"Hoppar allt, tvekar aldrig!"

Sv: "Hoppar allt, tvekar aldrig!"

Nej, det gör de inte. Det finns massor av hästar som har sin lagom nivå, som de klarar felfritt på 1 m med en ok lättklassryttare. Lättklassryttare innebär ju inte att man är ett totalt pulver som har fullt sjå att styra, och låter hästen sköta resten. Givetvis skulle de försiktiga hästarna stanna även på en meter om man red dem helt fel, men med normal, prydlig ridning i jämnt tempo och bra vägar, så kan de ta sig runt felfritt, ganska enkelt. Men de kan inte gå 1,30 med samma ryttare, det blir för högt och för tekniskt och för svårt. En häst kan absolut ha mod och kapacitet som räcker för 1 m, utan att för den skull kunna gå 1,30.

En ärlig fråga, hur många såna hästar har du suttit på? Tänker att om man själv tävlar höga klasser, så har man kanske aldrig en gång suttit på en mindre kapabel häst, och vet inte hur en sån känns, utan tror att alla hästar hoppar hus bara man lägger dem rätt?

Nej jag vet alltså inte vad för typ av häst du menar egentligen .. angående det fetstilta.. dom kan alltså gå 1.30 med en bättre ryttare? Då hamnar vi ju i det läget som jag hela tiden skriver om? :confused:

Jag håller med både fio och sofieb. För oss amatörer är det klart lättare med en förlåtande häst än en som aldrig river. Jag har haft båda 2, de 2 som alltid hoppade var ibland nästan lite farliga (ffa i terrängen på den tiden jag red fälttävlan) men väldigt trevliga att rida hoppning på upp till 1.20 och Msv (ponny).
Min första stora häst var en fälttävlanshäst som var en tiger i terrängen och en klippa i dressyren, men tyvärr väldigt osäker i hoppningen. Han hade för mkt dåliga rundor i ryggen när jag tog över och var av den typen att river man lite grövre på träning är det bara trava av och åka hem, han hoppar inte mer. Jag fick lära mig rida ordentligt men jag kände mig ständigt osäker på hinder över 110.

Min nuvarande häst gillar inte att riva(då blir hon sur), har hittills aldrig stannat och är en utmärkt hobbyhäst för nån som nöjer sig med lätta msv-klasser i alla grenar, var det en sån häst du menade?

Ja, om du skulle beskriva den som att den aldrig stannar och hoppar allt om du sålde den, så gissar jag att det var en sån häst jag menar.

Men jag blir lite överraskad att du och flera med dig som rider på lättklassnivå inte vill ha hästar som kan stanna. Jag har tävlat 7-8 hästar, och de tre jag gillat bäst har varit såna som ganska ofta kunnat stanna, eller till och med vägrat ut sig. Men de har i princip aldrig rört en bom på tävling, så har vi kommit runt utan stopp så har vi oftast varit felfria. Jag tycker det är mycket lättare att hantera det än hästar som sällan går runt utan att riva ett eller flera hinder, en häst som stannar slår ju sällan på en tvärnit ur det blå när man väl känner den, utan det går oftast att lära sig känna när den tänker stanna, och i det läget peppa den så att den vågar hoppa. Det kan ta ett tag innan man känner varandra så bra att man litar på varandra, att jag vet i vilka lägen hästen kommer klara hindret, och hästen litar på mig när jag säger "hoppa", men sen har man ju en riktigt rolig häst att tävla, som kommer nolla bara man rider halvvägs vettigt. Jämfört med de som har tendens att riva, där kan man traggla och traggla och traggla, och göra allting rätt, och ändå kommer det där petet, för att hästen slarvade eller man inte kom helt perfekt. En häst som aldrig tvekar, och ändå är superförsiktig, har jag nog aldrig suttit på, faktiskt. De måste vara rätt ovanliga, gissar jag, eftersom de ju alltid dubbelnollar? De flesta hästar får ju något fel ibland när de tävlar.

Men då har de hästar jag ridit varit hästar som inte varit så försiktiga att de helt slutat hoppa om man rivit grovt på träning, däremot kan man nog glömma att hoppa högre än 50 cm det passet, för då har hästen tillfälligt tappat förtroendet för dig (på goda grunder, givetvis), så man får ta ett redigt steg tillbaka ifall man klantar sig.

Men jag håller inte med dig att "vi amatörer" gillar hästar som aldrig stannar, för jag är ju verkligen amatör, och har inget emot hästar som stannar ibland. Nästa gång kommer vi ju över ifall jag rider lite bättre, det är inte hela världen. Jag retar mig nog ofta mer på en rivning än på ett stopp, faktiskt, jag vill inte riva ens på träning.

Senast ändrad:

Kl delvis
Den häst hon beskriver är i mina ögon en speedhäst! Som på sin nivå är försiktig och modig- hinderklok och säker i sin egen taxering. Kvick i benen och kvick i reaktionen. Men inte all kapacitet i världen.

Sånna hästar är käcka när de går med överkapacitet på sin meter runda men behöver bättre ridning när det blir högre. Jag har riditmånga sånna som man kan dundra med slaka tyglar mot 1,10 hinder och de bara kommer inte fel! Men sen börjar de stanna eller riva om det blir högre.

Men jag vill ju ha en häst som är försiktig och hinderklok! Den ska inte komma så fel att den stannar... Det ska den ha koll på. Kommer den så fel så vill jag ha attityden att den löser det...
En försiktig häst som stannar låter feg eller lat i mina öron. Tråkig.

Brukar beskrivas som rosettplockare, bara felfria rundor, rädd om sig, vill inte riva- och i samma andetag hoppar alla hinder

Hellre en häst som river än stannar, att stanna är inte acceptabelt för mig!

(OM det inte gäller en unghäst första gången den ser ett hinder, då är det okej som en naturlig reaktion att den vill titta på vad den skall ge sig in i!)

River den kan det bero på att den är lite nonchalant och det går att träna upp genom bättre motivation och styrka.
Det gäller ju att rida så att hästen får tryck! Sålänge hästen VILL går det mesta att bygga upp! Givetvis är det ju ofta en fråga om kapacité också, det får man alltid ta hänsyn till och det är ju upp till en själv att man köper en häst som klarar av att hoppa höjden man själv vill hoppa.

En häst som stannar är oftast inte 100 % i kroppen, feg eller tycker att det är tråkigt och gör det på nåder. Icke önskat hos en hoppryttare med andra ord!

Nej, en tiger med mycket mod som vill vara med i teamet, det vill man ha! :d

Senast ändrad:

Det var inte lite krav du hade på hästen, den ska själv taxera så bra och se till att den kommer med lagom tryck i galoppen att den klarar hindret, och gör den inte det ska den ändå på något mirakulöst sätt klara hindret.

Vad ska ryttaren göra då, visa vilket hinder?

Jag ser det mer som att ifall jag rider fel, har för lite tryck, inte ramar in hästen tillräckligt, inte ser till att hästen kommer fram till hindret på ett sånt avstånd att den kan klara hindret utan att slå knut på sig - tja, då är det mitt misstag, och det är inte hästens fel ifall vi får stopp. Jag kan ju lära mig rida lite bättre, så hästen får möjlighet att göra sitt jobb.

Det innebär alltså inte att jag tänker mig galoppera runt med slaka tyglar i 1,10, utan jag får väl rida för det som alla andra. Men om jag rider hyfsat rätt, så vill jag gärna att hästen också hoppar felfritt. Inte river några hinder ändå av nonchalans eller för att vi bara kom 95% rätt på något hinder.

Sen finns det säkert perfekta hästar som är både hinderkloka, modiga, försiktiga, som aldrig stannar och aldrig river, men det är ju rätt sällsynt. De flesta hästar är lite mer normala, de river ibland och stannar ibland, beroende på hur man rider. Och min erfarenhet är att många hästar tenderar mot det ena eller andra hållet, antingen att de är försiktiga och sällan river, men i gengäld kan stanna ibland, eller att de alltid hoppar, men å andra sidan petar en bom ibland. Och i valet mellan de två så väljer jag den försiktiga hästen som behöver lite stöttning i anridningen ibland, jag tycker det är enklare att lösa.

En häst som stannar är oftast inte 100 % i kroppen, feg eller tycker att det är tråkigt och gör det på nåder. Icke önskat hos en hoppryttare med andra ord!

Nej, en tiger med mycket mod som vill vara med i teamet, det vill man ha! :d

Det vill du ha, menar du? Jag är också hoppryttare, och jag behöver ingen tiger.

Nej jag vet alltså inte vad för typ av häst du menar egentligen .. angående det fetstilta.. dom kan alltså gå 1.30 med en bättre ryttare? Då hamnar vi ju i det läget som jag hela tiden skriver om? :confused:

Nej, det kan de inte. De kanske kan gå 1,20 felfritt med världseliten i sadeln möjligen, vilket man aldrig kommer få veta eftersom ingen ryttare i världseliten skulle lägga år av träning på en häst med så begränsad kapacitet. De kan inte gå 1,30 med någon, allra minst sin vanliga lättklassryttare som rider en nolla med dem i 1 m.

Helt enkelt en häst med begränsad kapacitet. Du vet, en sån som inte har världens bästa hoppteknik, som helt enkelt inte har den fysiska förmågan att hoppa väldigt höga hinder. Har du aldrig sett en sådan häst rekommenderar jag att du tittar på några av de andra ekipagen nästa gång du är ute och tävlar 1 m, jag lovar att det kommer finnas en hel del hästar där som inte har kapacitet för svår klass, men som kan gå felfritt i 1 m.

Jag måste ärligt erkänna att jag är lite fascinerad av att någon som ändå ridit så pass länge som du ändå aldrig har tänkt på att olika hästar har olika kapacitet, och att alla hästar inte har förmågan att hoppa en bana på 1,40, men ändå kan vara helt ok tävlingshästar på lägre nivå?

Senast ändrad:

Jo visst inser jag det men dom stämmer liksom inte överens med den beskrivningen som du ger av dom hästarna. Eller som jag uppfattar din beskrivning iallafall..

En kossa kan i stort sett hoppa 1.30 bara med rätt ryttare.. och jag ser massvis med hästar på 1m som faktiskt skulle kunna hoppa 1.40 med en bättre ryttare. Hoppaveln har ju gått fram något enormt idag och det är ju därför vi har så många amatörer som rider Falsterbo och Breeders.

Senast ändrad:

:cautious:

Jag skrev "det vill man ha" som en annan form av vad jag gillar.

:yuck:

Ett tips är ju skriva "jag" när man menar jag, och inte tala om sig själv i tredje person, om man blir så frustrerad av att bli missförstådd. Charmig ton du har, förresten. :cautious:

Hoppar den vattenmatta utan att tveka så beror det ju oftast helt enkelt på att man har tränat den på det, och att den inte är av det tittiga slaget. Det betyder ju inte att den hoppar allt utan att tveka - den kanske inte hoppar en kombination om den kommer in fel eller i för dålig galopp, t ex. "Allt" och "aldrig" är ju rätt starka ord.

Hoppar allt är endast för mig en häst som är modig och inte tittig på olika typer av hinder, vatten, grind eller andra ifyllnader. Och det behöver långt ifrån vara en häst som man behövt att träna till detta.

Många hästar är naturligt modiga och hoppar det mesta.

Och många hästar som hoppar i alla lägen gör det ju just därför att de inte är så försiktiga, så det är ju inte nödvändigtvis ens en önskvärd egenskap, vare sig det är så att den är oförsiktig och river, eller för att den är oförsiktig och saknar självbevarelsedrift. Är man inte så skicklig som ryttare vill man väl inte att det är risk för kamikazeplockepinn varje gång man styr ut på tävlingsbanan?

Vill nog säga tvärtom att försiktig hästar brukar generellt välja att hoppa av tidigare och kan trampa om för att undvika att riva. Vet inte riktigt var du fått det ifrån att en häst som hoppar i alla lägen är en oförsiktig häst? Vill faktiskt ha det tvärtom.

Ja, säkert, den kommer hoppa en meter med stöttning, bli mer tveksam på 1,10, mycket tveksam på 1,20 och vägra helt på 1,30. Typ så. Ungefär som hästar gör när det blir för högt och för svårt. Ska den hoppa .90 kan den komma mycket fel och ändå våga hoppa och klara hindret, 1 m lite mindre fel, 1,10 ännu mindre, 1,20 helt perfekt, osv. Det finns ju sällan en exakt gräns, alltså att hästen klarar 1 m med lätthet men får det omöjligt svårt i 1,10, utan det blir ju gradvis svårare givetvis. En del hästar får ta i för att klara en enmetersoxer, andra snäpper över med lätthet.

Är det en ny tanke för dig att en häst kan ha fysiska begränsningar för hur höga tävlingsbanor den fixar att hoppa? Att olika hästar har olika kapacitet att klara hinder?

Fast hästar med kapacitet är just de hästar som klarar av att hoppa i alla lägen.

Jo visst inser jag det men dom stämmer liksom inte överens med den beskrivningen som du ger av dom hästarna. Eller som jag uppfattar din beskrivning iallafall..

Jag tror du tolkar min beskrivning lite annorlunda än det var menat, jag menar alltså inte en häst som en nybörjare kan styra runt felfritt, utan en som med hyfsat rutinerad ridning går felfritt, men som i anridningen mot några hinder tvekar eller vinglar lite kort, men fortsätter framåt och hoppar när ryttaren understöder. Men då har den ju tvekat.

Enligt min erfarenhet så blir det ofta så med hästar som är försiktiga och inte vill riva, försiktigheten gör att de också tvekar lite ibland. Ytterst få hästar är både superförsiktiga och supermodiga. De flesta är antingen lite mer åt det försiktiga hållet, eller åt det lite slarvigare hållet. Det är i grunden samma egenskap som gör att hästen anstränger sig att inte riva, och att den ibland tvekar inför ett språng, nämligen att den inte vill peta en bom.

Fast hästar med kapacitet är just de hästar som klarar av att hoppa i alla lägen.

Nåja, att en häst t ex klarar att hoppa 60 cm i alla lägen innebär ju inte att den även reder ut ett hinder på 1,20 i alla lägen. Höjden påverkar ju en hel del hur svårt det är att reda ut situationen.

Du har helt rätt i det du säger men på det jag sett på tävlingar t.ex är det mer attraktivt med en häst som inte stannar. Har sett så många hästar som fått däng för att de vägrar och ett exta spörapp före hinder i förebyggande syfte, tyvärr.

Hästar är olika lätta att sätta på hinder. En hinderklok och kvick häst som hjälper ryttaren kommer inte stanna särskilt ofta och inte riva heller. Att hästen vinglar ser jag negativt på om det inte är en unghäst såklart .

En bra utbildad häst med bra ridbarhet kommer sällan så fel att den stannar tycker jag. Jo- om ryttaren lägger sig i för mycket såklart. Men annars brukar de gå som klockor. Sen om en sämre ryttare rider ett tag så blir ju ridbarheten sämre och det påverkar ju såklart hoppningen.

Just att hästen alltid försöker hoppa är väl inget tecken på att den är oförsiktig?
En bra amatörhäst hoppar felfritt upp till 1m med ganska passiv ridning tycker jag. Häng med så fixar jag liksom :-)
Min häst stannade i princip aldrig men var väldigt försiktig och kostade inte mycket. På lägre klasser var det bara att visa vilket hinder och kanske bromsa om det gick för fort. Ser många sånna hästar och gillar det bättre än de som stoppar om de inte tycker allt är tiptop. Sånna brukar stoppa ännu mer när det blir högre dessutom.

Men tur att vi är olika !

Vad ska ryttaren göra då, visa vilket hinder?

Sådan häst har jag, han tänder på allt det ända jag gör är att försöka hålla han borta från alla andra hinder man inte skall hoppa och vi har aldrig kommit särksilt fel på hinder.

Jag har själv hoppat in han och redan från början var han själv taxerande men så började han oxå redan som föl hoppa fram och tillbaka över ett stenröse i hagen :D.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama