Hoppar inte på grus!? :S

I

Izah

Min c-ponny vill inte hoppa på grus. På tävlingarna som går på grus blir hon jätteseg, sisst vägrade hon ut sig. Vad tror ni att det beror på? Kan hon vara trött på att hoppa på grus? Jag hoppar ju henne på grus en gång i veckan, men idag ska jag hoppa på gräs. På gräs är hon jätteduktig och hoppar allt, likadant i ridhus, men INTE på grus! Det gör mig lite orolig eftersom första omgången i div 2 går på grus.

Mvh Olivia

Sv: Hoppar inte på grus!? :S

Jag skulle gissa att risken är stor att hon har ont fram och att gräs och ridhusunderlag helt enkelt är skönare för henne att landa på. Om träningarna på grusbana går bra kan det bero på att det är hemmabana så att hon "står ut" mer där hon känner sig trygg, eller på att just det grusunderlaget har bättre egenskaper än de banor ni tävlar på. Sedan finns det en möjlighet till, och det är att det började som en tillfällighet men att du nu "vet" att hon vägrar på grus och därmed rider olika beroende på bana. Men när du skriver att hon är seg också tycker jag definitivt du ska kolla upp hästen innan du funderar över andra lösningar. Lycka till!

Låter som att hästen har hovleds, kotleds eller knäledsinflamationer på ett eller två framben. Kontakta vetrinär. Gör du det snabbt (kontaktar vet och ev behandlar) finns chansen att du kan rida allsvenskan.

Kan vara problem i någon led som föregående inlägg men hästen kan även vara sulöm, hur är hon när du rider ute på grusiga vägar kontra mjukt gräs....

hon kanske inte bra gillar det underlaget, om det t.ex. är djupt. finns ju vissa hästar som är väldigt känsliga just för underlaget.

hon kanske inte bra gillar det underlaget, om det t.ex. är djupt. finns ju vissa hästar som är väldigt känsliga just för underlaget.

Ett halvblod jag red gick kasst på vissa grusbanor. Just för att det var för djupt. Men jag skulle ändå boka tid hos vet för att kolla upp det!

Kolla först hos vet. sen kan du kanske sko henne med hela sulor, gör bara hål precis framför strålen så det kommer in luft.
Så fick jag göra på min ena häst, tävlar både hopp och dressyr men hon blev helt stumm och kort i steget av grusbanor och det hjälpte faktiskt med sulor.

Hon har till 99,9 procent inga fel, eftersom hon hoppar på både grus och gräs i skogen. Hon är superpigg när jag rider i skogen på grus/gräs/asfalt. Så hon har itne ont. Men det där med sulor ska jag nog testa.

Hon har till 99,9 procent inga fel, eftersom hon hoppar på både grus och gräs i skogen. Hon är superpigg när jag rider i skogen på grus/gräs/asfalt. Så hon har itne ont. Men det där med sulor ska jag nog testa.

Undanflykter. Bara för hästen är halt innebär det inte att den inte hoppar. Finns tusen exempel på de som vunnit mästerskap med ledinflamationer. Finns även de som känns lite off i flera månader sen visar det sig när ryttaren/ägaren får tummen ur och åker till klinik att hästen varit halt i flera månader.

Sen är nog inte din belastning på hästen så stor att den protesterar bara för att den har lite ont. Hästar ställer gärna upp in i det längsta. Är det dessutom på fram ponnyn har ont gör det troligtvis enbart ont när hon landar, vilket innebär att i skogen kopplar hon inte hoppa med landa och smärta. Men på grusbanan så hoppar du sprången så ofta att det fortfarande smärtar när hon ska hoppa av nästa gång. Och då stannar hon.

Undanflykter. Bara för hästen är halt innebär det inte att den inte hoppar. Finns tusen exempel på de som vunnit mästerskap med ledinflamationer. Finns även de som känns lite off i flera månader sen visar det sig när ryttaren/ägaren får tummen ur och åker till klinik att hästen varit halt i flera månader.

Sen är nog inte din belastning på hästen så stor att den protesterar bara för att den har lite ont. Hästar ställer gärna upp in i det längsta. Är det dessutom på fram ponnyn har ont gör det troligtvis enbart ont när hon landar, vilket innebär att i skogen kopplar hon inte hoppa med landa och smärta. Men på grusbanan så hoppar du sprången så ofta att det fortfarande smärtar när hon ska hoppa av nästa gång. Och då stannar hon.

Nej! Hon är INTE INTE INTE halt eller ha ont.
Hon hoppar, det är bara på tävling hon inet hoppar på grus!
Hon hoppar hemma men inte om det är för varmt, då blir hon seg!

Varför blir du så hemskt upprörd över att hon kan ha ont? Vad är det som gör att det skulle vara så hemskt att ta hästen till en klinik och kolla ifall det är något som gör ont i frambenen?

Och du är så övertygad om att hon inte har ont, men ändå tänker du testa sulor, som skyddar henne från att ha ONT i sulorna.

Det du skrev i sista inlägget om att det bara är när det är varmt hon blir seg hänger inte alls ihop med det du skrev i första inlägget var "På tävlingarna som går på grus blir hon jätteseg, sisst vägrade hon ut sig".

Jag tror att hästen har ont någonstans, och det bästa sättet att få reda på om hon har det eller inte, samt att kunna få det att sluta göra ont är hos veterinären! Veterinären kommer inte skada din häst, så varför är du så rädd att ta den till klinik? Är det en pengafråga, kanske?

Min ponny hoppade bra och var framåt på träningar, men sen på tävling började hon stanna ut sig. Eftersom hon hoppade på träning så tänkte vi också att det inte var något spec, men sen började hon stanna på träningar och då vi kollade vi henne. Då hade hon kotledsinflammation i båda bak och höger fram.

Nu mår hon bra. Eftersom hon är lite segare på tävling än på träning är det väll drf hon stannade, på träning tyckte hon det var roligt och hoppade endå, ett tag iaf.
Jag tänka mig att det är något liknande med din ponny, kanske inte det att hon är segare och stannar på tävling, men att hon känner av det mer på grus än på gräs.
Jag tycker du ska kolla din ponny så du kan utesluta att h*n har ont, sen kan man börja tänka på andra lösningar:)

Jag tycker absolut, i (egenskap av ponnymamma) att du ska kolla henne. Är hon ok så är det ju bara bra, är hon inte så, var glad att du inte tävlade henne och hinner få rätt behandling innan det blir värre, om det är något.
Anledningen till att jag säger så här är att jag sett ett flertal expempel på just ponnyer som hoppas kalas på träning och sen plötsligt veckan efter stannat ut sig på tävling. De som kollades upp hade en kotledsinflammation, en knäledsinfl och den andra hovleds har jag för mig. Så kolla!

Är du vetrinär? Är din hjärna samankopplad med din ponnys smärtcentrum?

Nej det är du inte, nej det har du inte. Du kan omöjligt veta hur din häst känner eller vad den uppfattar. Däremot kan du tolka de signaler som hästen ger dig, plötsligt ändrat beetende om den har ont tex börjar stanna på ett visst underlag. Sen om du är för dum för att ta ditt ansvar borde du skämmas!

Sluta larva dig och visa att du är en god ryttare som värnar om din hästs bästa. Det står faktiskt i svensk lag att du är skyldig att ta din häst till vetrinär om det misstänks att den har ont, (vilket det gör!). Tror du mig inte kolla in djurskyddsbestämelserna på jordbruksverkets hemsida. Det är inte råd eller uppmaning, det är LAG som du är SKYLDIG att följa för att få ha häst överhuvudtaget!

Är du vetrinär? Är din hjärna samankopplad med din ponnys smärtcentrum?

Nej det är du inte, nej det har du inte. Du kan omöjligt veta hur din häst känner eller vad den uppfattar. Däremot kan du tolka de signaler som hästen ger dig, plötsligt ändrat beetende om den har ont tex börjar stanna på ett visst underlag. Sen om du är för dum för att ta ditt ansvar borde du skämmas!

Sluta larva dig och visa att du är en god ryttare som värnar om din hästs bästa. Det står faktiskt i svensk lag att du är skyldig att ta din häst till vetrinär om det misstänks att den har ont, (vilket det gör!). Tror du mig inte kolla in djurskyddsbestämelserna på jordbruksverkets hemsida. Det är inte råd eller uppmaning, det är LAG som du är SKYLDIG att följa för att få ha häst överhuvudtaget!

Hon hoppar, men är seg. Hon har inte ont, dessutom har hon vilat ifrån hoppningen i 2 veckor och nu hopapr hon jättebra på brus. Det var som JAG sa. Hon var TRÖTT på att hoppa på GRUS. Om jag hade ringt till vetrinären nu hade jag inte kunnat tävla på ett bra tag pga ekonomi. En vätrenär här kostar 5600.

En sak som är värd att ha i minnet när man håller på med hästar är att de är ett flyktdjur från stäppen, med allt vad det innebär. En halt vildhäst skulle genast väljas ut som ett lätt byte av rovdjur i omgivningen, och det är därför djupt rotat hos hästen att så längt det är möjligt dölja att den har ont. (Undantag vissa tamhästar, ofta med fullblodsinslag ;))

Det är ju därför det är så viktigt att visitera och lyssna på hästen signaler, den säger (oftast) inte ifrån själv i första taget. Och jag (men det är jag) skulle hellre kolla min häst flera gånger för mycket än en gång för lite...

Lycka till!

ja de är ju viktigare å kunna tävla än å undersöka hästen:o

Hästen har ju något problem med hälsan som tydligen blir mildare när den vilar ett tag.....får de inga klockor å ringa i din skalle????

Har man inte råd å låta hästen få veterinärvård skall man inte ha häst eler vilket djur de nu än gäller.

snacka om å vara tävlingsk-t.

Du kan inte bara utesluta att hästen har ont så fort. Jag skulle tro att ponnyn har kotledsinflammation i båda frambenen som kan ha spridit sig upp i knänen eller ner till kotlederna. Kotledsinflammation är något som endast visas om man böjer hästen och som oftast inte visas så mycket annars förutom att hästen kan bli latare och inte vilja hoppa på tex grus eftersom att det är hårdare än gräs.

Att ponnyn har börjat hoppa igen kanske är för att ponnyn har fått vila sina ben från hoppningen och inte har lika ont längre.

Det skadar ALDRIG att fara till veterinären för att bara kolla om hästen har ont. Jag gör själv det rätt ofta bara för att se att mina hästar är i bra form och inte har ont nånstans och det är något jag verkligen kan rekommendera att du bör göra med din ponny, eftersom att den har exakta symptom på just kot-, knä- eller hovledsinflamation!

Hon har vilar ifrån hoppningen i 2 veckor, då blev hon jättehoppglad, och hon har aldrig haft ont eftersmo hon gick igenom vetrenärbesiktningen för 5 veckor sedan.

Har du möjlighet att träna på grus när du rider själv? Kan vara att hästen är osäker på underlaget.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat