Hoppar inte på grus!? :S

Sv: Hoppar inte på grus!? :S

Hon gillar helt enkelt inte att hoppa på grus.

Varför frågar du om du ändå inte verkar kunna ta åt dig några svar? Du ville väl få hjälp med varför hon inte hoppar på grus? Varför tar du inte åt dig vad alla skriver? :crazy:

på fem veckor hinner det hända massor, men du har tydligen redan bestämt dig :crazy:

Hon gillar helt enkelt inte att hoppa på grus.

Min häst gillar inte rosa elefanter. Sticker varje gång vi möter dem i skogen!

Nu blir jag faktiskt arg på dig. Är du seriös? Om du vill skryta med din totala oförmåga till sund hästhållning är det upp till dig att skäma ut dig offentligt.

MEN vi pratar om en häst här. Deras hjärna är lika stor som en knuten näve. En häst resonerar inte. Hade den ens varit i närheten att fungera så som du incinuerar hade de förstått att om man slänger av ryttaren varje gång blir man inte riden.

Din häst skiter fullständigt i om du hoppar alls hoppar på gräs eller hoppar på grus. Den känner enbart om den har ont eller är sliten. Eller så rider du helt enkelt så illa så ponnyn tycker det är obehagligt att hoppas av dig. Det skulle förklara varför den hoppar efter 2 veckor och hur den skulle kunna börjat stanna även fast den inte har ont.

Välj själv. Rider du fruktansvärt ohästvänligt eller rider du på en häst som har ont?

jag rider på grus varje dag och min tränare, 2 elitryttare och 3 vetränerar har jag pratat med. Alla säger lika dant: Hon kanske är trött på underlaget, eller blir hon seg när hon rids på varmt grus.

När det är kallt hoppar hon.

Jag har aldrig någonsin hört någon annan påstå att hästen blir trött på underlaget i den bemärkelsen du verkar göra. Att hästen blir sliten pga underlaget - ja! men då är det hästens kropp som tar stryk och då har man sannolikt skada på väg. Att den är segare när det är varmt har ju knappast med underlaget att göra, det är ju många hästar som blir så och en häst som är seg av värmen vägrar knappast ut sig om det sitter en rutinerad ryttare ovanpå.

En kompis till mig satt på hopptävling en helg. På lördagen med fint väder var det rätt många vägringar, sedan regnade det på natten och på söndagen var det betydligt färre vägringar. Troligtvis var inte hästarna trötta på grus på lördagen och otrötta på grus på söndagen och inte heller halta på lördagen och ohalta på söndagen utan det var troligtvis underlaget som blev bättre sedan det regnat. Underlaget spelar stor roll för hur det känns för hästen att hoppa - på många sätt. Men att hästen skulle vara less på att hoppa på grus tror jag inte på, jag tror du ska leta en annan anledning.

Varför gjordes besiktning för 5 veckor sedan?

Ja men så bra då.....varför i i helskotta skriver du å frågar om råd för då
enligt dig så har du ju redan all expertis å alla möjliga experter

Nu tror ja ju du bara fantiserar för inga veterinärer skulle uttala sig innan de undersökt hästen.

Så skit i hästen du å fortsätt hoppa så de bara ryker om det sen kan du ju bara köpa en ny å fortsätta likadant..hästar finns de gott om.

Mina sympatier ligger hos hästen... stackaren...:devil:

jag rider på grus varje dag och min tränare, 2 elitryttare och 3 vetränerar har jag pratat med. Alla säger lika dant: Hon kanske är trött på underlaget, eller blir hon seg när hon rids på varmt grus.

När det är kallt hoppar hon.

Det är bra om den som hittar på historien tror på sig själv, för ingen annan gör det.

Som jag skrev tidigare. Antingen har hästen ont, eller så rider du dåligt. Acceptera det.

Du har inte tänkt på att pga. värmen blir hästen kanske lite segare och märker då mer av att den har ont och att den kanske känner av det mer på grus än gräs?

Sen hoppas jag att du kan lägga ihop 2 och 2...

Finns en del hästar som går genom bes men som inte är friska ändå... och som en annan skrev, ingen vet skulle uttala sig utan att ha sett hästen och om nu någon vet skulle göra det, hur seriös är den då...

MEN vad är det ni inte förstår? Hon är itne skadad eller har ont för vetrenär HAR kollat upp henne! Hon hoppar på gräs, ALLTID. Men är seg såfort värmen kommer. OM NI inte förstår detta är det erat problem. Jag skrev här för att få svar på frågan, allt ni säger är "fy va dum du är" osv. Hon är kollad av vetrenär, och jag fick ett tips i början av att sätta på sulor. Det ska jag göra. Jag har även beställt ett fullcheekbett som kan hjälpa till när jag ska svänga henne. Nu tycker jag att tråden är slut eftersom jag har fått svar på mina frågot. Tack och hej leverpastej!

