Hoppa på framridningen.

Oxxx

Trådstartare
Var med en kompis för ett tag sen på en dressyr tävling. Och på framridningsbanan stod det ett hinder, inte högt kanske 40-50 cm. Vad skulle hända om man hoppar det? Utesluten? Eller är det OK att hoppa på framridningen av en dressyrtävling?

Sv: Hoppa på framridningen.

vet inte...det kanske det är..
om det var dressyr så kanske dom borde ha plockat boort hindret inann dom släppte in folk på framridningen ?

Förr i tiden ingick det hopp av ett hinder när man gick ut från banan (ca 80 cm högt eller nåt, inte mätt, bara sett på film). Detta för att visa hästens allsidighet. Tycker det är synd de tagit bort det.

fast jobbigt ju att hoppa i dressyrsdalen.

Jo, som den ser ut idag så är det ju det. Förstod igår hur dagens dressyr-sadlar fungerar då jag fick låna en och hela mitt underliv blivit demolerat...

Just det, det hade jag glömt! Man var tvungen att göra det om man ville tillgodoräkna sig resultatet eller hur det nu var. *glömsk*

Dom andra ryttarna blir livrädda och sätter sig och drar i tyglarna på hästarna för allt vad dom har ;)
Jag var på en framridning där de hade en stoooor ridbanan som framridning och den var avdelad med dressyrstaket. Min ponny var ju så lydig tänkte jag så det är väl klart jag kan satsa och rida mellangalopp (eller vad det nu var) genom hålet mellan två dressyrstaket :angel: Haha eller inte...
Var inte så många ekipage på banan då men inte var dom glada ;)

Tillgodoräkna sig resultatet??? Lydnadshinder ingick i programmet och betygssattes på samma sätt som de andra momenten, och lika lite som man t ex kan stunta i volter till höger kunde man strunta i hindren. Ett hinder, två språng eller två hinder med ett språng över vardera. Men så höga som 80 cm brukade de nog inte vara, snarare 50- 60cm. Vid tävlingar inomhus utgick momentet om det inte fanns plats för hinder.

Rent praktiskt så skrittade man som vanligt ut från banan, de flesta kortade stiglädren och så pluppade man (förhopningsvis) över, valfritt från trav eller galopp! Vägran bedömdes som felridning och domarna såg gärna att man hade hästen i en öppnare form än under själva dressyrprovet.

Lydnadshinder förekom i lätt klass och eftersom det på den tiden var obligatoriskt med kandar i LA hoppade man även på den betslingen.

Förr i tiden, det där var väl inte så länge sedan :angel:

Jaja, jag är ung (22), för mig är det ju förr i tiden :angel: :p

Fast jag har sett film på tävling mycket högre än Lätt klass där de hoppade ett hinder (och det tror jag var högre än 50-60, men svårt att veta). Svart-vit film så det var förr i tiden iaf ;)

Senast ändrad:

Så länge sedan e de inte dom tog bort lydnads hinder vet mamma va och tävla med gammla pollen för en 13 årsedan och då fanns det mäd

Kan faktiskt känna igen det där, min mamma tävlade dressyr förr. Å då fanns det ett hinder med. Mamma berättade det när ja va på min första dressyr tävling med min b-ponny som tio åring. tro jag var rädd, innan ja märkte att det var borttaget :D
Men vet att det fanns förut.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 094
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 182
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Luktar gnagare?