Hugger din knapp eftersom det har lite med ditt inlägg att göra men mer som info om någon är intresserad.
Till skillnad mot förra året där jag hade stora problem med att nästan hälften av besättningen kom i ruvläge och knappt lade några ägg så är det bara en i år som har en liten, liten tendens till ruvläge men bara på kvällen. Det är en ung höna så jag tror inte det bara är att hon vill sova där för det har hon inte gjort förr.
Men, en lätt övertygelse om att hon bör sova på pinnen så lämnar hon redet. Det var värre för en vecka sedan, då var det svårare.
Jag tror att det har med matmängden att göra. Vi hade väldigt lite ägg för väldigt många hönor och jag tog upp det i tråden här och det blev liksom inga svar som passade (tack ändå, input är alltid lika värdefullt).
Efter ett youtube-inlägg om höns (Justin Rohdes) så blev det ganska klart, vi gav för mycket mat. Inga feta hönor, vad vi kunde se men de hade fri tillgång på basfoder och fick fermenterat som "topping".
Han menade att det fanns en gyllene gräns där man fick mer ägg med mindre mat, tills man givetvis gick under gränsen, då slutade de lägga igen.
Det var alltså svaret på våra problem och kan kanske vara till nytta för andra.
Vi ger alltså betydligt mindre mat och de tycker nog att de svälter en del men givetvis gör de inte det.