Om du lägger upp en sån här tråd får du räkna med kritik. En häst vägrar av en andledning. Om den har ont av att gå på grus, eller i huvud taget så borde du fixa detta. Skulle själv inte tycka det var direkt roligt att hoppa på en häst som har ont eller inte har någon glädje i att hoppa på grus.

MEN vad är det ni inte förstår? Hon är itne skadad eller har ont för vetrenär HAR kollat upp henne! Hon hoppar på gräs, ALLTID. Men är seg såfort värmen kommer. OM NI inte förstår detta är det erat problem. Jag skrev här för att få svar på frågan, allt ni säger är "fy va dum du är" osv. Hon är kollad av vetrenär, och jag fick ett tips i början av att sätta på sulor. Det ska jag göra. Jag har även beställt ett fullcheekbett som kan hjälpa till när jag ska svänga henne. Nu tycker jag att tråden är slut eftersom jag har fått svar på mina frågot. Tack och hej leverpastej!

Det vi inte förstår är varför du ändrar fakta när någon svarar. Det var först efter du fått en massa svar som du inte ville ha som du skrev att hon blir seg av värmen. Du kollade henne hos vetrinär för fem veckor sedan. Vet du hur mycket som kan hända på fem veckor?

Du ville ha svar på frågan, vi svarade. Du blånekade och vi sa att du är "dum" för det. Lägg ihop 1+1.

Tråden är kanske slut enligt dig men faktum kvarstår.

Har ni provat att löshoppa hästen på grus? Beter hästen sig lika dant då har den ont.

Senast ändrad:

Varför skrev du det till mig?? :confused: Jag försköer ju bara hjälpa dig... :o

nej det gjorde jag inte! du är den enda vettiga personen här.

jag har presis pratat med en tjej, hon sa att det underlaget jag har hoppat på är så sjunkigt att när jag sätter upp ett 80hinder är det mycket högre för hästen eftersom hon sjunket lite i marken. Så nu är det problemet löst! Tack, tack tack för alla som har skrivit! Även kritik, och jag har faktist kollat upp henne och det var inget fel, men jag ringde vetrinären idag också så han kommer väll i veckan! Och nej, jag hoppar itne mycket och jag tävlar inte mycket. På sommaren hoppar hon inte på grus, även enligt förra ägaren. Jag ahr bara tävlat 5 gånger med henne ännu och jag har haft henne länge. Men iallafall så anmäler jag inga tävlingar som det är sjunkigt grus på! Och dessutom så vill jag att ni ska vata att hon har det jättebra hos mig!

Känns som man gått igenom detta X antal ggr förut. En person startar en tråd och ber om hjälp för att hästen har börjat stanna. Inget fel med det, jättebra att fråga om hjälp. Först kommer lite olika förslag och idér, men sen kommer någon och säger att hästen kanske kan ha ont (vilket även jag tror i detta fallet) och då blir det alltid samma svar från TS "Nej hästen har verkligen inte ont" o.s.v. och sen kommer massa svar på att man redan vet varför hästen stanna och att man vetat det från hela första början.
Men varför då starta en tråd? Varför inte acceptera att hästen faktiskt kan ha ont (det är supervanligt att hästen stannar på tävling men inte på träning och sen visar sig ha ont) och varför komma med massa bortförklaring för vad som är fel?

Känns som man gått igenom detta X antal ggr förut. En person startar en tråd och ber om hjälp för att hästen har börjat stanna. Inget fel med det, jättebra att fråga om hjälp. Först kommer lite olika förslag och idér, men sen kommer någon och säger att hästen kanske kan ha ont (vilket även jag tror i detta fallet) och då blir det alltid samma svar från TS "Nej hästen har verkligen inte ont" o.s.v. och sen kommer massa svar på att man redan vet varför hästen stanna och att man vetat det från hela första början.
Men varför då starta en tråd? Varför inte acceptera att hästen faktiskt kan ha ont (det är supervanligt att hästen stannar på tävling men inte på träning och sen visar sig ha ont) och varför komma med massa bortförklaring för vad som är fel?

:bow::bow:

Och varför detta motstånd till att kolla upp hästen? (nu säger ju ts att det kommer en vet men allmänhet) Hellre vara på den säkra sidan lixom?
Jag kollar upp mina hästar titt som tätt även om dom är ohalta då jag inte vill sitta o rida på en knackig häst som kanske har ont, inget fel med att åka till veterinär!
Och har man inte råd att ta ut veterinär då ska man inte ha häst!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat