Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
5C36EFD5-7B1B-46FC-BB9C-22D2F7F949BA.jpeg

Ja, ni ser att jag fick öva en del på att rita en så här lätt bild. :laugh:

Jag tror att jag fick vika till en solfjäder och tejpa dock för att annars så går veckan ur och hela pappret blir platt och åker ner i vattnet.

45294837-031B-46FC-9CFB-A426B1E6BFBC.webp

Önskar lite input! Hur hade ni inrett det här hönshuset? :) om det går att utläsa min ritning :laugh: den nedre delen är tänkt som ingång och foderförråd. Har ritat in ett par reden, men de kanske är bättre på ett annat ställe?
Vill gärna ha input på placering av reden, sittpinnar med tillhörande bajsuppsamlare under, sandbad och foderbehållare/vatten. Elen är indragen till höger om dörren, så värmelampan för vattnet kommer behöva vara inte allt för långt bort från den.
Något annat jag missat?

Visa bifogad fil 49468

Önskar lite input! Hur hade ni inrett det här hönshuset? :) om det går att utläsa min ritning :laugh: den nedre delen är tänkt som ingång och foderförråd. Har ritat in ett par reden, men de kanske är bättre på ett annat ställe?
Vill gärna ha input på placering av reden, sittpinnar med tillhörande bajsuppsamlare under, sandbad och foderbehållare/vatten. Elen är indragen till höger om dörren, så värmelampan för vattnet kommer behöva vara inte allt för långt bort från den.
Något annat jag missat?
Jag skulle ha flyttbara reden stående på golvet. :) sittpinnar med bajsbräda i ett hörn, så du lätt kommer åt att städa?
Såhär ser det ut hos mig. Nästa år ska jag dock ha jordbadet under bajsbrädan, så man slipper stå på knä för att nå äggen.

Jag skulle ha flyttbara reden stående på golvet. :) sittpinnar med bajsbräda i ett hörn, så du lätt kommer åt att städa?
Såhär ser det ut hos mig. Nästa år ska jag dock ha jordbadet under bajsbrädan, så man slipper stå på knä för att nå äggen.

Vad fint de har det :love:
Flyttbara reden var en bra idé! Är dina reden i formplyfa?
Vill de ha dem på marken eller högre upp?
Jordbadet under bajsbrädan är ju smart, där kanske man inte är och kryper så ofta ändå?

Vad fint de har det :love:
Flyttbara reden var en bra idé! Är dina reden i formplyfa?
Vill de ha dem på marken eller högre upp?
Jordbadet under bajsbrädan är ju smart, där kanske man inte är och kryper så ofta ändå?
Hönsen vill nog gärna ha dom högre upp, men om de får kycklingar så är det stor risk att de trillar ur redet, därför har jag mina på golvet. Dom är byggda två och två och saknar helt baksida så dom ska vara lätta att rengöra och ha så få "hörn" som möjligt.

Jag tror det? Det är såna där bruna/gula skivor som ofta sitter i stall och är lätta att göra rent :p

Jag brukar kanske plocka bort fjädrar och sånt en gång i veckan max. Ägg hämtar man varje dag. :love:

Jag skulle ha vatten/mat ganska långt ifrån jordbadet, det dammar ordentligt.

Visa bifogad fil 49468

Något annat jag missat?
Något jag gillade när jag var yngre och var hönsvakt hos morfar när han var iväg på semester var att ha reden som man kunde öppna väggen på och plocka ut äggen från utan att behöva gå in till hönsen, liksom mat och vatten ganska nära dörren. Det är kanske inte något man tänker på som hönsägare själv, men när man inte är helt hönsvan och tuppen börjar vakta mot främlingar så föredrog jag som hönsvakt definitivt att inte behöva gå in till hönsen för långt. Tuppen var definitivt inte nöjd över att ha en främling där istället för morfar :p

Rent allmänt, så det jag funderar på när jag ska renovera mitt hönshus är att göra saker som är smidiga att ta loss för att kunna ta ut dem och göra rent.

Annars, så något jag själv funderar på nu för mina höns är att ha reden med en typ plastback i botten, så att det stör en ruvhöna och äggen minimalt om jag måste flytta på henne. Det borde även göra det lättare att göra rent den delen av redena som utsätts för störst påfrestning. Något annat jag saknar är en stege/trappa upp till sittpinnarna - jag tror att mina höns skulle uppskatta det. Jag hade även velat ha ett bättre matsystem, där det inte hamnar så mycket utanför och som man kan fylla på med en hel del mat, men stänga på natten för att minska problemet med möss - och som mössen inte kan tugga sig igenom. Jag har dock inte kommit på än hur jag kan lösa det :cautious:Jag funderar även på att bygga någon typ av lucka i väggen utifrån för bajsbrädan, så att man kan ställa en hink/skottkärra utanför, öppna luckan och smidigt skrapa ner allt där direkt (jag har ganska smala dörrar, så jag kommer t.ex. inte in med en skottkärra i hönshuset. Jag har även haft tankar på att göra en typ av nätgrind eller något som passar under bajsbrädan, så att man kan separera en höna/tupp där ett kort tag så hen får vara ifred från de andra (kanske när jag har en ruvhöna, så att kycklingarna inte är så högt upp när de kläcks?).

Ja, vad säger man? Jag har två franska tjejer (Bresse) som heter Marie och Antoinette.
Man kan väl säga att de är ”Ladies of the night” då de är de tjejerna som går in allra senast och att övertyga dem om att gå in tidigare möts med stora protester.
De andra sover gott på sina pinnar vid 18.45 men de går inte in förrän 8-8.30. Så det så!

Visa bifogad fil 49468

Något annat jag missat?
Nu kanske mitt svar blir lite sent, men bättre sent än aldrig tänker jag ;)

Jag vill inte tipsa om exakta placeringar utefter din ritning, det är så olika vad man trivs med och så. Men när jag gjorde om i mitt hönshus i höstas (finns youtube-videos på projektet om du är intresserad av att se :D ) försökte jag verkligen tänka ut smarta lösningar och jag är väldigt nöjd med hur det blev. Formplyfa-skivor under sittpinnarna är 👌, sjukt lättstädat. Jag byggde ett försvinningsrede = jag behöver inte gå in till hönsen för att plocka äggen + att äggen alltid är rena.
Jag har också försökt inreda "logiskt". Sittpinnarna är i den mörkaste delen av hönsstallet. Redet är nära luckan ut, så att det blir lätt för den värpsugna hönan att ta sig till redet om hon kommer utifrån. Maten och vattnet är nära en av "box"dörrarna vilket är skönt för när man kommer på morgonen så är de väldigt sugna på mat och kan bli ganska flaxiga, då är det skönt att jag bara behöver öppna dörren för att kasta in mat och slipper kliva in i kaoset.

Se till att råttor inte kommer åt fodret, varken där det förvaras eller inne hos hönsen. "Har man höns har man råttor" sa en från Anticimex till oss. Jag har även byggt en liten upphöjning till vattenbehållaren så att inte hönsen skvätter massa strö i vattnet (det är de mästare på nämligen).

Värmelampa har jag aldrig haft till mina vuxna höns så det kan jag inte uttala mig så mycket om. Jag har inget sandbad inne heller, mina är frigående dagtid och har gott om platser utomhus där de ligger och göttar sig :D

Det man ska komma ihåg med höns är att de dammar mycket, deras bajs luktar starkt och att de lätt får ohyra. Så det gäller att planera och inreda på sätt som gör att det enkelt går att hålla rent, att det är bra ventilerat och att det inte finns massa små springor och grejer där ohyran trivs.

Annars är höns väldigt enkla djur - tåliga och lättskötta :)

Jag har en sjuk höna.
Hon har stått still hela dagen och inte velat äta ens sin favoritmat. Nu ikväll kräktes hon, brunaktigt vatten.

Jag har googlat och funderar på om det kan vara (gap)mask eller stopp i krävan. Hon gapade misstänkt mellan kräkingarna.
Jag har hjälpt henne att kräkas genom att vända henne framåt och masserat krävan.
Jag gav henne (och kompisarna) 125 mg axillur, och även lite sockervatten i en spruta i näbben (alltså inte med kanyl, utan bara sprutan).

Vad skulle ni ha gjort? Vad kan jag göra mer? Är så orolig. Tuppen dog i tisdags, knall och fall. Misstänker såklart något smittsamt. :(

Jag har en sjuk höna.
Hon har stått still hela dagen och inte velat äta ens sin favoritmat. Nu ikväll kräktes hon, brunaktigt vatten.

Jag har googlat och funderar på om det kan vara (gap)mask eller stopp i krävan. Hon gapade misstänkt mellan kräkingarna.
Jag har hjälpt henne att kräkas genom att vända henne framåt och masserat krävan.
Jag gav henne (och kompisarna) 125 mg axillur, och även lite sockervatten i en spruta i näbben (alltså inte med kanyl, utan bara sprutan).

Vad skulle ni ha gjort? Vad kan jag göra mer? Är så orolig. Tuppen dog i tisdags, knall och fall. Misstänker såklart något smittsamt. :(
Isolera henne om du inte redan gjort det. Sen vet jag tyvärr inte, tycker det är svårt när hönsen blir sjuka att veta vad man ska göra. Förhoppningsvis har någon annan här ett bättre svar.

När kaninerna blir dåliga brukar jag ge lite flytande vitaminer blandat med vatten men låter ju som att det krävs mer för din höna.

Isolera henne om du inte redan gjort det. Sen vet jag tyvärr inte, tycker det är svårt när hönsen blir sjuka att veta vad man ska göra. Förhoppningsvis har någon annan här ett bättre svar.

När kaninerna blir dåliga brukar jag ge lite flytande vitaminer blandat med vatten men låter ju som att det krävs mer för din höna.

Isolera för at hon inte ska smitta de andra eller för att inte bli hackad på?

Nu kanske mitt svar blir lite sent, men bättre sent än aldrig tänker jag ;)

Jag vill inte tipsa om exakta placeringar utefter din ritning, det är så olika vad man trivs med och så. Men när jag gjorde om i mitt hönshus i höstas (finns youtube-videos på projektet om du är intresserad av att se :D ) försökte jag verkligen tänka ut smarta lösningar och jag är väldigt nöjd med hur det blev. Formplyfa-skivor under sittpinnarna är 👌, sjukt lättstädat. Jag byggde ett försvinningsrede = jag behöver inte gå in till hönsen för att plocka äggen + att äggen alltid är rena.
Jag har också försökt inreda "logiskt". Sittpinnarna är i den mörkaste delen av hönsstallet. Redet är nära luckan ut, så att det blir lätt för den värpsugna hönan att ta sig till redet om hon kommer utifrån. Maten och vattnet är nära en av "box"dörrarna vilket är skönt för när man kommer på morgonen så är de väldigt sugna på mat och kan bli ganska flaxiga, då är det skönt att jag bara behöver öppna dörren för att kasta in mat och slipper kliva in i kaoset.

Se till att råttor inte kommer åt fodret, varken där det förvaras eller inne hos hönsen. "Har man höns har man råttor" sa en från Anticimex till oss. Jag har även byggt en liten upphöjning till vattenbehållaren så att inte hönsen skvätter massa strö i vattnet (det är de mästare på nämligen).

Värmelampa har jag aldrig haft till mina vuxna höns så det kan jag inte uttala mig så mycket om. Jag har inget sandbad inne heller, mina är frigående dagtid och har gott om platser utomhus där de ligger och göttar sig :D

Det man ska komma ihåg med höns är att de dammar mycket, deras bajs luktar starkt och att de lätt får ohyra. Så det gäller att planera och inreda på sätt som gör att det enkelt går att hålla rent, att det är bra ventilerat och att det inte finns massa små springor och grejer där ohyran trivs.

Annars är höns väldigt enkla djur - tåliga och lättskötta :)

Tack för massa bra tips!

Jag börjar få en ganska klar bild över hur jag vill att det ska se ut tror jag :)

Vi har gjort ett ryck i helgen och nu är hönsgården i princip klar. Det ska läggas/grävas ner nät runtom också. ”Bara” resten av hönshuset kvar :D
7EF1EFF9-93E4-48AC-A121-780C2D1D84DC.webp

Tack för massa bra tips!

Jag börjar få en ganska klar bild över hur jag vill att det ska se ut tror jag :)

Vi har gjort ett ryck i helgen och nu är hönsgården i princip klar. Det ska läggas/grävas ner nät runtom också. ”Bara” resten av hönshuset kvar :D
Visa bifogad fil 49723

Hm, bilden lade sig visst på fel håll 🤔
Så här blir det invändigt i alla fall, ska dit lite sittpinnar och ett sandbad också. Ca 32kvm.

E0275B70-39E2-4705-8DA8-F0E09C4BBC32.jpeg

Jag har en sjuk höna.

Det kan vara allt möjligt, tyvärr. Med höns är det svårt tycker jag.

-Det kan vara sur kräva (går att behandla men inte alltid man hinner innan de dör vad jag förstår)
-Det kan vara stopp i krävan (Går också att behandla med massage och vätska)
-Gapmask som du ju redan är inne på
-Andra hemska sjukdomar

För oss blev det lite tråkigt med kycklingarna vi väntade på. Det tog lång tid, så vi hade gett upp mer än en gång men hon låg hängivet kvar. Troligen hade hon inte lagt sig ordentligt från början som vi trodde eller att det tillkommit något ägg senare som vi missat. Så efter 27-28 dagar var vi i skedet att plocka ut henne och ta bort hennes ägg. Men det hördes tydliga pip och en liten kyckling hade tittat ut. Inte vad vi hade tänkt oss men en är bättre än ingen så vi är glada, hon också :) hade förhoppningar på någon liten till men det verkar det inte bli. Den lille det blev är i alla fall pigg och glad. En mörk liten sötnos :love:

Vi verkar ju ha ett par till hönor som är lite småsugna på att ruva så hoppas någon mer ska vilja lägga sig och med lite bättre lycka!

Det kan vara allt möjligt, tyvärr. Med höns är det svårt tycker jag.

-Det kan vara sur kräva (går att behandla men inte alltid man hinner innan de dör vad jag förstår)
-Det kan vara stopp i krävan (Går också att behandla med massage och vätska)
-Gapmask som du ju redan är inne på
-Andra hemska sjukdomar

Ja, visst är det svårt!
Hon lever dock fortfarande. Går runt lite och pickar lite försiktigt, men rör inte filmjölken som jag gett henne. Hon kräktes dock inte när jag lyfte upp henne som igår, så jag hoppas intensivt att det var mask och att axilluren redan gett resultat.

Hönan verkar ha piggat på sig!

Igår masserade jag hennes kräva, som jag tyckte kändes stor men mjuk. Jag masserade och kräkte henne med jämna mellanrum för att tömma, sen gav jag henne matolja, och masserade lite till.
Idag går hon ute och pickar! Hoppas hoppas att hon är på bättringsvägen!

Hönan verkar ha piggat på sig!

Igår masserade jag hennes kräva, som jag tyckte kändes stor men mjuk. Jag masserade och kräkte henne med jämna mellanrum för att tömma, sen gav jag henne matolja, och masserade lite till.
Idag går hon ute och pickar! Hoppas hoppas att hon är på bättringsvägen!

När min hade stopp i krävan så gick det inte att "kräka" ut men tre dagar massage fungerade. Jag gjorde bara på kvällen eftersom de redan är uppe på morgonen när jag släpper ut dem.

Den var superfull och första gången var det som tuggummi i krävan. Med massage så blev den mjuk medan man masserade men inte helt mjuk såklart.
Dagen efter mjukare än tuggummi men inte mjuk och så vidare. Det fungerade bra och hon är frisk nu.

Hoppas det fungerar för dig också! :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka