Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja vi var ju så glada över en höna som ville ruva... det kanske var lugnet före stormen för nu ska tre hönor envisas med att ruva på samma ägg dvs hon som började +2 till som tagit alla tillfällen i akt inte okej att stjäla någon annans ägg.
Vi har nu rumsterat om lite och hoppas att vi brutit trenden. Lilla Tonks låg i alla fall fortsatt troget på sina ägg i morse. Annars får vi kanske flytta henne till annat utrymme men vill helst slippa göra det men hon ska ju inte riskera att bli av med sina ägg för att hon behöver sträcka på benen i 2 sekunder. Gör dom det någonsin enkelt för en?
Du gör alldeles rätt som hindrar de andra att ruva tillsammans med henne. Ibland kan det visserligen gå bra men kan också bli kaos då kycklingarna kläcks. Söndertrampad ägg som just håller på att knäckas och sådär. Om inget annat hjälper så stäng in ruvhönan i redet och öppna en gång om dagen så att hon kan hoppa ut och äta och skita. Då dom ska kläckas så vill hon ändå inte gå ut så då kan hon vara där tills det är klart. Det är också en orsak till att jag är noga med att ruväggen ska vara jämngamla.
Ja har byggt 2 ruvburar av kompostgaller med kycklingnät för de 3 nedersta rutraderna. Mina höns ruvar alltid i de burarna och så bor kycklingarna där i ca 3 veckor.Ja vi var ju så glada över en höna som ville ruva... det kanske var lugnet före stormen för nu ska tre hönor envisas med att ruva på samma ägg dvs hon som började +2 till som tagit alla tillfällen i akt inte okej att stjäla någon annans ägg.
Vi har nu rumsterat om lite och hoppas att vi brutit trenden. Lilla Tonks låg i alla fall fortsatt troget på sina ägg i morse. Annars får vi kanske flytta henne till annat utrymme men vill helst slippa göra det men hon ska ju inte riskera att bli av med sina ägg för att hon behöver sträcka på benen i 2 sekunder. Gör dom det någonsin enkelt för en?
Ska försöka komma ihåg att ta imorgon@Shaggy: Foto, tack!
Ja har byggt 2 ruvburar av kompostgaller med kycklingnät för de 3 nedersta rutraderna. Mina höns ruvar alltid i de burarna och så bor kycklingarna där i ca 3 veckor.
Har tagit 6 galler men på långsidorna är de överlappade så de är inte fullstort. Ytan motsvarar att man lägger 2 galler vid sidan av varandra som lock (så totalt används 8 galler).
Praktiskt då det är lätt att sätta in i huset och lika lätt att ta ut då de inte används. Funkar även (utan rede då) för att bryta oönskade ruvningar
Kan du inte visa lite hur du håller dina ankor?Det är ju inte höns men jag bjuder på en bild på gårdagens tillökning ändå. Får kanske starta en ank-tråd. Men tills dess
Visa bifogad fil 47911ä
Kan du inte visa lite hur du håller dina ankor?
Det är ju inte höns men jag bjuder på en bild på gårdagens tillökning ändå. Får kanske starta en ank-tråd. Men tills dess
Visa bifogad fil 47911ä
Nu var ju din höna rejält blodig @Unafraid och det triggar ju oftast lite extra pickande så att tvätta så här är det bästa om det fungerar, annars får man separera. Bra gjort!
Jag kan däremot hitta både blodstänk och droppar lite här och var i hönshuset och hittar ingen med sår, de flesta gångerna.