Hoppa upp?

Sv: Hoppa upp?

Det betyder om det skulle varit körhäst så kör man den och är det ridhäst rider man.
Har redan fråågat om det.

Åhh va kul!! Har du äntligen fått börja sitta på pållen... Hm.. inte roligt när de vill mer än vad man själv vill :)
Tycker du att lugnandet funkar nu??
Har du inte någon som kan hålla hästen medans du "klättrar" upp? Kanske lite dumt att känga lädrena för att du ska kunna hoppa upp från backen.. Man vill ju ha ett så bra stöd som möjligt när man väl är uppe och inte behöva korta och joxa...
Du hade provat att ställa hästen mot väggen? hm..
Kan du rida barbacka?? *riskfritt* Kanske lättare att hoppa upp då... någon kan kanske kasta upp dej då.
Lycka till nu!! Men var försiktig!

Jag tror att det man ska göra är att följa veterinärens råd, han/hon borde ju rimligtvis veta bäst. Men det kan kanske vara bra att be om ett förtydligande?
Lycka till med hästens tillfrisknande! Att den reser sig är ju väldigt obehagligt och en dumhet, men om hon varit lätthanterlig innan är detta säkert övergående. Man kan ju förstå att den har överskottsenergi vid boxvila, det är ju inte naturligt för hästen att stå i box hela dygent. Var dock bestämt och visa henne att det är fel att resa sig. Psykisk stimulans som nämndes är alltid bra, att hon har saker att göra inne hela tiden etc, kan få henne på andra tankar.
Liv

Kan du inte sitta upp i stallet? om hästen är lugnare där?
Jag sitter alltid upp där vi selar/sadlar ut våra.
Om veterinären säger att hästen ska stå i boxen och skrittas för vagn/ryttare så ska man ju göra så, tycker det är bra att du står på dig och verkligen försöker att skritta din häst uppsutten,,,MEN om du nu inte lyckas med det tycker jag du ska kontakta din vet och höra om det kan gå lika bra om du leder den, för det kan ju vara skadligt för hästen med ju om ni måste slåss varje gång ni ska ut och skritta,,,, du karnske kan ge den mera lugnande eller en annan sort som funkar bättre? Hör med din vet vad h*n tycker.
Lycka till nu och hoppas den snart blir frisk så ni får ut och leva livet!

Ja överlycklig:)

Det lugnade värkar fungera under turen fast inte när jag sitter upp;)
Hon står ca 45 min innan ritten

Barbacka :eek:
Nja jag vill hälst överleva :p

Jag blir upkastad nu!
Hon kanske lunar sig näär hon får gå hage och börja trava?

Ska ringa henne på måndag vet allså;)

Leda är lika farligr;)
HHon reser sig och så :crazy:

Om det lugnande inte biter ring och diskutera det med vet, både för dig och hästens skadade ben. Fundera om hästen tar det lugnast om du rider eller om du går med den?
När jag skulle sätta igång min red jag vår gamling och hade monstret som handhäst, då tog hon det lungt.
Tyvärr har jag inga andra ideér.

Mvh

Camilla

Senast ändrad:

Det är lugnast när jag rider eller ja när jag väl kommit upp.

För alla er som undrar?!

Jag ska skriva av exakt vad det står i pappret senare under dan.

Nu har jag läst hela tråden...

Varför rida när hon har så mycket överskotteenergi?
Gå promenader, dock inte i grimma, utan ta träns, man har mer "kontroll" då om du tycker det är otäckt att leda i grimma å grimskaft.
Longera om du har bra underlag, å kanske tillgång till ridhus?
Jag skulle inte sätta mig upp på en häst som har varit skadad en längre period, med så mycket överskotts energi, det kan vara farligt både för dig å hästen!

jag brukar ställa mej på en hög pall o hålla i tyglarna så får hästen gå rund den o när hon är nära så hoppar jag upp..men jag rider oftast barbacka..även hästar kan tända snett på lugnande.speciellt pleggasil...blir som tokiga knarkare...lycka till..

Har inte läst hela tråden och svarar kanske på tok... Svarar på ditt inlägg men det är nog mer riktat till Fladde... :)

Men om det är som du säger att hästen bla har problem med ryggen så är väl det kanske orsaken till att den reser sig vid uppsittning. Det kanske gör ont.

Fladde - är du säker på att det inte gör ont för hästen när du sitter upp. Att det är därför den stegrar. Tror inte att du kan skylla på överskottsenergi.

Norrland :)

Låt ngn kasta upp dig men ta reda på om det finns annan orsak till varför den ställer sig på bakbenen än överskottsenergi.

Det är ö-energi
Börja trava idag:)
Sen igår när förra ägaren var dä var hon huuuur snäll ssom hälst:p

Men herrejösses! Nog för att boxvila många gånger även innefattar små promenader i SKRITT för hand/uppsuttet, men TRAV!!
Vill du inte att hästen ska bli bra?? Inte stödjer veterinären detta?? :devil:

Min häst blev behandlad i sep. sista gången för en knäledsinflammation, och jag skrittar fortfarande. Kanske är jag väl försiktig, men jag vill gärna ha kvar min totta ett tag till, det får liksom ta den tid det tar..

Dessutom rids väl hästen på lugnande????
Trav? Ajajaj...
Hur tänker man då undrar jag??

Senast ändrad av en moderator:

Fladde skrev:
Vetrinären säger att hon får bara skrittas rakt fram lugnt om 2 dagar får hon komma ut i liiiiiten hage

Detta skrev du den 26:e, idag är det den 28:e.

Ursäkta att det blev flera inlägg av mig på raken, men jag är aningens upprörd :devil:

Jag håller med!

/Cronis-en aningens upprörd...*tar en cigg*

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 826
Senast: Stergo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 165
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits