Hoppa äldre häst

S

__Stilett__

Nu kom jag till hoppforumet för o ställa en fråga;
sliter det mkt på hästarna om man börjar hoppa en äldre häst som inte hoppat på flera år.

Är det ngn mer som börjat hoppa sin äldre hästar trots många års uppehåll?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppa äldre häst

Nej det ska det väll inte göra, dock får man ju tänka på att ta å vänja in det, precis som man gör när man börjar rida en häst som har stått. Man tar det lungt, försiktigt å tänker sig för.

Seddan kasnke man inte ska hoppa 3-4 dagar i veckan med en gammal häst, fast det beror ju på vad man menar med att hoppa.

Det beror väl på hur gammal hästen är och vad den ha gjort innan och hur lätt den har för sig att hoppa. Skaderisken beror väl helt på tidigare skador och påfrestningar. 3-4 dagar i veckan är väl inte hälsosamt att hoppa någon häst om det inte rör sig om bomarbete.. Jag började hoppa en häst som har gått upp till 1.30 sen hoppade hon inte på två år ch nu rider jag 1.20 på henne utan problem, hon är 17 år. (har aldrig varit skadad)

Senast ändrad av en moderator:

Är hästen bara i god kondition och inte har några skador,så finns det väl inget som hindrar.
Har själv en 18-åring som älskar att hoppa.Det är höjpunkterna för henne.
Börja du hoppa hästen lite försiktigt,så talar den nog själv om ifall den inte tycker att det är kul!

__Stilett__ skrev:
Nu kom jag till hoppforumet för o ställa en fråga;
sliter det mkt på hästarna om man börjar hoppa en äldre häst som inte hoppat på flera år.

Är det ngn mer som börjat hoppa sin äldre hästar trots många års uppehåll?

Min medryttarhäst har inte hoppats alls under kanske 10 års tid, och under hösten har vi hoppat henne en gång i veckan. Vad man kan säga är väl att det tagit lång tid att bygga upp styrkan så att hon orkar ett helt pass, så vi har varit vaksamma på det. Annars verkar det bara har gjort gott - hästen har blivit mer musklad, starkare och lydigare.

Det beror ju på..Man får ju tänka på att benen är gammla:P så man tävlar ju gärna inte..

Det beror väl på vad man menar med äldre - i mitt fall är hästen 14. och vi tänkte ge oss ut på tävlingsbanorna i vår. SÅ gamla är inte hennes ben.

Jag hoppade in min häst som 13-åring, då hade hon aldrig hoppat alls tidigare. Hon blir aldrig nån stjärna, tar sig väl över 90-1 m som högst, men hon älskar det och har inte fått några men av det heller. Hon är idag 21 år.

ta låga hinder i början och enkla... så ska det gå

hejsan det bero på gö helt hur gammal din häst är
det bero gö på vad du tycker är gammalt !!!
ha hästen hoppat myc när den var yngre?? det kan gö vara bra att veta det ..sen så kan du gör hoppa för skojs skull lite små hinder kanske inte ut och värsta tävla många hästar tyc det är skoj att hoppa naturliga hinder i skogen gö det emd han så får du väll se om hästen tyc det är skoj det viktigaste är gö vad hästen tyc vill den inte så behöve gö man inte hoppa när dn är lite till åren
lycka till med din häst
krmar //Elin

Jag har en c-ponny, 17 år i år... Han har haft kotledsinflammationer och vilat i olika långa perioder(ibland upp till ett år!) Men han satte vi bara igång igen.. Väldigt försiktigt förstås... han har tävlat hoppning jämt och blir ledsen om han inte rids och får åka med:cry:

Fast nu är han superfräsch och tävlas. Det går bra, han är en sån som kan vända på en 5-öring;) kommer att hålla ett tag till:love:

jag red en häst till nu i höstas som blir 22 nu i vår
började rida henne vårvintern 04 då hon alltså var 20, och hade inte hoppat mer än enstaka språng under de senaste 2-3 åren..

hästen ifråga hade bra grundkondition och var hoppad mycket som ung, med tävlingar upp tom. 130 tror jag.
började lugnt, mkt gymnastikhoppning och markarbete när jag hoppade, hoppade jag högre var det mest enstaka språng, första halvåret när jag tränade var hindren aldrig högre än 60 cm tippar jag på.

efter hand ökade höjderna och hon var tillochmed med mig på ridledarutbildning på 3 veckor, med hoppning varje dag och höjder runt 1m. löshoppade gjorde hon också ibland och då hoppade vi upp henne lite, mest för att hon tyckte det var så roligt!
i höstas när jag slutade rida henne hade vi hunnit tävla ett par 90-1m tävlingar +banträningar och hon var fin och fräsch.

"hemligheten" är väl att ta det lugnt och känna efter hur mycket hästen tål, verkar den knackig i benen, ta det lugnt, lägg in en vila. den här hästen fick flera månadsvilor (från hoppning) pga olika orsaker, som hon enbart mådde bra av!
hade inte mitt och hästens självförtroende svikit på tävling och jag bara hade bott kvar där jag bodde de hyser jag inga tvivel om att vi kunnat klättra ännu högre i höjderna...

så hoppas det går lika bra med din häst! sunt förnuft och lyssna på hästen så går det mesta!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 389
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar