Hoppar inte på grus!? :S

Sv: Hoppar inte på grus!? :S

:bow::bow:

Och varför detta motstånd till att kolla upp hästen? (nu säger ju ts att det kommer en vet men allmänhet) Hellre vara på den säkra sidan lixom?
Jag kollar upp mina hästar titt som tätt även om dom är ohalta då jag inte vill sitta o rida på en knackig häst som kanske har ont, inget fel med att åka till veterinär!
Och har man inte råd att ta ut veterinär då ska man inte ha häst!

Kan inte ni läsa? Ser ni inte? Hon ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRRRRRRRRRRR kollad av veterinär!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Väx upp och tänk på den stackars ponnyn istället.
I början av tråden skriver du att veterinären kostar för mycket SÅ DU INTE HAR RÅD eftersom du missar tävlingar då.
ganska tydligt att du INTE har kollat upp hästen utan bara sitter och ljuger! :grin:
Försök håll koll på vad du skriver så förstår du vad jag menar.

Sen förstår jag faktiskt inte vad du (eller din tränare/föräldrar..) tänker på om du tänker starta div 2 på hästen när du uppenbarligen inte är redo för det.?
Varför itne börja på den lägsta nivån tills ni är säkra där!

Hästen vägrar ut sig av en anledning. Antingen beror det på dig som ryttare - alltså behövs mer träning innan ni tävlar.
Eller så beror det på att den har ont i benen - alltså behöver den vila och veterinärvård.

Tävla kan ni göra när hästen är frisk och ni är tillräckligt tränade. Man måste inte ge sig ut och tävla det första man gör.

Min hÄst har tÄvlat och vunnit lc mÅnga gÅnger och dÅ menar mÅnga. Hon vÄgrar ut sig pÅ grus och jag skrev feeeeeeel dÄr. Dessutom sÅ har hon blivit kollad av veterinÄr.

när kollades hon av veterinär?
före eller efter hon börjat vägra?
vad kollades och varför kollades hästen?

Ärligt talat förstår jag inte vitsen med att du öht ska skapa trådar när du ändå inte kan acceptera de svar du får. Du undrar vad alla Bukefalister tror, och när de talar om för dig att de tror att din häst kan ha ont kan du inte ta det. Istället säger du att din ponny inte har ont, och plötsligt har du alla svar på varför din ponny beter sig som den gör under tävlingar på grus.
Och en liten fråga; om du nu ville stänga den här tråden, varför då skapa en ny tråd med en video? Och varför fråga när du redan hade alla "svaren"? Jag förstår faktiskt inte.

På gräs är hon jätteduktig och hoppar allt, likadant i ridhus, men INTE på grus! Det gör mig lite orolig eftersom första omgången i div 2 går på grus.
Om jag hade ringt till vetrinären nu hade jag inte kunnat tävla på ett bra tag pga ekonomi. En vätrenär här kostar 5600.
De två snuttarna som du skrivit och jag citerat från början av tråden gjorde mig ganska upprörd. Du blir orolig för att inte kunna tävla div 2 bara för att det går på grus. Jag hade nog blivit mer upprörd över det faktum att min ponny kanske har ont. Och att du inte vill ringa efter en veterinär eftersom det kostar mycket så att du inte kan tävla. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara viktigare att hoppa och tävla sin ponny än att vara 100%, och inte bara 99,9%, på att denne inte har ont. Som det tidigare har sagts i tråden: mycket kan hända på fem veckor.

Ps. Jag skrev inte det här inlägget för att hacka på dig, TS, utan för att jag faktiskt undrar. (:

Hej igen! Jag kan skriva att min ponny också vägrar...
De två första tävlingarna var innomhus och var mycket nära placering om jag inte glömt banan... :o Klantigt av mig...
Sen tredje tävlingen var han nyskodd och utomhus, han stoppade ut sig i båda starterna.
Fjärde och femte var också utomhus på grus. Då stoppade han ut sig i 3 av 4 starter. En placering.
Är underlaget djupt så stannar han, är det mer kompakt så hoppar han.

Nu är han dels omskodd av ny hovslagare, avmaskad (visade sig ha lite blodmask och blev verkligen förändrad efter det :)) och sen har vi tiränat honom på tittiga hinder. Det har gett resultat! Nu hoppar han nästan allt! Även på djupare grus! (Vet, det är inte bra för senor) Han är fortfarande tittig men avmaskningen gjorde ENORM skillnad! :D

Hoppas det löser sig med din polle med :)

*kl*

Jag vill uppmana flera aktiva i tråden att skärpa till tonen lite, gapande och liknelser med diktatorer accepteras inte.

LenaH, moderator

Men bortse från det din 3 veterinärer och experter säger, vad säger ditt hjärta!?

Jag iaf skulle vilja va 150% säker på att min häst VERKLIGEN inte har ont av det underlaget och detta kan ingen veterinär se genom en gårsbesiktning. Och ingen rid"expert" heller.

JAg skulle tycka det va värt att ta hästen till en klinik,för säkerhetsskull. Tänk OM det verkligen är så att hon känner av ngt och det bara blir värre, tänk dig dom vet.räkningarna sen, och rehabliteringen.

Nåja, ditt beslut, men jag skulle iaf inte riskera min prins för lite hoppning innan jag va HELT säker genom klinikkoll.

Tittade på filmen när din ponny vägrar.
Tycker att det ser ut som ett ryttarfel,du tappar yttersidan helt ,vänder upp ponnyn med bara tyglarna och glömmer skänkeln.
Sedan faller du framåt och försöker jaga hästen över när du känner att den håller på att stoppa.
Räta upp dej,fall inte bakåt,tänk på yttersidan och håll om med skänkeln.

Många mycket ruttinerade ryttare har ridit henne, och nu vet vi vad som är fel. Hon har ingen kondis till att hoppa långa banor, det märkte vi på dressyrträningen igår. Hon gör undanflyckter och svänger inte. Jag ska starta en mycket låg klass om ett par dar. Det går inte, hur mycket man än gör, räta upp henne när hon inte gör så. Lite tråkigt, men jag hoppas att hon blir en bra häst när kondisen är på plats. Tack för svaren, hoppas ni får en bra sommardag!

(obs! Här nere i blekinge är det inget vidare väder -.-)

Man hoppar väl inte förrän hästen är i god kondition?
Och ffa inte tävlar :crazy:

Men hur eller hur, din häst är väl ganska ung?
Då är det ju inget konstigt om de stannar då och då.
Tycker inte det är något man ska vara orolig för, alla hästar är ju inte 100% säkra redan från början..
:)

Många mycket ruttinerade ryttare har ridit henne, och nu vet vi vad som är fel. Hon har ingen kondis till att hoppa långa banor, det märkte vi på dressyrträningen igår. Hon gör undanflyckter och svänger inte. Jag ska starta en mycket låg klass om ett par dar. Det går inte, hur mycket man än gör, räta upp henne när hon inte gör så. Lite tråkigt, men jag hoppas att hon blir en bra häst när kondisen är på plats. Tack för svaren, hoppas ni får en bra sommardag!

(obs! Här nere i blekinge är det inget vidare väder -.-)

Det är säkert så att det blir bättre framåtbjudning med bättre kondition och det är helt rätt att du går ner i hinderhöjd när det inte fungerar men att döma av din film..

1. Se till att hästen går fram för skänkeln
2. Se till att ha styr på yttersidan INNAN du går in i svängen (speciellt vid utgången). Stöd på yttertygeln och MYCKET ytterskänkel genom svängen och se till att du rider en bra väg så du och hästen ser hindret i god tid

Lycka till!

kul att veta & se dina resultat så kanske man tror lite mer på dig ;)

kul att veta & se dina resultat så kanske man tror lite mer på dig ;)

Tror på mig????? Jag antar att du menar Izah? Jag är sjukligt nervös på tävling så det la jag ner för länge sen men jag har tävlat 1,30 hoppn och LA dressyr och faktiskt fälttävlan en (1) gång :o

Senast ändrad:

okej, danke ;)
nej lucyshow jag menade izah ;)
okej, & hästens namn eller har TS försvunnit ? ;)

Men vad har det för relevans i diskussionen?

Antingen diskuterar man förutsättningslöst eller så struntar man i tråden.
Du kan inte förvänta dig att folk ska legitimera sig eller verifiera resultat när du deltar i ett diskussionsforum på internet. Går du hem och kontrollerar folks identitet när du diskuterar saker irl också?

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat