Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?
Jag har en väldigt "mjuk" hund men jag använder samma metoder som Jazida gör på honom nån gång då det behövs. Bättre att kasta nycklarna i marken bredvid honom en gång och få tillbaka uppmärksamheten på mig direkt än att tjata, dra i kopplet (har i och för sig inget sådant ) eller liknande. Funkar utmärkt även på vekare raser tycker jag skillnaden är bara att man oftast bara behöver göra det en gång.....
Jag tror att du hade ändrat en del åsikter om du bytte hund. Med en mjuk och samarbetsvillig hund så hade du undrat vart dina gamla åsikter tagit vägen. Tänk att det finns hundar som man inte behöver korrigera till lydnad och ändå få samma lydnad... Trevliga hundar...
Det är inte bara människans moral som utvecklats, även hundarnas avel har utvecklats och det går mot mer och mer samarbetsvilliga hundar inom vissa raser.
Att tro att all lydnad måste korrigeras fram bevisar ju bara att du umgås med lite för ensidig typ av hundar. Det händer liksom inte så mycket på den fronten.
Jag har en väldigt "mjuk" hund men jag använder samma metoder som Jazida gör på honom nån gång då det behövs. Bättre att kasta nycklarna i marken bredvid honom en gång och få tillbaka uppmärksamheten på mig direkt än att tjata, dra i kopplet (har i och för sig inget sådant ) eller liknande. Funkar utmärkt även på vekare raser tycker jag skillnaden är bara att man oftast bara behöver göra det en gång.....