Hoppar av stort!!!!

S

snus

Kan ngn en bra övning!
Min häst har en förmåga att hoppa av stort över hinder. Jag kan känna i anridningen att jag har ett bra avstånd men likt förbannat kan han hoppa av och ändå släpper jag inte honom och "lämnar" honom.

Finns det ngt seriöst svar där ute lyssnar jag gärna... ;)

Sv: Hoppar av stort!!!!

Går han i bra tempo, eller drar han iväg sista språnget?
Gör halt några gånger innan hindret, och rid sedan an igen i nästan undertempo för att se om du kommer närmare då. Vissa hästar kan man få att krypa riktigt nära, medan vissa skjuter ifrån ännu mer.
Annars kan markbommar vara till bra hjälp!
Du kan lägga en bom 2,5 meter från ett räcke och travhoppa, gärna på volt som bromsar lite mer. Eller så kan du lägga en bom 3 meter ifrån ett hinder och en bom 3 meter efter, då brukar hästarna bromsa lite självmant också.
Lycka till!

Kanon snällt! Tack på förhand..
Han kan ibland dra sista galoppsprånget, men skall prova och göra halt innan hindret få han att lyssna mera..

Travhoppa massor och hoppa serier å liknande så inser din häst att det inte lönar sig att hoppa av så stort.
Bomserier före hindrena e jättebra!

Låt honom hoppa serier på låg höjd, gärna med markbom framför första. Ett lugnt och sansat tempo.
Min morfar sa alltid till mig: Tänk ett steg till ... mao försök att lugnt vänta in ett sista steg. Tänk även på din egen balans, så att inte du "kastar" iväg honom genom att gå fram med ditt överliv för tidigt, eller släpper tygelstödet...

Om du lägger bom efter hindret, höj upp den lite så hästen inte riskerar att trampa på den (3,5 m efter hindret).
Gärna bom innan också. Serier är en bra ide!

Börja med att arbeta mkt i trav och glp över bomserier/cavaletti, få hästen att vänta på dig och tänk hela tiden "ett till". Drar han iväg så göra halt, rygga och börja om.
När detta funkar så kan man lägga till ett litet hinder i slutet av en serie så det kommer naturligt, fortfarande samma arbete, han får aldrig dra iväg i så fall fortsätt gör halt, helst innan hindret. Han ska gå samlat i balans och reglerat tempo.
När det fungerar så kan man börja med enkelhinder. Fortsätt arbetet där han ska vänta på dig, hela tiden "ett till". Så fort du känner att det blir "återfall" så gå tillbaka å börja om med bommar på marken.
Det gäller att aldrig själv stressa upp sig utan hela tiden behålla sitt eget lugn.
Ge inte upp utan fortsätt vara envis!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 526
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar