Hoppa upp?

Sv: Hoppa upp?

*knapplån*
Alltså, jag tycker att det låter så himla knepigt att du travar efter 2 dar? Dessutom ännu knepigare att du ska RIDA?
När min häst varit halt tex, så ska han antingen skrittas med vagn om han är inkörd, eller skrittas vid hand. Rakt fram från början, absolut inte böjt spår, och absolut inte trava efter 2 dagar??!! PÅ LUGNANDE??
nej nu blev jag upprörd.

bollen__ skrev:
*knapplån*
Alltså, jag tycker att det låter så himla knepigt att du travar efter 2 dar? Dessutom ännu knepigare att du ska RIDA?
När min häst varit halt tex, så ska han antingen skrittas med vagn om han är inkörd, eller skrittas vid hand. Rakt fram från början, absolut inte böjt spår, och absolut inte trava efter 2 dagar??!! PÅ LUGNANDE??
nej nu blev jag upprörd.

Du är inte ensam som reagerar...

2 dagar????

Det har gått 2 veckor sen sista besöket och hon fick gå ut i hage idag
Sen har jag skrittat henne ca 3 mån samanlakt

Ja men vetrinärena gav mig ett schemma att följa vilket jag gjort till pungt o prickar.
Sen ska hon vara igång vid nästa besök.

Du kanske ska fråga lite innaan du bara hoppar på sådär :smirk:

Ring vetrinären självv och hör vet jag så kanske du fattar ett och annat :devil:

UPRÖRD GAAAAAAAAAAAAAH

Tycker bara att det verkar snabbt jobbat - direkt från boxvila till travpass??

Jag och min häst trasslade i 2 år med div. ledinflammationer ,som visade sig bero på erlichios, men den sista knäledsinflammationen "fixade" hon till själv genom att rejsa ner på knäna i hagen. Hon har alltså blivit behandlad några gånger...
Rekommendationerna har varit boxvila 2 dagar, sjukhage tre veckor med skritt vid hand 15 min/dag. Efter 1 vecka skritt vid hand 2*15 min.
Efter vecka 2 har jag fått skritta vid hand 30 min ,eller uppsuttet 15- 20 min/dag. Efter 6 veckor återbesök. OM hästen då varit bra har jag skrittat ytterligare ett par veckor, innan jag lagt fått lov att trava ett par minuter/pass.
Sen har jag ändå tagit det försiktigare än vad veterinbärerna rekommenderat, som sagt så skrittar jag fortfarande,3,5 månad efter sista behandlingen. Kanske VÄL försiktig som sagt, men med tanke på igångsättningsprogrammen jag fått från mina veterinärer, så tycker jag att trava 2 veckor efter behandlingen(din blev väl behandlad den 13:e?) är väl tidigt.

Men veterinärer resonerar ju olika, så vad vet jag :devil:

min häst är/var likadan nu när jag fick börja skrutta honom för en månad sedan efter en tre månader lång konvalescens. han bara fnattade runt mig när jag skulle sitta upp och var ivrig att komma iväg, ska tilläggas att han alltid står still annars och alltid när man sköter honom etc. Så jag byggde en stabil "pall" att sitta upp från, av porösa cementblock. Sedan höll jag i tyglarna och gick upp på "pallen" sedan fick han gå runt bäst han ville men jag ledde alltid tillbaka honom till det ställe jag ville ha honom på och tillslut fattade han att vi inte skulle komma iväg förrän han stod stilla och nu rä han fortfarande ivrig men han står stilla. Jag föredrar att hoppa upp från en pall då sadeln lätt blir sned annars och du får en snedbelastning på hästen.

Hon blev behandlad den 16 nov 13 dec var återbesök

Här kommer det min Vet har skrivit:

Råd angående eftervård av Miss Sixty

Boxvila och skritt upsuttet eller för vagn i 2 veckor skritturena ökas från 10-60 min dagligen

Hage och lätt travmotion i 4 veckor. Gradvis öka tempo och tid. Därefter gradvis övergång till normal träning. Viktmanchetter köpes och används varannan dag fram och varannan dag bak. Återbesök i Febuari/Mars då hä´sten ska vara tillbaka i normal träning.

Det är vad hon skrev till mig!

Okidoki, då så :smirk:

Jag uppfattade det som hästen hade blivit behandlad i leden igen den 13:e, men så var det alltså inte... Sorry!

Du har säkert följt veterinärens råd, nått annat kan ingen här säga.

Men jag tror att du utryckte dig lite otydligt i dina tidigare inlägg - det är därför så många (inklusive jag) reagerar. De är lätt att missuppfatta. :)

Men gör som vet säger, så blir det nog bra. :)

Norrland :)

Jag tycker alltid du är otydlig i dina inlägg när det rör din häst...
Det är som om vi andra ska bli upprörda å sen sitta å skriva taggade inlägg, å sen få skit för det...
Ursäkta, men det känns faktiskt lite så.
Försök att börja uttrycka dig bättre i förtsättningen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 826
Senast: Stergo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 165
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama