Hoppa med benlindor?

skjona

Trådstartare
I helgen var vi på Öland på en regional hopptävling.
Bredvid oss stod en ponnymamma och lindade hästens framben,tänkte att hon skulle kanske ha dem under som underlag för senskydden kanske.Men hon använde varken paddar under eller något över ;min fråga är nu får man verkligen tävla med lindor på frambenen och varför används sådana istället för senskydd?

Sv: Hoppa med benlindor?

ja man får tävla med det.
Varför folk föredrar det istället för benskydd vet jag faktiskt inte. Själv tycker jag det känns säkrare att hoppa med benskydd då det känns som detr skyddar bättre och inte går upp lika lätt som lindor kan göra, om man nu inte tejpar dom.

Jag har en häst som mycket lätt får skav av senskydd, det kanske är nåt liknande för den här ponnyn?

Benlindor ger stöd. Kotorna och resten av benen tar stor styrk vid landning.

Har man haft en häst med en senskada är det bättre att rida med lindor, för stödets skull. sen behöver man ju inte padd om man har typ fleece lindor utan det är bara ett måste med padd om man har elastiska. De elastiska lindorna ger hästen för övrigt ett bättre stöd än fleece..

Kan faktiskt inte förstå att man använder fleece lindor som arbetsbandage....

Jag har sådana med fleece+stretch... Funkar super!
Ibland även vid hoppning, men är det högre höjder eller träning med andra åker senskydd på..

På ridlägret i sommar när de ska gå 2 ggr/dag funderar jag på att linda + senskydd vid hoppningen...:angel:

Så jag förstår faktiskt... Dock elastisk utan padd eller fleece skulle jag aldrig lägga!!

Min hoppar alltid med benlindor, ibland har hon dock bara på bakbenen, ger bättre stöd än vanliga skydd och Självklart lindas det med padd under.

Har inte varit med om att mina benlindor någonsin gått upp, viker ned kanten över karborren, så sitter det ordentligt.

ja det får man, antingen skav elr ngt liknande. hingsten i stallet går 1,30 med lindor bak för att annars blir han svullen. fleece med elacitet(stavning?)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 270
Senast: Squie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur