Hoppa med dräktigt sto?

S

__Stilett__

Jag är ingen hoppryttare kan jag börja med o säga, men jag undrar hur är det med hoppning o dräktigt sto? Är det dumt att hoppa ett sto som är dräktigt ngn gång ibland? (Dvs ska få föl nästa år) inga tävlingar, bara lite lätt hemma i paddocken på hinder som är 90 cm eller lägre. Jag är inte insatt i det, tänkte att det va bäst o fråga om ngn här vet ngt om det?

Sv: Hoppa med dräktigt sto?

det brukar gå bra. Ston brukar säga ifrån om de inte vill. Man får ju tillomed tävla ett dräktigt sto tom 3e eller om det är 4e månaden.

Jag har ett sto som betäcktes 28-30 maj 2007, tävlade sin sista tävling (1.20 hoppning) i slutet av augusti samma år och var med på hoppträningarna fram till jul. Hoppade inte högt på träningarna, men vi var med i alla fall. Sen red jag henne lite lungt till 3 veckor innan fölning, mest i skritt o lite trav. Hon var pigg som en lärka hela tiden. Det var hennes första föl och hon hade en snabb och okomplicerad fölning och fick ett jättefint hingstföl 29 april i år.

:bump: Det är väl bra att hålla igång ett dräktigt sto så mkt som möjligt fram till sista veckorna? Så brukar fölningen gå snabbt och stoet brukar va snabbt tillbaka i ridningen efter igen! Så länge hästen hoppar och bjuder så ska det väl gå bra tror jag:)?

I min erfarenhet så är ston mycket duktiga på att säga ifrån när det räcker.

ja ston har ju många ggr temperament. :)
Detta sto är dock lite för dumsnäll för sitt eget bästa.

En bekant hade läst ngnstans att hoppning skulle vara "onödigt" för att sto som är dräktigt. (Lätt att kasta fölet...) Själv vet jag inte så bäst att fråga andra som vet.

Jag klarar mig utan o göra det, men om det anses som "ofarligt" så vore det skoj o ta några språng imellanåt :-)

De första 3 månaderna kan det finnas risk för att skada fölet.
Sen är det lugnt, förutsatt att du inte smäller upp 1.60 hinder ;)

nåja....160 hinder kan vi smälla upp. Men dom skulle hon bara springa under med sina 145 i mkh :D

Jag hoppar bara plutthinder. Om jag är modig kan jag ge mig på runt 90 höjd enstaka hinder.

när shady skulle ha sitt första föl (född 15/5) så hoppade vi på träning 100-110 banor tom sista februari, hon hade en väldigt lätt förlossning och var tillbaka snabbt efter fölningen

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 562
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar