Sv: "Hoppar allt, tvekar aldrig!"
Har tävlat många mkt försiktiga hästar och ingen av dessa har någonsin gjort så som du beskriver. Det du beskriver är inte försiktighet utan osäkerhet och det är stor skillnad på dessa två
Jag tror du tolkar min beskrivning lite annorlunda än det var menat, jag menar alltså inte en häst som en nybörjare kan styra runt felfritt, utan en som med hyfsat rutinerad ridning går felfritt, men som i anridningen mot några hinder tvekar eller vinglar lite kort, men fortsätter framåt och hoppar när ryttaren understöder. Men då har den ju tvekat.
Enligt min erfarenhet så blir det ofta så med hästar som är försiktiga och inte vill riva, försiktigheten gör att de också tvekar lite ibland. Ytterst få hästar är både superförsiktiga och supermodiga. De flesta är antingen lite mer åt det försiktiga hållet, eller åt det lite slarvigare hållet. Det är i grunden samma egenskap som gör att hästen anstränger sig att inte riva, och att den ibland tvekar inför ett språng, nämligen att den inte vill peta en bom.
Har tävlat många mkt försiktiga hästar och ingen av dessa har någonsin gjort så som du beskriver. Det du beskriver är inte försiktighet utan osäkerhet och det är stor skillnad på dessa två