Hoppar ibland, ibland inte..

B

Balibusen

Jag har en jättefin häst efter Robin Z och hon har en kanon hoppteknik men det är ett problem.. När jag hoppar med mycket folk, t.ex. en hoppträning så vägrar hon att hoppa ibland och ibland går det jätte bra! I skogen när jag hoppar trängbanan hoppar hon kanonfint, vägrar aldrig och hoppar mig nästan ur sadeln! Hon har tidigare blivit slagen av sin tidigare ägare, så det sitter säkert kvar i huvudet på henne.. Men nu undrar jag om någon har några tips på hur jag ska göra? Hon älsklar verkligen att hoppa, men det är som hon inte vågar ifall det blir fel och man blir arg på henne och ger henne stryk. Jag skulle aldrig slå henne! men förra ägaren gjorde förmodligen det efter en dålig runda... Tacksam för svar!

Sv: Hoppar ibland, ibland inte..

Du skriver att hon ibland vägrar så det händer alltså inte alltid? Om det vore min häst skulle jag de gånger hon inte hoppar sänka hindret tills hon hoppar om så bommen till slut ligger på marken. Jag hoppas du har en förstående tränare?
Klubbtävlingar välj att bara hoppa 40 cm vägrar hon be personalen lägga ner hindret och skritta över. I allra värsta fall be någon leda henne över.
Hoppa ofta men bara ett par språng och givetvis massor med beröm

Nej, de är vissa dagar bara. Hon kan ha hoppat bra i några veckor och sen så vägrar hon bara.. Det är absolut inte höjden som är problemet, hon har varit i Holland och tävlat 1.40m och varit påväg upp till världscuppen, men hon såldes till ägaren innan mig där något hemskt förmodligen hände henne.. Jag själv hoppar 1.20 med henne..

Nej. Är så himla synd att hon gör så för hon hoppar ju underbart! Och åka på tävling är inte roligt längre då jag aldrig vet om hon hoppar eller inte..

Fast det är nog bara att kämpa på. Tänk efter om det är något annat som kan spela roll. Väder? Underlag? Lång eller jobbig resa? Några speciella förberedelser. Hur har du ridit dagarna innan?

Jag har inte sett något mönster i det hela när hon stannar.. Alltid dagen innan rider jag lite markarbete, rider över bommar, övar fattningar så allt klaffar för nästa dag.

Sådär var min häst ett bra tag. Kunde hoppa en 120 bana hemma och vägra ut oss på 90 på tävling.
Men nu efter att ha åkt på tävling efter tävling och emellanåt även vilat så att han fått smälta intrycken så går det klockrent. :)

Skönt att de löste sig för dig!

Det vet jag att hon inte har, har redan kollat det och hon får akupunktur 1 gång i månaden.

Helt säkert att du kollat allt? Tycker det är lite märkligt att hästen bara stannar ibland, men om du är säker på att hästen verkligen inte har ont så är det bara att jobba på och hoppas att det löser sig. Lycka till:)

låter precis som min D-ponny
ibland kan han hoppa hur bra som helst (ca 130cm)
och ibland vill han knappt hoppa 60cm

fast de kan ju vara att han har ponnyfasoner för sig:crazy:

hoppas de går bra för dig och din häst i framtiden:)

Hur ligger ni i distans de gånger hästen stannar?

Jag har träffat på ganska många hästar som varit "proffsridna" så de inte tänker själva när de hoppar. De förlitar sig helt och hållet på att ryttaren lägger dem rätt på hinder i 10 fall av 10. Om de inte får det stödet av ryttaren så blir de osäkra och stannar.

Har det kanske varit så att ni ligger lite stort eller lite nära hindret de gånger hästen stannar?
Eller ligger ni helt perfekt i distans och hästen slår på en blånit bara så där?
Hur rider du, bestämmer du alltid avsprågspunkt eller litar du på att hästen sköter mkt av avståndsbedömningen??

Vi kunde komma in perfekt in till hindret och hon bara stannade.. Men beslutade mig för att inte hoppa henne på ett tag och se vad som hände då. Hoppade henne nu igen efter "hoppvilan" ifredags och hon hoppade som en gud! :) Hoppade dock endast lite små hinder, lekte mer med henne och ställde inga större krav. Ska hoppa till veckan igen och se om det går lika bra då. Så håll tummarna för mig!

De har försökt lösa dem med mig men ingenting har fungerat i längden.. Så jag får se nu hur det går. Hoppas att det ska gå bättre nu, annars år jag väl lägga tävlingarna på hyllan och bara acceptera att hon är sådan..

Nej, de är vissa dagar bara. Hon kan ha hoppat bra i några veckor och sen så vägrar hon bara.. Det är absolut inte höjden som är problemet, hon har varit i Holland och tävlat 1.40m och varit påväg upp till världscuppen, men hon såldes till ägaren innan mig där något hemskt förmodligen hände henne.. Jag själv hoppar 1.20 med henne..

Eller så såldes hon helt enkelt till förra ägaren pga dessa problem.. Sen är det ju en väldigt lång väg från 140 klasser till värlscupen så jag förstår inte riktigt hur du menade där :crazy:

Ja det kan vara så som du skriver, eller att hästen helt enkjelt är noga med att känna att ryttaren är "med" och stannar om den inte känner att den har kontakten hela vägen fram.

Man måste alltså som ryttare ha hästen mellan hand och skänkel hela vägen och minsta glapp där leder till stopp. Jag har haft en sån och insåg först när jag såg min mycket duktiga tränare hoppa hästen vad som krävdes:o:o Fick lära om en del kan jag säga.

Kanske inte gäller ts alls, men det är en möjlighet.

Hon kan vara "utbränd". Dvs dom har hoppat o tävlat för mkt så hon har tröttnat och inte vill mer ibland.
Har träffat på ett par sådana som är tävlad högt upp i klasserna i ung ålder där man tävlat mkt flitigt och ridit tidshoppningar. Dom vill inte längre sen när dom blir äldre och kommer på att man kan vägra. Tråkigt nog så vet jag ingen sån häst som "blivit bra" igen.
Ena dagen så hoppar dom hus även om avståndet inte stämmer, nästa dag flyger man av för att hästen nitar på ett 80cm hinder.

Dom duger att träna på men är ingen större ide att tävla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka