Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Men blir det inte att belöna fel beteende att klicka när hon har börjat ge sig fram till människor? Nu är jag inte insatt i klicker, men hade det varit bättre att klicka när hon reagerar på kommandot NEJ eller vad man nu väljer att använda? Bara nyfiken!

Nej, det blir inte fel!
Poängen är att hon lärt sej att klick betyder godis, och genom att göra som jag skrev lär hon sej förhoppningsvis att varje gång hon är sugen på att fara så vänder hon sej till dej istället eftersom att det alltid kommer belöning då..

Sen tyckte jag att det stod att hon ändå inte lyssnar på vad man säger om man inte skriker och är jättearg? Då blir det väldigt fel att säga "nej", om hon ändå inte lyssnar?!
Och OM man nu ska säga nåt sålåt bli att säga nej och tala istället om för henne VAD hon ska göra, "sitt" eller "ligg".

Men att ge ett kommando till en hund som inte är uppmärksam är döfött, klickar du däremot, får hennes uppmärksamhet, belönar
och SEN ger henne ett kommando tror jag att det är större chans att hon lyssnar.
Eller vad tror du? :)
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag hade nämligen uppfattat klicket som belöningen, inte som kommandot. Det var nog därför jag tyckte att det lät märkligt! Jag menade att man innan man börjar med miljöträningen befäster ett kommando som till exempel "här" som betyder att uppmärksamheten ska riktas mot föraren. När man sedan trappar upp träningen och för in människor som "störande objekt", ser man till att hela tiden vara steget före hunden. Innan hunden hinner reagera på människan, kommenderar man "här" och så fort hunden riktar uppmärksamheten kommer belöningen iform av leksak eller godis eller vad man nu belönar. Sen kan träningen trappas upp eftersom.

Det är så JAG har tolkat klickerträning, men jag överlåter gärna åt de som är kunniga att diskutera. :D
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag hade nämligen uppfattat klicket som belöningen, inte som kommandot. Det var nog därför jag tyckte att det lät märkligt! Jag menade att man innan man börjar med miljöträningen befäster ett kommando som till exempel "här" som betyder att uppmärksamheten ska riktas mot föraren. När man sedan trappar upp träningen och för in människor som "störande objekt", ser man till att hela tiden vara steget före hunden. Innan hunden hinner reagera på människan, kommenderar man "här" och så fort hunden riktar uppmärksamheten kommer belöningen iform av leksak eller godis eller vad man nu belönar. Sen kan träningen trappas upp eftersom.

Det är så JAG har tolkat klickerträning, men jag överlåter gärna åt de som är kunniga att diskutera. :D

Klicket blir i de här fallet en hjälp att avbryta ett beteende, rösten har man tjatat så mkt med att klicket ofta är effektivare..
Men visst jobbar man med klicker precis som du beskriver också!

Jag hjälpte en granne med deras Sheltie som blev fullstänigt tokig så fort den såg en annan hund. Han bara studsade och hoppade och skällde/vrålade...
Så kom vi och gick så så fort jag såg att han fick syn på en annan hund och började "ladda" ropade jag glatt "braaaa"...

Reslutatet blev att hunden blev så paff att han bara vände sej om och tittade på mej.. Och den vägen tränade vi tills hunden självmant tog kontakt när han såg andra hundar, DÅ lärde vi in ett kommando.

jag tycker att det är lättare den vägen :)

För som jag förstod kan hunden sitt, ligg och stanna, men lyssnar inte under störning.
Då kan ju klickern bli mer "dramatisk" och det kan fungera den vägen!
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Ok, då förstår jag hur du menar! :)

Vad tror du själv fungerar bäst för din hund Bansan?
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Ok, då förstår jag hur du menar! :)

Vad tror du själv fungerar bäst för din hund Bansan?

Jag är lite kluven egentligen. Men efter en promenad i skogen idag, där vi enbart mötte skogsarbetare på lite avstånd & en & annan cyklist, där jag så snart någon var på väg att passera satte henne ner & lugnade henne tills de passerat så vet jag i alla fall att det inte handlar om att hon inte förstår för hon satt fint kvar trots att hon inte var kopplad.

För övrigt har jag kortat strypet (& behöver inga predikningar från er som inte förespråkar stryp) så att jag har större chans att "ta tag" i henne när hon går igång och ryter till & stampar hårt i marken när hon släpper fokus & lite, lite, pyttelite resultat har jag fått.

Ska låna in lite kompisar att träna med oxå... vi kämpar på. Häromdagen kändes det bara totalt hopplöst.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Häromdagen kändes det bara totalt hopplöst.

Det gör det ibland när hunden är i den åldern ;)

Jag gick just och tänkte på något liknande här om dagen. Vilken skillnad det är på hundar och hundar... Jag har en hund som "bara" är... snäll... Henne har jag bara tragglat med positiva metoder (efter ett misslyckande med en annan hund där jag skulle vara "hård".) När vi är ute och går och möter andra hundar så låter det kring andra "tyst tyst", "nej nej" eller som senast igår så var det någon som viftade med en tidning på sin hund. Min hund rusar upp till min sida och viftar på svansen för det vet hon enbart genom positiv förstärkning att hon ska göra. Jag antar att det ser väldigt lätt ut för folk som möter oss... Det är för henne en extremt inlärd situation. Skulle hundarna komma från ett annat håll än rätt fram så kan hon ibland fundera och då slänger jag in en inkallning och så kommer hon upp till mig. I princip samma sak när vi möter folk, men många ignorerar hon bara.

Iaf så gick jag och tänkte på det och tänkte att himla så bra det blev. Visst slet vi också i början med möten med folk och hundar. Ett tag trodde jag att det aldrig skulle gå ;) Samtidigt tänkte jag att jag kan då inte ta åt mig all ära utan jag får tillskriva min oerhört trevliga hund det mesta :love: Men en vilde var hon allt i den åldern med!! (Men det är en annan typ av hund också...)
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag tycker du resonerar uppåt väggarna. :cool:
Klicket är en signal för att man gör rätt, om du då belönar att hunder rusar framåt, blir det ju bara pannkaka.

Jag skulle inte göra så.

Dravena tycker jag har fattat vad klickerträning går ut på däremot.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Intressant tråd det här..

har en rottis själv och har (och har fortfarande ibland) problem av samma art.. Han väger drygt 50-55 kg, 5 kg mer än mig:angel: .. Den hårda skolan, vad annat kan man göra än att vara hård när han inte lyssnar... människor blir ju liv rädda...

Det här med respekt och ledarskap.. Jag har kört stenhårt på att det är ingenting man tar sig utan det är nått man förtjänar, altså ingenting man kan tvinga till sig genom bestraffningar..självklart måste man markera kraftigt för en så stor hund när den beter sig på ett sätt som skrämmer omgivningen.. man har ju ett hund äg ansvar..

Ingen har facktist ifrågasatt mig när jag "efter på hopp på folk, ryck av hund i koppel" markerat igenom att lägga honom på rygg och talat vett med honom. Ser förstås som ni förstår ganska brutalt ut, han är ju stor och jag liten så jag får ju ta i.. jag har också tränat lydnad, spår, lite av varje..

När grunden är fäst, när han har kunnat vad jag velat så har jag infört diverse störningar..Tränat på olika platser osv.. Allt fungerar hyffsat så länge jag är konsikvent. Alltså att han aldrig får hänga/ rycka i kopplet., att sånt alltid tillrättavisas. Nogrannhet och konsikvens! tappar jag det så tappar jag allt.. jag har också provat att vara så rolig jag kan. men han uppskattar inte det.. han är för uppriktig och ärlig själv.. Det bästa är om jag har varit den jag är.. Beröm, lek och stojj givetvis, men gör jag mig till blänger han bara
på mig:crazy: Han kan verkligen få en att känna sig ur larvig...

Konsikvens och uppriktighet tror jag på.. Kurs-verksamhet är också något bra..
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Om hon förstår vad du vill så kan du kräva att hon ska göra det också eller rättare sagt, du bör göra det. Klicker och mjuka metoder i all ära, men det är för mig en metod för inlärning och den fasen har ni kommit förbi. Det är dags för krav, att hunden får veta att det du säger alltid gäller och det oavsett om du har godis eller inte. För vad ska man annars göra, alltid bära runt på kilon med korv och en klicker?

De flesta hundar lyder bara man godismatar tillräckligt ofta, men det är en falsk lydnad där du gjort dig beroende av godis eller lek. Visst ska man arbeta mycket med att bygga upp en positiv förväntan hos hunden men jag föredrar att också ha en nödbroms. Arbetar man bara med positiv förstärkning får man förlita sig till hundens positiva förväntan, medan man med beröm och korrigering har både positiv förväntan och en negativ. Hunden vet vad som händer om den är olydig vilket gör det lättare att välja alternativet som infriar hundens positiva förväntningar.

Att ryta till och stampa med foten kan fungera bra, men förlorar ofta sin verkan efter ett par gånger. Hunden har helt enkelt vant sig vid att det inte kommer någon riktig konsekvens och testar om det går att noncha stampet också. Det kan tyvär också bli så att hudnen vägrar lyssna förrän rytet kommer. Jag skulle istället göra så att jag påkallar uppmärksamhet i normal ton och lyssnar inte hunden då blir det ordentlig korrgering. Den ska bli förvånad, bragd ur fattning och tycka att det var obehagligt. Du behöver inte alls rycka i strypet, slå eller ruska. Tanken är att det ska gå så fort att hunden inte hunnit förbereda sig på din korigering. Helst plötsligt ramlar bara himlen ned. De flesta hundar avskyr att förlora fotfästet. Jag har därför puttat omkull en hund en gång så den rullat ett varv i snön. Den stod ostadigt så det var ingen större konst och paff blev den. Obehagligt blev det också, men helt smärtfritt. Dock är det mindre lätt med en rottis, men du kanske förstår hur jag tänker. Då hunden i sin förvåning och behagskänsla tittar upp och vänder mot dig kan man antingen förstärka obehaget genom att ömka och därefter berömma eller berömma på en gång. Det beror på vilken typ av hund man har.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Tanken är att det ska gå så fort att hunden inte hunnit förbereda sig på din korigering. Helst plötsligt ramlar bara himlen ned.

Nu har jag suttit och klurat ett tag, och kommer inte längre:D

Hur tusan gör jag en sån sak (puttar omkull)? Grabbar tag i bak- och framtassar från sidan? Sedan måste det finnas andra sätt, men eftersom min voffla oftast reagerar bra på en harkling eller liknande, så är det inget jag praktiserat. Att det är skillnad på att putta omkull och lägga ned, förstår jag.

Jag har helt enkelt dålig fantasi, för jag vet verkligen inte hur jag skulle göra om situationen uppstod.
Med min förra, ouppfostrade rackare kände jag mig ofta maktlös, och gick hellre över gatan än "misslyckades" vid möten.

Alltså: hur får man himlen att ramla ner?:D
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Haha, det gäller att tänka utanför lådan och vara lite knasig. I fallet med hunden som jag puttade så stod han lite ostadigt på en hal snöhög. Det var liksom bara att svepa undan tassarna med foten så rullade hunden ned från högen. Det krävdes ingen kraft alls, men det är ju sällan de står så lägligt heller. Man kan ta veterinärgrepp också, men då krävs det att man är snabb och smidig, annars går syftet förlorat. Snabbt som attan grabbar man tag i en fram- och en baktass och vippar runt hunden. Jag har sett det göras, men är alltför låbngsam för att klara det själv. Liten hund kan man bara lyfta rakt upp och ned och sedan släppa på lämpligt avtånd från backen. Det går också att vippa över en hund genom att lyfta bakbenen.

Är det snö så kan man ju ruska ned en rejäl massa i huvudet på hunden om man råkar stå under en gran eller så. Det går också att grabba en famnful och släppa lägligt rakt över ögon och nos. Alla gillar ju inte snö. Har man vattenslang i handen kan man använda den som vattenkanon.

I stan fnns det ofta sådana där plåtskåp längs med trottoaren och de låter fan om man svingar in en nyckelknippa i dem. Funkar bäst om man har ett långt band på knippan. Samma gäller lyktstolpar. Har man en ljudkänslig hund är det därför ett bra alternativ.

Vattenpöl och hund som hatar vatten?
Hoppa raskt in i vattenpölen och landa så hårt du kan så det bara skvätter och yr vatten över hunden. Där har du en kombination av häftig rörelse, vatten och ljud. Funkar inte bra om hunden gör dig sällskap i vattenleken däremot och räkna med att bli tokblöt.

Man kan ju ramla på hunden också, typ snubbla över den. Bra att praktisera om hunden typ stannar upp och fryser framför en. Stanna inte upp och vänta inte utan gå på och ramla över hunden. Hur hårt man väljer att ramla beror på vilken effekt man vill ha och storlek på hund. Dock ska man då veta att hunden inte omriktar och biter en själv eller så.

Orkar man kan man lyfta sin hund i nacken och rumpan och helt sonika vända den bort från vad som nu lockar, men fort ska det gå. Vill man vara hårdare skickar man iväg den en bit istället för att bara vända den. De landar på fötterna och gör inte illa sig. Just det där med att tassarna lämnar marken är rätt effektivt och ger en förvånad hund.

I allt det här kan man sedan vara alltifrån helt tyst till att vråla som en gorilla. Vill man bara väcka hunden är man tyst. Vill man att himlen ska ramla ned vrålar man. Men återigen, allt ska ske på några sekunder.

För att nu ingen ska gå ut och kasta hund på asfalt får jag betona att man måste kolla vilket underlag man är på. Snö, mossa, jord osv är mjukt och dämpar bra. Vicka däremot inte hund på betong eller liknande, i alla fall inte så häftigt.

Många gånger kan man dessutom behöva arrangera en stituation för att kunna använda överraskningen fullt ut. Då kan man ju köra vattenhink över huvudet och liknande. Är problemet att hunden vill hoppa så kan man vara flink och kliva ut framför hunden precis i hoppögonblicket så den tappar balansen och ramlar bakåt. Kräver att man är beredd.

Snabbhet som sagt och för de som inte förstår skillnaden mellan att tipap och att lägga ned så kan jag tala om att tippning sker på några sekunder och innefattar ingen kamp om att få ned hunden i backen. Man håller heller inte fast hunden eller tvingar den att ligga kvar
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

veterinärgrepp= det jag lite luddigt beskrev ovan?

Annars, tack för en fin förklaring:D

Det ger lite kött på benen, vilket är det jag tror är lite av problemet ibland. Man vet att man ska få ett slutresultat, men låser sig och vet inte hur man ska börja.

Hoppas att TS kan ha lite nytta av infon/tipsen ovan.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Nää, man kan ju använda klicker till precis vad man vill...
I detta fall avledning och hunden lär sej INTE att det är okej att springa fram till folk utan istället att komma upp till sidan för att få godis vid varje möte...
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Ja, det är ju den reaktionen man vill ha av hunden, att den förknippara möten med positivt och kommer till en, så jag kan inte annan än hålla med dej :)
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det ena utesluter inte det andra...
Jag kör med positiv förstärkning (klicker) men det utesluter ju inte att jag korrigerar min hund.
Sen behöver man inte springa runt med ett kilo korv i fickan, man använder klicker vid inlärning och tar sedan bort den.
Och min erfarenhet av klicker är att hunden väldigt fort lär sej vad man väntar sej, vilket innebär att man fort kan ta bort klickern...
Sen kan jag vråla till åt min hund när det är "på riktigt", och eftersom att det sällan händer får jag en "oh-shit, nu-är-de-allvar". reaktion..
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Det är ju något helt otroligt vad folk lägger ner tid på komma på olika former av bestraffiningar.. Vore nåt om man lade det på något vettigt istället.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Nää, man kan ju använda klicker till precis vad man vill...
I detta fall avledning och hunden lär sej INTE att det är okej att springa fram till folk utan istället att komma upp till sidan för att få godis vid varje möte...

Jag trodde att en inklickad hund har fått lära sig att ett klick är en signal på att "nu har jag gjort rätt och ska få godis"? Klickar man då när hunden är på väg att hoppa på någon så berömmer man väl ett sånt beteende? Visst, hunden kanske vänder om för att få godis men kan lika gärna få för sig att man kan hoppa på folk FÖR ATT FÅ godis?

Vore det inte i det här fallet bättre att först ge ett kommando, t.ex. "fot" och sedan belöna med klicker+godis när hunden är i rätt position? Och istället använda något annat ljud eller rörelse som distraktion för att inte förvirra en klickervan hund?
Eller helt enkelt påkalla hundens uppmärksamhet och klicka när hunden tagit ögonkontakt?
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Bestraffningar?

Nu är du ute och cyklar. Om du snubblar över hunden bestraffar du den knappast och inte heller om du ruskar ned snö på den. Det du gör är att bryta ett beteende vilket är en helt annan sak.

Och vettigt?
Det går att ju att diskutera hur vettigt det är det du gör som tar lång tid att åtgärda ett problem. Tid där hund och ägare är i ständig konflikt och båda mår dåligt. Problem ska lösas snabbt och utan krusiduller för det är inte schysst mot hunden att låta konflikten fortgå. Hellre tippar jag omkull en hund en eller två gånger och har harmoni efter det är står med en klicker och korv i fem månader där man ändå bara gjort hunden falskt lydig. Det ni gör är att tillämpa mänsklig moral på hunden om att korrigering är fel för att ni själva är så konflikträdda och ser det heal som felaktigt ur ett mänskligt perspektiv. Hunden är dock inte en människa och får då lida för att ni inte har hjärta att göra det som borde göras. En hunds värld ska vara svart/vit med klara regler och inget dagis med mänsklig pedagogik.

Visst fungerar klickern i momentinlärning, men det som beskrivs av trådskaparen är inte inlärning längre. Hunden kan ju så varför traggla vidare med en klicker. Ställer du inga krav på dina hundar utan löser du problemen med mer godis?

Dessutom kan jag lösa problem och träna när jag vill utan att vara beroende av att släpa på en klicker. Det räcker med min fantasi, vilket är en stor hjälp för störningar kommer sällan planerat. Det går ju inte direkt att stoppa hunden i garderoben tills man löst problemet.

Jag har sett andra inlägg av dig och faktum är att jag anser att den filosof du har är mest till last för hunden. Inte är den snäll och hundvänlig i varje fall. Låta problemlösningen ta den tid det tar? Jotack, låt hundstackarn och matte gå och må dåligt bara för att man själv är för pacifistisk för att förorda korrigering. Det är samma snedvridna tanke som med metadonprogrammet. Hellre får de må dåligt än att vi ska gå emot vår egen moral. Att alternativet tar längre tid och fungerar sämre är egalt.

Så som sagt, vettigt....det har vi starkt skilda meningar om.
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag trodde att en inklickad hund har fått lära sig att ett klick är en signal på att "nu har jag gjort rätt och ska få godis"? Klickar man då när hunden är på väg att hoppa på någon så berömmer man väl ett sånt beteende? Visst, hunden kanske vänder om för att få godis men kan lika gärna få för sig att man kan hoppa på folk FÖR ATT FÅ godis?

Vore det inte i det här fallet bättre att först ge ett kommando, t.ex. "fot" och sedan belöna med klicker+godis när hunden är i rätt position? Och istället använda något annat ljud eller rörelse som distraktion för att inte förvirra en klickervan hund?
Eller helt enkelt påkalla hundens uppmärksamhet och klicka när hunden tagit ögonkontakt?

Det hundar jag har använt den metoden på har samtliga förknippat hundmöte med klick=godis.
Poängen är ju att man ska klicka och belöna så fort man ser att hunden ÄR PÅ VÄG, inte när den redan hunnit springa fram och hoppa...
Eftersom att det i detta fall verkar som om hunden inte lyssnar till kommando utam enda gången den lyssnar är när matte skriker och gapar, lär det nog inte fungera att säga "fot" och sen belöna.

Men absolut, förutsatt att hunden lyssnar på kommando är det givetvis det man ska använda!
Men som jag skrev, man tjatar mkt med rösten, så när hunden fått någon liknande olat kan klickern vara bra just för att den inte är uttjatad och ALLTID innebär godis!
 
Sv: Hoppa & klänga på folk & - befästa ledarskap?

Jag har haft (har) samma problem med min folkglada retriever. Jag har valt att bearbeta det på så vis att jag alltid när det kommer folk, fä och ungar i närheten, antingen sätta, lägga hunden eller kommendera fot. I det ögonblicket då folk passerar så berömmer jag om hon ligger kvar och släpper upp så fort dem är bakom oss och bara fortsätter promenaden.
Det har funkat bra. Om hon dock inte ligger kvar så har jag helt enkelt tagit henne i nackskinnet och rumplurvet samtidigt som jag sagt nej och sedan snabbt och bestämt återigen placerat henne på sin plats och kommenderat ligg. Inget ryande eller bråkande, bara jävligt envist. I början fick jag göra om det några gånger innan hon insåg att jag inte tänkte låta henne komma undan. Idag testar hon bara ibland och behöver påminnas (hon är 18mån).

Sen har det nästan per automatik blivit så att hon söker kontakt med mig när hon väl ligger där, för hon väntar på sin belöning.
Fast det gäller att vara med och vara snabb... :p Jädrans så kvick hon kan vara.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 824
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 886
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 417
Senast: Monstermom
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp