Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Var med en kompis för ett tag sen på en dressyr tävling. Och på framridningsbanan stod det ett hinder, inte högt kanske 40-50 cm. Vad skulle hända om man hoppar det? Utesluten? Eller är det OK att hoppa på framridningen av en dressyrtävling?
Förr i tiden ingick det hopp av ett hinder när man gick ut från banan (ca 80 cm högt eller nåt, inte mätt, bara sett på film). Detta för att visa hästens allsidighet. Tycker det är synd de tagit bort det.
Jo, som den ser ut idag så är det ju det. Förstod igår hur dagens dressyr-sadlar fungerar då jag fick låna en och hela mitt underliv blivit demolerat...
Dom andra ryttarna blir livrädda och sätter sig och drar i tyglarna på hästarna för allt vad dom har
Jag var på en framridning där de hade en stoooor ridbanan som framridning och den var avdelad med dressyrstaket. Min ponny var ju så lydig tänkte jag så det är väl klart jag kan satsa och rida mellangalopp (eller vad det nu var) genom hålet mellan två dressyrstaket Haha eller inte...
Var inte så många ekipage på banan då men inte var dom glada
Tillgodoräkna sig resultatet??? Lydnadshinder ingick i programmet och betygssattes på samma sätt som de andra momenten, och lika lite som man t ex kan stunta i volter till höger kunde man strunta i hindren. Ett hinder, två språng eller två hinder med ett språng över vardera. Men så höga som 80 cm brukade de nog inte vara, snarare 50- 60cm. Vid tävlingar inomhus utgick momentet om det inte fanns plats för hinder.
Rent praktiskt så skrittade man som vanligt ut från banan, de flesta kortade stiglädren och så pluppade man (förhopningsvis) över, valfritt från trav eller galopp! Vägran bedömdes som felridning och domarna såg gärna att man hade hästen i en öppnare form än under själva dressyrprovet.
Lydnadshinder förekom i lätt klass och eftersom det på den tiden var obligatoriskt med kandar i LA hoppade man även på den betslingen.
Jaja, jag är ung (22), för mig är det ju förr i tiden
Fast jag har sett film på tävling mycket högre än Lätt klass där de hoppade ett hinder (och det tror jag var högre än 50-60, men svårt att veta). Svart-vit film så det var förr i tiden iaf
Kan faktiskt känna igen det där, min mamma tävlade dressyr förr. Å då fanns det ett hinder med. Mamma berättade det när ja va på min första dressyr tävling med min b-ponny som tio åring. tro jag var rädd, innan ja märkte att det var borttaget
Men vet att det fanns förut.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.