"Hoppar allt, tvekar aldrig!"

Sv: "Hoppar allt, tvekar aldrig!"

Nja, jag tror att det mer handlar om att folk generellt hellre vill ha en häst som alltid hoppar än en som stannar. En rivning kan man trots allt bli placerad på, ett stopp är svårare. Därför skrivs det så mycket i annonser.

Jag förstår som sagt hur du menar, men det du beskriver är egentligen ingen försiktig häst utan en bra häst. Så som dom ska vara. En häst ska vara försiktig och behöva stöd av sin ryttare, men det stödet kan ju bestå i så mycket. En skicklig ryttare ger ju stöd bara utav att vara trygg och tydlig i sin ridning. Om någon skulle beskriva en häst som försiktig i en annons så tänker jag en häst man måste driva, och det vill inte så många ha.

Det är ju som fio säger, dom hästarna tenderar till att sluta ställa upp för sin ryttare rätt snabbt och sen har man en stopper.

Men jag håller inte med om att en häst som alltid hoppar = en häst som inte bryr sig om huruvida den klarar. Jag har haft flera hästar som A L D R I G stannar (dvs hellre kraschar) men som ändå gör allt för att i första hand klara hindret.

Så har det varit enligt min erfarenhet, men den är såklart baserad på de hästar jag suttit på. Bland dem har det varit så att de som aldrig tvekar, gör det delvis av den anledningen att de inte bryr sig så mycket ifall de river. De som aldrig tvekar och ändå är superförsiktiga kanske just går lite högre, med bättre ryttare än glada amatörer som jag.:D

Däremot har jag suttit på hästar som i princip aldrig stannar, säger jag hoppa så tror de på mig och hoppar, även om de river grovt. Men tvekat har de gjort. Tveka och stanna är ju inte samma sak.

Senast ändrad:

Flertalet ryttare på lite lägre nivå tenderar bli väldigt osäkra av en häst som stannar, det krävs ju att man har en del kunskap som ryttare för att förstå vad det var som ledde till att hästen inte ville hoppa. Ofta försöker dom kompensera med att rida tuffare, vilket bara leder till ännu högre spänning och en tråkig upplevelse för häst och ryttare. Så jag skulle nog tycka att den lite tveksamma 120 hästen isåfall bara passar en rutinerad ryttare.
De absolut bästa lättklasshästarna jag vet, är de som tar hand om sig själva, som rullar på i en jämn takt och hellre lägger in ett extra och får ett frambensfel än tar av långt utifrån. På sådana hästar går det att utveckla säker ridning och man slipper slå ihjäl sig.

För en hobbyryttare kommer dom snart förstöra förtroendet hos den tveksamma försiktiga hästen och den kommer garanterat börja stanna eftersom dom inte tål direkt mkt skitridning sas.

Därför hade jag hellre valt en häst som kan hoppa av för stort , för nära och hellre tar en bom än lägger på en tvärnit. Man får en helt annan säkerhet i sin ridning och en chans att bli bättre än om man måste lägga hästen rätt i varenda språng.

Jag är en för kass hoppryttare för att vilja ha en sådan häst iallafall.

Sådär resonerar min tränare också. Hon har tävlat svår hoppning och säger att en häst som är allför rädd om sig lätt börjar stanna hos en hobbyryttare som inte lägger hästen 100% rätt alla gånger.

Fast en häst som bara klarar hindret felfritt när den ligger 100% rätt är väl inte särskilt kul för nån? Vem vill ha en häst som river så fort den inte ligger 100% rätt heller för den delen? En rolig häst för en amatör är ju en som kan hoppa felfritt även om den inte ligger 100% rätt alla gånger, utan har lite hinderklokhet och kapacitet att ta av, så att den ändå kan klara hindret. Inte ens proffsens hästar hamnar ju på millimetern rätt alla gånger, även de vill ha hästar som kan klara hindret ändå.

Flertalet ryttare på lite lägre nivå tenderar bli väldigt osäkra av en häst som stannar, det krävs ju att man har en del kunskap som ryttare för att förstå vad det var som ledde till att hästen inte ville hoppa. Ofta försöker dom kompensera med att rida tuffare, vilket bara leder till ännu högre spänning och en tråkig upplevelse för häst och ryttare. Så jag skulle nog tycka att den lite tveksamma 120 hästen isåfall bara passar en rutinerad ryttare.
De absolut bästa lättklasshästarna jag vet, är de som tar hand om sig själva, som rullar på i en jämn takt och hellre lägger in ett extra och får ett frambensfel än tar av långt utifrån. På sådana hästar går det att utveckla säker ridning och man slipper slå ihjäl sig.

