"Hoppar allt, tvekar aldrig!"

Sv: "Hoppar allt, tvekar aldrig!"

Jag tror du tolkar min beskrivning lite annorlunda än det var menat, jag menar alltså inte en häst som en nybörjare kan styra runt felfritt, utan en som med hyfsat rutinerad ridning går felfritt, men som i anridningen mot några hinder tvekar eller vinglar lite kort, men fortsätter framåt och hoppar när ryttaren understöder. Men då har den ju tvekat.

Enligt min erfarenhet så blir det ofta så med hästar som är försiktiga och inte vill riva, försiktigheten gör att de också tvekar lite ibland. Ytterst få hästar är både superförsiktiga och supermodiga. De flesta är antingen lite mer åt det försiktiga hållet, eller åt det lite slarvigare hållet. Det är i grunden samma egenskap som gör att hästen anstränger sig att inte riva, och att den ibland tvekar inför ett språng, nämligen att den inte vill peta en bom.

Har tävlat många mkt försiktiga hästar och ingen av dessa har någonsin gjort så som du beskriver. Det du beskriver är inte försiktighet utan osäkerhet och det är stor skillnad på dessa två

Nåja, att en häst t ex klarar att hoppa 60 cm i alla lägen innebär ju inte att den även reder ut ett hinder på 1,20 i alla lägen. Höjden påverkar ju en hel del hur svårt det är att reda ut situationen.

Det jag skrev var just hästar som klarar av det och inget om höjden på hindren.

Är hindren tillräckligt låga klarar i princip alla hästar av det som har någorlunda koll på sina fötter, så man får nog ta med höjden som parameter om det ska vara något mått på kapacitet, tror jag.

Tror du? Mitt intryck är att de hänger ihop, eller också menar du något annat med försiktighet än jag.

Försiktig-vill inte riva, uppmärksam och ser sig för men tvekar inte
Osäker- spänd och tvivlar på sin egen förmåga

Sen kan man vara både försiktig och osäker såklart. Hade en på tre års test till exempel som fick jättefina omdömen för att den var försiktig och bra teknik osv. Men avdrag eftersom den stog emot och fick drivas till hindret. Tvivlade på sin egen förmåga och behövde uppmuntran och stöttning. Just den egenskapen har jag aldrig hört någon tycka positivt om.
Har heller aldrig tänkt att en modig häst skulle vara oförsiktig och träbent. En modig häst i mina ögon vet vad den kan och tror på sin förmåga.

Ibland kan det vara så att en häst hoppar allt ur alla lägen för att den klarar att göra det utan att riva. Stoppen kommer ju ofta när dom förlorar förtroendet för sin eller ryttarens förmåga (om det inte är en tittig häst).

Gissar att de flesta helt enkelt vill ha en jättebra häst som aldrig stannar eller river, men att man av olika skäl ibland får kompromissa med kraven, och då är det ju bra att man har lite olika smak, så att det finns ägare till alla sorters hästar.

Jag tar alla dagar i veckan en som hoppar och river än en som inte hoppar.

Ett exempel man rider mot en oxer och kommer stort på det så hästen kommer inte klara bakbommen då tar jag hästen som hoppar men river än den som vägrar.

En häst som vägrar gör mej osäker och börjar jag tänka för mycket vilket slutar med att det blir förmycket fram och tillbaka.

Jag för min del håller med dig här, efter en repa till akuten är jag inte alls lika tuff i hoppningen längre och tvivlar enormt på mig själv med en häst som stoppar mycket. Att en vägran kommer nu och då kan jag leva med utan problem, men när det händer för ofta blir jag jäkligt osäker och tappar fokus vilket oftast gör att det blir ännu fler stopp --> ond spiral.

Reflekterade lite över detta när jag häromdagen var med och kollade på när en yngre tjej skulle provrida f.d SM-ponny, äldre sådan. Ponnyn hoppade visserligen i alla lägen, inklusive skitlägen, men jag tyckte att den själv ofta försatte sig i de dåliga lägena genom att helt enkelt köra upp huvudet och dra iväg i 190 knyck. Fullt ös medvetslös och hovar åt alla håll och kanter typ. Någon gång blev jag lite wobblig i benen av att titta på det hela.
Min egen brun-pålle har enligt mig en trevlig inställning. Han är visserligen inte särskilt försiktig men det blir bättre och bättre ju starkare han blir. Däremot är han väldigt modig och klipper det mesta utan för den sakens skull sakna självbevarelsedrift! Det är något jag tycker är himla viktigt. Hästen ska kunna förstå att det går att fanders om man hoppar i galna lägen på högre nivåer. Men den ska vilja hoppa.

Håller med och påpekade det bestämt också. Man kan hoppas att det gick hem men det verkade i alla fall så.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama