Sv: "Hoppar allt, tvekar aldrig!"
Nej jag vet alltså inte vad för typ av häst du menar egentligen .. angående det fetstilta.. dom kan alltså gå 1.30 med en bättre ryttare? Då hamnar vi ju i det läget som jag hela tiden skriver om?
Nej, det gör de inte. Det finns massor av hästar som har sin lagom nivå, som de klarar felfritt på 1 m med en ok lättklassryttare. Lättklassryttare innebär ju inte att man är ett totalt pulver som har fullt sjå att styra, och låter hästen sköta resten. Givetvis skulle de försiktiga hästarna stanna även på en meter om man red dem helt fel, men med normal, prydlig ridning i jämnt tempo och bra vägar, så kan de ta sig runt felfritt, ganska enkelt. Men de kan inte gå 1,30 med samma ryttare, det blir för högt och för tekniskt och för svårt. En häst kan absolut ha mod och kapacitet som räcker för 1 m, utan att för den skull kunna gå 1,30.
En ärlig fråga, hur många såna hästar har du suttit på? Tänker att om man själv tävlar höga klasser, så har man kanske aldrig en gång suttit på en mindre kapabel häst, och vet inte hur en sån känns, utan tror att alla hästar hoppar hus bara man lägger dem rätt?
Nej jag vet alltså inte vad för typ av häst du menar egentligen .. angående det fetstilta.. dom kan alltså gå 1.30 med en bättre ryttare? Då hamnar vi ju i det läget som jag hela tiden skriver om?