Fast det är nog mer en smaksak, jag är lättklassryttare, och jag vill gärna inte ha en häst som gärna lägger in ett litet extra och river. Jag har mycket hellre en försiktig häst som, när jag ser att vi ligger stort men bedömer att det inte är större än att hästen kommer klara hindret felfritt ändå, tror på mig, går av stort och klarar hindret, än en som ska peta in ett extra och riva istället. Det blir sällan särskilt vådligt, bara ett lite större språng som man ju ändå är beredd på. Givetvis får man ju inte missbruka hästens förtroende och säga åt den att gå av stort i lägen där den inte klarar hindret utan kraschar, då slutar ju hästen tro på en om den är lite känslig, och vill inte mer. Men det går ju att lära sig som ryttare i vilka lägen hästen kan klara hindret, och inte låta den rädda sig på det viset varje gång.

Om hästen tar av stort på eget bevåg i lägen där den inte har en chans att klara hindret utan river så grovt att det blir vådligt, så är den ju knappast försiktig. Den försiktiga hästen hade ju stannat istället i det läget.

När det gäller att förstå varför hästen inte vill hoppa, så får man väl hoppas att även lättklassryttare rider för tränare, som kan hjälpa till med den biten? Ofta vet man ju själv med sig att man t ex för dålig galopp eller kom fel, då är det ju bara att göra om och göra rätt, så hoppar hästen. Det är inte alltid en gåta varför hästen stannar bara för att man är amatör, även som lättklassryttare kan man ju ha ridit och tävlat länge, och ha viss rutin på sin egen nivå. De flesta ryttare kommer ju aldrig högre än lätt klass (om ens det), så det finns ju absolut en marknad för hyfsat vana lättklassryttare.

Senast ändrad:

Fast en häst som bara klarar hindret felfritt när den ligger 100% rätt är väl inte särskilt kul för nån? Vem vill ha en häst som river så fort den inte ligger 100% rätt heller för den delen? En rolig häst för en amatör är ju en som kan hoppa felfritt även om den inte ligger 100% rätt alla gånger, utan har lite hinderklokhet och kapacitet att ta av, så att den ändå kan klara hindret. Inte ens proffsens hästar hamnar ju på millimetern rätt alla gånger, även de vill ha hästar som kan klara hindret ändå.

Fast mariginalen minskar ju högre upp i klasserna du kommer. I de lägre klasserna kan du komma 1-1.5 m fel och hoppa hindret ändå. I högre klasser finns inte den mariginalen.

Det är ju väldigt bra att det finns dom som föredrar olika hästar, inte minst för dom som försöker sälja lättklasshästar som stannar, det är annars ganska tunnt med köpare på dessa.
Det är också bra om det finns lättklassryttare med ett såpass grundmurat självförtroende att de inte blir påverkade om hästen stannar, för det finns väldigt många som ganska fort blir osäkra och börjar rida ostadigt. Speciellt yngre ryttare som inte hunnit tävla så länge och ibland har svårt att isolera ett enskilt tekniskt misstag från sin uppfattning om sig själv som ryttare.
Vad det gäller att lägga in ett extra så föredrar jag personligen en häst som jobbar på situationen framför en som säger nej tack, och hästar som ger sig av väldigt stort måste ju ha mycket kapacitet för att inte landa mitt i hindret.

Fast det är nog mer en smaksak, jag är lättklassryttare, och jag vill gärna inte ha en häst som gärna lägger in ett litet extra och river. Jag har mycket hellre en försiktig häst som, när jag ser att vi ligger stort men bedömer att det inte är större än att hästen kommer klara hindret felfritt ändå, tror på mig, går av stort och klarar hindret, än en som ska peta in ett extra och riva istället. Det blir sällan särskilt vådligt, bara ett lite större språng som man ju ändå är beredd på. Givetvis får man ju inte missbruka hästens förtroende och säga åt den att gå av stort i lägen där den inte klarar hindret utan kraschar, då slutar ju hästen tro på en om den är lite känslig, och vill inte mer. Men det går ju att lära sig som ryttare i vilka lägen hästen kan klara hindret, och inte låta den rädda sig på det viset varje gång.

Om hästen tar av stort på eget bevåg i lägen där den inte har en chans att klara hindret utan river så grovt att det blir vådligt, så är den ju knappast försiktig. Den försiktiga hästen hade ju stannat istället i det läget.

Fast jag tycker inte att det behöver vara så att en försiktig häst hade stannat. En försiktig häst, på ett positivt sätt, för mig är en häst som inte vill riva. Jag tycker att dom kan hoppa i alla lägen men ändå vara försiktiga. Sen om dom lägger in ett extra eller kliver av stort, det tycker jag spelar mindre roll.

Rent generellt, på den nivån du talar om, så tycker jag oftare man ser problemet att ryttaren rider för en distans som inte finns (kapacitet eller inte hos hästen) och så har hästen inget annat val än att stanna eller trampa om och riva. Det är få ryttare som rider dom klasserna som har bättre uppfattning än sin häst om när man ligger stort men ändå klarar det och när man helt enkelt rider för en distans som är alldeles för stor. Hästar är kloka och brukar vilja ta sig över felfritt och om dom inte vill det så är det oftast något i deras bakgrund som har sett till att dom har hamnat där dom är.

Jag funderade lite på den här tråden imorse, och för mig skulle jag nog gärna se att en annons skulle beskriva en häst som försiktig men modig. Det är ju det man vill ha!

Ja, försiktig men modig skulle jag gärna köpa! "Tvekar aldrig, hoppar i alla lägen" tycker jag låter smått livsfarligt, vad händer om jag felbedömer situationen och hästen hoppar i helt omöjliga lägen där vi slår halvt ihjäl oss? Alternativt, hur kul är det att satsa en massa tid och pengar på att träna en häst som ändå nästan aldrig kommer gå felfritt därför att den inte bryr sig om att klara hindren utan är lika nöjd med att riva?

Det finns faktiskt hästar som gladeligen river halva banan och är lika nöjda för det, jag har hoppat en del dressyrstammade hästar som varit så. Men jag gissar att är man svårklassryttare, så har man kanske aldrig suttit på en häst vars absoluta maxkapacitet med en skicklig ryttare och massor av träning är 1 m? Alla hästar är inte så hinderkloka eller hinderbegåvade.

Om man har bättre omdöme än hästen beror ju mycket på hur gott självförtroende hästen har. Vi har en häst i stallet som generellt är det ängsligaste som går på fyra ben, han hoppar egentligen ganska bra men tror inte själv att han kan hoppa högre än 50 cm, och absolut inga vita bommar, och inga grindar, och vattenmattor ska vi bara inte prata om, eller plank, osv. Det är ju inte svårt att ha bättre omdöme än honom, så att säga, och med lite stöttning så klarar han en bana utan större problem. Likaså finns det hästar som faktiskt skulle klara hindret, men tar det säkra före det osäkra och lägger in ett extra istället om inte ryttaren stöttar dem i att våga gå av lite större - men med den stöttningen klarar de faktiskt hindret ändå, även om man givetvis inte ska låta dem behöva göra den extra ansträngningen varje gång. Det handlar ju lite om hästens självförtroende också, att den vågar tro på att den kan klara hindret även om den ligger lite stort. Ofta kan ju samma häst lägga in ett extra eller våga gå av stort, beroende på ryttare. Medan hästen som aldrig tvekar struntar i hur den ligger och hoppar genom hindret istället om det råkar bli så.

Fast mariginalen minskar ju högre upp i klasserna du kommer. I de lägre klasserna kan du komma 1-1.5 m fel och hoppa hindret ändå. I högre klasser finns inte den mariginalen.

Nej, jag vet. Därför var det ju just lättklasshästar jag tog upp till diskussion, det är just i de annonserna som man ofta ser detta med att hästen aldrig tvekar, däremot är det väldigt sällan en häst beskrivs som försiktig. Just i lätt klass vill åtminstone jag ha en häst som inte vill riva, som gör sitt bästa för att hoppa felfritt även om inte anridningen blev 100% (inom rimliga gränser förståss). En svårklassryttare kan kanske ha en häst som inte bryr sig, och kompensera det genom att se till att hästen alltid kommer fram till hindret i perfekt balans och på perfekt avstånd, så att den inte kan göra annat än klara hindret hur den än bär sig åt. Som lättklassryttare vill jag ha en häst som vill hjälpa till lite själv också när det inte blir perfekt.

Fast det beror ju på vad man lägger in i orden. För någon betyder "hoppar allt" kanske att den hoppar vattenmatta utan att tveka, medan du ser framför dig en häst som kraschlandar i en oxer utan att bry sig :D

Senast ändrad:

Jag förstår fortfarande inte :D

En sådan häst du beskriver som du vill ha känns svindyr.. i min värld har en sådan häst kapacitet för ganska mkt mer än lätt klass ?

En begränsad lättklass häst är ju precis en sådan som stannar om den inte ligger bra eller river för varför annars skulle den inte gå mkt högre klasser?

Hoppar den vattenmatta utan att tveka så beror det ju oftast helt enkelt på att man har tränat den på det, och att den inte är av det tittiga slaget. Det betyder ju inte att den hoppar allt utan att tveka - den kanske inte hoppar en kombination om den kommer in fel eller i för dålig galopp, t ex. "Allt" och "aldrig" är ju rätt starka ord.

Oavsett vilket, så tycker jag det är intressant att man så ofta lyfter fram att hästen är modig, men nästan aldrig att den är försiktig. När de flesta ryttare torde vilja ha en häst som är bådadera, och jag skulle hävda att det är en fråga om tycke och smak om man tycker det är viktigast att den är modig eller viktigast att den är försiktig. Alltså borde det vara ungefär lika många hästar som annonseras ut som modiga som försiktiga, men så är det inte.

Och många hästar som hoppar i alla lägen gör det ju just därför att de inte är så försiktiga, så det är ju inte nödvändigtvis ens en önskvärd egenskap, vare sig det är så att den är oförsiktig och river, eller för att den är oförsiktig och saknar självbevarelsedrift. Är man inte så skicklig som ryttare vill man väl inte att det är risk för kamikazeplockepinn varje gång man styr ut på tävlingsbanan?

Jag förstår fortfarande inte :D

En sådan häst du beskriver som du vill ha känns svindyr.. i min värld har en sådan häst kapacitet för ganska mkt mer än lätt klass ?

En begränsad lättklass häst är ju precis en sådan som stannar om den inte ligger bra eller river för varför annars skulle den inte gå mkt högre klasser?

Därför att den inte kan hoppa högre, såklart. :confused:

I en meter så hoppar den felfritt. I 1,30 stannar den ut sig på första hindret, eftersom den vet att den inte har kapaciteten för att klara hindret, och inte vill slå sig. Alternativt, om den inte är så försiktig, river vartenda hinder för att den inte orkar över. Men om hindrena är lägre så går det, då klarar den hindrena och vågar hoppa.

Alla hästar har inte kapaciteten att hoppa högre hinder. Det finns massor av hästar som helt enkelt inte har den kapacitet som krävs för att klara högre klasser, men ändå kan hoppa en enmetershoppning med den äran. Det är väl ingen hemlighet att hästar har olika förmåga att hoppa hinder?

Fast jag har svårt att se att en försiktig häst som kan hoppa av hur du än lägger den och inte vill riva skulle tvärstanna på 1.30 ? I min bok kommer den sluta ställa upp långt tidigare och börja stanna.

Ja, säkert, den kommer hoppa en meter med stöttning, bli mer tveksam på 1,10, mycket tveksam på 1,20 och vägra helt på 1,30. Typ så. Ungefär som hästar gör när det blir för högt och för svårt. Ska den hoppa .90 kan den komma mycket fel och ändå våga hoppa och klara hindret, 1 m lite mindre fel, 1,10 ännu mindre, 1,20 helt perfekt, osv. Det finns ju sällan en exakt gräns, alltså att hästen klarar 1 m med lätthet men får det omöjligt svårt i 1,10, utan det blir ju gradvis svårare givetvis. En del hästar får ta i för att klara en enmetersoxer, andra snäpper över med lätthet.

Är det en ny tanke för dig att en häst kan ha fysiska begränsningar för hur höga tävlingsbanor den fixar att hoppa? Att olika hästar har olika kapacitet att klara hinder?

Nä det är inte en ny tanke men de hästarna kommer sluta ställa upp redan på 1 meter. Det är inte en modig, försiktig häst som du beskriver utan en feg och försiktig häst :)

Jag tar alla dagar i veckan en som hoppar och river än en som inte hoppar.

Ett exempel man rider mot en oxer och kommer stort på det så hästen kommer inte klara bakbommen då tar jag hästen som hoppar men river än den som vägrar.

En häst som vägrar gör mej osäker och börjar jag tänka för mycket vilket slutar med att det blir förmycket fram och tillbaka.

Nä det är inte en ny tanke men de hästarna kommer sluta ställa upp redan på 1 meter. Det är inte en modig, försiktig häst som du beskriver utan en feg och försiktig häst :)

Nej, det gör de inte. Det finns massor av hästar som har sin lagom nivå, som de klarar felfritt på 1 m med en ok lättklassryttare. Lättklassryttare innebär ju inte att man är ett totalt pulver som har fullt sjå att styra, och låter hästen sköta resten. Givetvis skulle de försiktiga hästarna stanna även på en meter om man red dem helt fel, men med normal, prydlig ridning i jämnt tempo och bra vägar, så kan de ta sig runt felfritt, ganska enkelt. Men de kan inte gå 1,30 med samma ryttare, det blir för högt och för tekniskt och för svårt. En häst kan absolut ha mod och kapacitet som räcker för 1 m, utan att för den skull kunna gå 1,30.

En ärlig fråga, hur många såna hästar har du suttit på? Tänker att om man själv tävlar höga klasser, så har man kanske aldrig en gång suttit på en mindre kapabel häst, och vet inte hur en sån känns, utan tror att alla hästar hoppar hus bara man lägger dem rätt?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama