Hoppa med ridskor!

M

mightyblue

Hejsan! Jag har hoppträning idag och kommer tvingas rida i ridskor utan chaps. (stövlarna gick sönder igår :''''() Har haft stövlar så länge jag kan minnas, så därför undrar jag "hur det är" att hoppa med ridskor? Alltså påverkas sitsen eller ridningen något? Känns det ostabilt? Helt töntiga frågor kanske :p Svar önskas snabbt!

Sv: Hoppa med ridskor!

Jag tycker det känns lite "ostabilt" som du skriver, men man vänjer sig rätt fort=) Fördelen med att rida i bara skor och strumpor är att man kommer så nära hästens sidor, tycker jag det känns som iaf. Så ridningen borde nästan bli bättre=)
Lycka till!

Är man van rida i stövlar känns det fruktansvärt ostabilt utan.
Nu har mina stövlar varit trasig så länge så jag vant mig.

Men jag skulle tveka att hoppa i bara ridskor utan chaps, tänker på säkerhetsrisken att fastna men skon i stigbygeln.

Det känns ganska ostabilt i början eftersom du inte har kvar samma stöd som du har om du har stövlar/chaps men man brukar vänja sig ganska snabbt:)

Känns lite ovant om man är van med stövlar.Men det är bara att rida på som vanligt.Bra att variera ibland.Lycka till idag ;)

Är man van rida i stövlar känns det fruktansvärt ostabilt utan.
Nu har mina stövlar varit trasig så länge så jag vant mig.

Men jag skulle tveka att hoppa i bara ridskor utan chaps, tänker på säkerhetsrisken att fastna men skon i stigbygeln.

Om man fastnar med skon i stigbygeln och inte har några chaps så tappar man väll skon ganska enkelt... Ridskor är ju enkla att ta loss...

Bara tänkte på det.

Inga problem! Likte flaxigt, kanske, men ta på dig dubbla knästrumpor utanpå ridbyxorna och "lura" hjärnan att du har chaps på dig... :)

det känns väl lite ovant i början men det är ju samma om man byter från chaps till stövlar . Man vänjer sej

hah, en sak som jag kom och tänka på att bero på det, skulle man inte kunna linda benet med en gasbinda/elastiskt bandage eller liknande för att få det mer stabilt?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 477
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 678
Senast: hollypolly
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar