Jag har skummat tråden lite snabbt och tänkte läsa den mera noggrant i helgen, men jag undrar om ni skulle vilja dela med er av lite bilder på era hönshus och era bästa tips för hönshusbygge?
Vi har lite hastigt och lustigt blivit med höns, eller ja - de levereras om två veckor. I dagsläget finns det ett vägglöst skjul där det tidigare stått en dieseltank, som vi tänkte göra i ordning för hönshus.
Innemåtten borde bli typ 1,50x3m.
Vi har tänkt att bygga ett bjälklag, isolera väggar och golv och sätta i ett par öppningsbara fönster.
Vi har en idé om att klä väggar och golv med våtrumsmatta och att måla taket med våtrumsfärg, för att enkelt kunna städa.
Tankar på det?
Hur utformar man reden och sittpinnar för att få det bra för hönsen och samtidigt göra det enkelt att hålla rent och plocka ägg?
Det är förberett för el, så jag tänker mig en värmelampa vintertid.
Har förstått att det är viktigt med ventilationen - några do’s and dont’s vad gäller den?
Vi ska ta över 2 hönor och 1 tupp från en kompis pappa som tröttnat, troligtvis är det någon form av brahma-korsningar. Spontant känns det lite för lite med två hönor till en tupp?
Pga en del rovdjur och rovfågel är planen att ha dem i hönsgård när vi inte är hemma och lösa när vi är hemma och har koll. Tankar på storlek på hönsgård? Andra tips för den?
Om ni vet med er att ni redan skrivit om detta i tråden så hojta gärna, så kan jag göra lite mer specificerade sök innan jag sträckläser