Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle ha flyttbara reden stående på golvet. sittpinnar med bajsbräda i ett hörn, så du lätt kommer åt att städa?Visa bifogad fil 49468
Önskar lite input! Hur hade ni inrett det här hönshuset? om det går att utläsa min ritning den nedre delen är tänkt som ingång och foderförråd. Har ritat in ett par reden, men de kanske är bättre på ett annat ställe?
Vill gärna ha input på placering av reden, sittpinnar med tillhörande bajsuppsamlare under, sandbad och foderbehållare/vatten. Elen är indragen till höger om dörren, så värmelampan för vattnet kommer behöva vara inte allt för långt bort från den.
Något annat jag missat?
Jag skulle ha flyttbara reden stående på golvet. sittpinnar med bajsbräda i ett hörn, så du lätt kommer åt att städa?
Såhär ser det ut hos mig. Nästa år ska jag dock ha jordbadet under bajsbrädan, så man slipper stå på knä för att nå äggen.
Hönsen vill nog gärna ha dom högre upp, men om de får kycklingar så är det stor risk att de trillar ur redet, därför har jag mina på golvet. Dom är byggda två och två och saknar helt baksida så dom ska vara lätta att rengöra och ha så få "hörn" som möjligt.Vad fint de har det
Flyttbara reden var en bra idé! Är dina reden i formplyfa?
Vill de ha dem på marken eller högre upp?
Jordbadet under bajsbrädan är ju smart, där kanske man inte är och kryper så ofta ändå?
Något jag gillade när jag var yngre och var hönsvakt hos morfar när han var iväg på semester var att ha reden som man kunde öppna väggen på och plocka ut äggen från utan att behöva gå in till hönsen, liksom mat och vatten ganska nära dörren. Det är kanske inte något man tänker på som hönsägare själv, men när man inte är helt hönsvan och tuppen börjar vakta mot främlingar så föredrog jag som hönsvakt definitivt att inte behöva gå in till hönsen för långt. Tuppen var definitivt inte nöjd över att ha en främling där istället för morfarVisa bifogad fil 49468
Önskar lite input! Hur hade ni inrett det här hönshuset? om det går att utläsa min ritning den nedre delen är tänkt som ingång och foderförråd. Har ritat in ett par reden, men de kanske är bättre på ett annat ställe?
Vill gärna ha input på placering av reden, sittpinnar med tillhörande bajsuppsamlare under, sandbad och foderbehållare/vatten. Elen är indragen till höger om dörren, så värmelampan för vattnet kommer behöva vara inte allt för långt bort från den.
Något annat jag missat?
Nu kanske mitt svar blir lite sent, men bättre sent än aldrig tänker jagVisa bifogad fil 49468
Något annat jag missat?
Isolera henne om du inte redan gjort det. Sen vet jag tyvärr inte, tycker det är svårt när hönsen blir sjuka att veta vad man ska göra. Förhoppningsvis har någon annan här ett bättre svar.Jag har en sjuk höna.
Hon har stått still hela dagen och inte velat äta ens sin favoritmat. Nu ikväll kräktes hon, brunaktigt vatten.
Jag har googlat och funderar på om det kan vara (gap)mask eller stopp i krävan. Hon gapade misstänkt mellan kräkingarna.
Jag har hjälpt henne att kräkas genom att vända henne framåt och masserat krävan.
Jag gav henne (och kompisarna) 125 mg axillur, och även lite sockervatten i en spruta i näbben (alltså inte med kanyl, utan bara sprutan).
Vad skulle ni ha gjort? Vad kan jag göra mer? Är så orolig. Tuppen dog i tisdags, knall och fall. Misstänker såklart något smittsamt.
Isolera henne om du inte redan gjort det. Sen vet jag tyvärr inte, tycker det är svårt när hönsen blir sjuka att veta vad man ska göra. Förhoppningsvis har någon annan här ett bättre svar.
När kaninerna blir dåliga brukar jag ge lite flytande vitaminer blandat med vatten men låter ju som att det krävs mer för din höna.
För att hon inte ska smitta de andra.Isolera för at hon inte ska smitta de andra eller för att inte bli hackad på?
Nu kanske mitt svar blir lite sent, men bättre sent än aldrig tänker jag
Jag vill inte tipsa om exakta placeringar utefter din ritning, det är så olika vad man trivs med och så. Men när jag gjorde om i mitt hönshus i höstas (finns youtube-videos på projektet om du är intresserad av att se ) försökte jag verkligen tänka ut smarta lösningar och jag är väldigt nöjd med hur det blev. Formplyfa-skivor under sittpinnarna är , sjukt lättstädat. Jag byggde ett försvinningsrede = jag behöver inte gå in till hönsen för att plocka äggen + att äggen alltid är rena.
Jag har också försökt inreda "logiskt". Sittpinnarna är i den mörkaste delen av hönsstallet. Redet är nära luckan ut, så att det blir lätt för den värpsugna hönan att ta sig till redet om hon kommer utifrån. Maten och vattnet är nära en av "box"dörrarna vilket är skönt för när man kommer på morgonen så är de väldigt sugna på mat och kan bli ganska flaxiga, då är det skönt att jag bara behöver öppna dörren för att kasta in mat och slipper kliva in i kaoset.
Se till att råttor inte kommer åt fodret, varken där det förvaras eller inne hos hönsen. "Har man höns har man råttor" sa en från Anticimex till oss. Jag har även byggt en liten upphöjning till vattenbehållaren så att inte hönsen skvätter massa strö i vattnet (det är de mästare på nämligen).
Värmelampa har jag aldrig haft till mina vuxna höns så det kan jag inte uttala mig så mycket om. Jag har inget sandbad inne heller, mina är frigående dagtid och har gott om platser utomhus där de ligger och göttar sig
Det man ska komma ihåg med höns är att de dammar mycket, deras bajs luktar starkt och att de lätt får ohyra. Så det gäller att planera och inreda på sätt som gör att det enkelt går att hålla rent, att det är bra ventilerat och att det inte finns massa små springor och grejer där ohyran trivs.
Annars är höns väldigt enkla djur - tåliga och lättskötta
Tack för massa bra tips!
Jag börjar få en ganska klar bild över hur jag vill att det ska se ut tror jag
Vi har gjort ett ryck i helgen och nu är hönsgården i princip klar. Det ska läggas/grävas ner nät runtom också. ”Bara” resten av hönshuset kvar
Visa bifogad fil 49723
Jag har en sjuk höna.
Hon har stått still hela dagen och inte velat äta ens sin favoritmat. Nu ikväll kräktes hon, brunaktigt vatten.
Jag har googlat och funderar på om det kan vara (gap)mask eller stopp i krävan. Hon gapade misstänkt mellan kräkingarna.
Jag har hjälpt henne att kräkas genom att vända henne framåt och masserat krävan.
Jag gav henne (och kompisarna) 125 mg axillur, och även lite sockervatten i en spruta i näbben (alltså inte med kanyl, utan bara sprutan).
Vad skulle ni ha gjort? Vad kan jag göra mer? Är så orolig. Tuppen dog i tisdags, knall och fall. Misstänker såklart något smittsamt.
Det kan vara allt möjligt, tyvärr. Med höns är det svårt tycker jag.
-Det kan vara sur kräva (går att behandla men inte alltid man hinner innan de dör vad jag förstår)
-Det kan vara stopp i krävan (Går också att behandla med massage och vätska)
-Gapmask som du ju redan är inne på
-Andra hemska sjukdomar
Hönan verkar ha piggat på sig!
Igår masserade jag hennes kräva, som jag tyckte kändes stor men mjuk. Jag masserade och kräkte henne med jämna mellanrum för att tömma, sen gav jag henne matolja, och masserade lite till.
Idag går hon ute och pickar! Hoppas hoppas att hon är på bättringsvägen!