Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sommartid går det bra ute, bara dom har ett bra ställe att bada på.

Spån räcker inte, ingen av mina hönor har ens provat bada i spånet, utan dom har dubbla pallkragar, de är fyllda ungefär hälften med jord. Jag har det på golvet längs ena sidan, till nästa år tänkte jag ha det under bajsbrädan, då jag just nu har reden där och får typ krypa för att komma åt äggen, så jordbadet kommer passa bättre där.

Jag har "lagom" med spån, någonstans mellan 5-15cm? Jag byter ut allt spån typ en gång i månaden och städar varje vecka, men tjockare tycker jag inte behövs.

Jag har halmkrosspellets i mitt hönshus och det badar de både gärna och mycket i.
Dock har jag ju jord ute och det räcker ju men om man vill ha hönsgården intakt (stora djupa hål blir det) är det bara att skaffa sandbadsbalja.

Hugger din knapp eftersom det har lite med ditt inlägg att göra men mer som info om någon är intresserad.

Till skillnad mot förra året där jag hade stora problem med att nästan hälften av besättningen kom i ruvläge och knappt lade några ägg så är det bara en i år som har en liten, liten tendens till ruvläge men bara på kvällen. Det är en ung höna så jag tror inte det bara är att hon vill sova där för det har hon inte gjort förr.
Men, en lätt övertygelse om att hon bör sova på pinnen så lämnar hon redet. Det var värre för en vecka sedan, då var det svårare.

Jag tror att det har med matmängden att göra. Vi hade väldigt lite ägg för väldigt många hönor och jag tog upp det i tråden här och det blev liksom inga svar som passade (tack ändå, input är alltid lika värdefullt).
Efter ett youtube-inlägg om höns (Justin Rohdes) så blev det ganska klart, vi gav för mycket mat. Inga feta hönor, vad vi kunde se men de hade fri tillgång på basfoder och fick fermenterat som "topping".
Han menade att det fanns en gyllene gräns där man fick mer ägg med mindre mat, tills man givetvis gick under gränsen, då slutade de lägga igen.

Det var alltså svaret på våra problem och kan kanske vara till nytta för andra.

Vi ger alltså betydligt mindre mat och de tycker nog att de svälter en del men givetvis gör de inte det.

En annan sak som jag reflekterat över som kan vara intressant men intet nytt egentligen.

Som jag skrev förr hade ju mina höns fri tillgång på mat (då de inte lade ägg och kom i ruvläge hela tiden).

Jag vet att ni ju är lärda inom ”rangordning”, eller egentligen avsaknaden av den Och att den bottnar i konkurrens och/eller att inte få utöva sina medfödda behov.

Eftersom det är mina första år med höns så har jag ju suttit många timmar och studerat och har inte märkt någon ”rangordning” (jag skriver nu bråk istället men ni förstår att jag menar det andra menar med rangordning.
De har varit tillfreds, snälla mot varandra och bråk har det bara varit när någon ung höna kommit de äldre för nära när de inte känt varandra bra än eller om någon trampat på den andra på pinnen Under natten.
Annars har de trängts (gör det fortfarande till stor del) och aldrig slagit varandra med vingarna eller jagat bort.
Här räknar jag inte tupparnas jagande och konkurrens.

Nu, när jag begränsat maten kan jag givetvis se mer bråk, mer irritation och mer slag med vingarna. Det kan vara intressant att veta.
Det är fortfarande tämligen lugnt tycker jag och det är inga stora saker men ändå.

Rangordning är alltid flytande och har grund i vem som vill kämpa mest för resursen just för tillfället, så även här. Någon annan ordning kan jag inte se och jag tror att de som kan det inbillar sig ganska mycket.

Vi öppnade hönsgården som vanligt idag. Tuppen blev inte riktigt nöjd när tjejerna kastade sig ut genom grinden. Tog väl nån timme med att han gal, kluckade "kolla här finns god mat" och var allmänt orolig innan han vågade sig ut.
Tjejerna brydde sig inte ett dugg om honom när han var kvar i hönsgården och klagade :p.

Men sen vågade han hänga med dom ut. Och han var väldigt nöjd.

När dom skulle stängas in igen förstod han inte roligt vad vi ville, men eftersom tjejerna vant hoppade in följde han efter.

Tack för alla bra tips! Det kommer säkerligen att komma fler frågor :)

Vi började så smått med bygget igår, förberedde för golvbjälklag och satte ut stolpar till gården. Hönshuset blir ca 8 kvm totalt, men ytan de kommer vara på inne blir ca 5-6 kvm. Utegården blir 32kvm.

Sambon har varit aningen skeptisk till detta, men igår sa han att ”det känns egentligen lite för lite med bara 2 höns och 1 tupp? Vi ska inte köpa några fler höns direkt så det blir lönt?” :laugh:

Nu är de bara 6. En låg stendöd i morse, en vackert blå liten varelse och en kraftigt nerkyld som verkar ha trillat ur redet under natten (kollade det sista jag gjorde i går kväll vid 23 tiden). Den nerkylda fick jag igång genom att blåsa varmluft på den och stoppade in under hönan då den började försöka resa sig men det gick inte. Den låg död i eftermiddags :cry:

Bygget går framåt!
Alltså min sambo. Det är inte alltid en fördel att vara ihop med en snickare - det tar tid när allt ska vattras och göras enligt konstens alla regler :laugh:
De här hönsen kommer bo bättre än vad vi gör!
B72DFD43-72DA-4E4D-83F8-71E1D8648C9D.webp

Äsch, det här kläcket är jag inte alls nöjd med.

Endast 4 av 8 vorwerk kom ut. Alla äggen var befruktade. Två hade stannat av i utvecklingen och två var helt fullgångna. Av silverudds blå kom det ut 6 av 8, men en kyckling var missbildad och fick avlivas. Av resterande två ägg var ett tomt och ett annat fullgånget.

Jag fattar inte varför de avlider fullgångna i äggen? Utan ens ett hålslag. Var likadant förra omgången med maranäggen, alla fyra avled i äggen men var fullgångna.

Nu har jag sålt äggkläckningsmaskinen så något nytt kläck blir det väl inte förrän till nästa vår, kanske till hösten när vi börjat slakta tuppar. Ska se mig om efter något smidigare än den maskin vi köpte in.

Endast 4 av 8 vorwerk kom ut. Alla äggen var befruktade. Två hade stannat av i utvecklingen och två var helt fullgångna. Av silverudds blå kom det ut 6 av 8, men en kyckling var missbildad och fick avlivas. Av resterande två ägg var ett tomt och ett annat fullgånget.

Jag fattar inte varför de avlider fullgångna i äggen? Utan ens ett hålslag. Var likadant förra omgången med maranäggen, alla fyra avled i äggen men var fullgångna.

Nu har jag sålt äggkläckningsmaskinen så något nytt kläck blir det väl inte förrän till nästa vår, kanske till hösten när vi börjat slakta tuppar. Ska se mig om efter något smidigare än den maskin vi köpte in.

Vad jobbigt! Har du analyserat fukt och temperatur? Felsökt? Kan ha drunknat i äggen om de gått fullt utan att kommit ut eller tvärtom, för torrt.
Det finns ju en tråd på alternativ som tar upp det mesta men jag vet sjutton inte om jag blir klokare på det men man lär sig massor ändå.

Nu var det ju olika raser och äggen därför kanske från olika ställen men något år då jag hade det problemet fick jag höra att det kunde bero på vitaminbrist hos hönan så att det saknades något i äggen så kycklingarna dog 1-2 dagar för kläckning. Vet inte om det stämmer för enda källan jag har är "fått höra".

Jag hade en enkel kläckare innan och blev inte alls nöjd. Var alldeles för ojämnt, utgången. Funkar det att ruva naturligt fram så gör jag hellre det. Min "hönsgubbe" har en rejälare kläckare (som är betydligt dyrare) så ska jag kläcka fram igen så satsar jag nog hellre på något sådant.

Jag har också haft problem med att alla ägg inte kläckts fast de sett fullgångna ut. Misstänker starkt att klockaren inte är ok, men på vilket sätt vet jag inte.

Vad jobbigt! Har du analyserat fukt och temperatur? Felsökt? Kan ha drunknat i äggen om de gått fullt utan att kommit ut eller tvärtom, för torrt.
Det finns ju en tråd på alternativ som tar upp det mesta men jag vet sjutton inte om jag blir klokare på det men man lär sig massor ändå.

Nu var det ju olika raser och äggen därför kanske från olika ställen men något år då jag hade det problemet fick jag höra att det kunde bero på vitaminbrist hos hönan så att det saknades något i äggen så kycklingarna dog 1-2 dagar för kläckning. Vet inte om det stämmer för enda källan jag har är "fått höra".

Jag hade en enkel kläckare innan och blev inte alls nöjd. Var alldeles för ojämnt, utgången. Funkar det att ruva naturligt fram så gör jag hellre det. Min "hönsgubbe" har en rejälare kläckare (som är betydligt dyrare) så ska jag kläcka fram igen så satsar jag nog hellre på något sådant.

Jag har också haft problem med att alla ägg inte kläckts fast de sett fullgångna ut. Misstänker starkt att klockaren inte är ok, men på vilket sätt vet jag inte.

Maskinen verkar ha funkat som den ska. En Fiem Smart, så ingen billig skitmaskin ändå. Däremot reagerade jag över att den var svår att få upp i fukt, men i slutet av båda kläcken låg jag på 65, vilket ska räcka enligt flertalet hönsvana. Den har ju två termometrar så de har stämt. I första kläcket kom alla ägg från samma ställe, i andra kläcket från två olika. Funderar på om både fukt och temperatur blev för ojämn eftersom man måste ta av hela locket för att fylla på vatten. Men jag vet inte.

Nåväl! Nästa blir en Brinsea tror jag. :)

Maskinen verkar ha funkat som den ska. En Fiem Smart, så ingen billig skitmaskin ändå. Däremot reagerade jag över att den var svår att få upp i fukt, men i slutet av båda kläcken låg jag på 65, vilket ska räcka enligt flertalet hönsvana. Den har ju två termometrar så de har stämt. I första kläcket kom alla ägg från samma ställe, i andra kläcket från två olika. Funderar på om både fukt och temperatur blev för ojämn eftersom man måste ta av hela locket för att fylla på vatten. Men jag vet inte.

Nåväl! Nästa blir en Brinsea tror jag. :)

Jag har en stor Brinsea som jag köpte av Arctic hen (fantastisk service så luckan krånglade) och jag är jättenöjd!

Trots det hade jag svårt att få upp fukten i slutet. Jag testade det som alla andra gör, satte in svampar i massor men det fungerade inte.
Det som fungerade i slutänden var att ha tråget fullt med vatten (hela ytan alltså) och sedan satt jag och vek solfjädrar av dagstidningar som jag sedan satte i tråget. Hälften av vecken pekade alltså upp ur vattnet och resten i vattnet. Då fungerade det så bra att jag fick ta ut några.

Jag ritar en dålig bild och sätter i nästa inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka