänkbart. Har hästen då dålig kondition dessutom är den inte i skick att tävla från början. Så att jag skulle "ha tänkt på det" som du skriver anser jag inte nödvändigt, jag ska inte förutsätta att man är helt medveten om att man tävlar en häst utan att ge den förutsättningar, däremor reagerar jag på att du skriver det som helt självklart, och ändå startade du din häst...
Synd att inte din tränare berättade det för dig innan tävlingen istället för efteråt att din häst inte var i skick för starten.

Hoppas ni har rätt att din häst är okej och att du får hjälp att förbereda din häst bättre inför kommande tävlingar och att ni inte tävlar förrän hästen orkar med det.

Lycak till

Min hÄst har tÄvlat och vunnit lc mÅnga gÅnger och dÅ menar mÅnga. .

Hon heter Little Dream och har tävlat upp til LC med vinster. elelr hon har bara vunnit en tävling, på karlshamns ridklubb.

Du ljög ju om de. Ngt mer du ljugit om kanske? :s

Min häst började vägra helt utan anledning. Vi åkte till en Klinik och kollade att allt var som de skulle. Och ja, allt var perfekt. Jag ville inte att han skulle ha ont. Vi åkte och kollade honom i vilket fall. Jag red honom inte när vi tänkte at det var bäst att kolla honom och se. I 4 dagar fick han stå för jag var rädd att han hade ont i ryggen.
Men det kan va så att han blivit rädd. Vi har kraschat in i hinder minst 5ggr på tävlingar. Och varit nära på att gå omkull 2 ggr, och gått omkull 1gång. Denna våren efter den första kraschen började han vägra när han vart lång och kom fel in.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat