Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett par av våra troliga tuppar nackar vi snart, om jag bara är helt säker på att de är tuppar. Dom biter sig fast, framförallt en, när man ska ta upp och bära dom (bär dom till en utebur på gräs dagtid).
Gör ju inte ont, än....
Jag börjar fundera på att ta bort några tuppar. Det känns dock lite tråkigt, de är bara sju veckor. Men jag har sju tuppar som är 7/8 veckor. Och de som är sju veckor har hönan redan lämnat. Och jag får nya kycklingar på söndag och om två veckor. Det kommer helt enkelt bli lite trångt!
Det känns dock enklare att ta bort tupparna när de har blivit äldre och riktigt jobbiga. Nu är de ju fortfarande ganska söta kycklingar..
Men tar vi 2-3 stycken nu blir det lite mer utrymme. är lite kluven!
Men, vad fasen!! Nu har Kalle kalkon försvunnit! Ser inga spår av honom alls. En kalkon tappar fjädrar av att man klappar den (överdrivet men nästan) och inte en fjäder efter honom ser jag……
Har du hjärta att göra det nu så gör det. De äter ju rejält med mat tills de blir slaktklara. Skräniga är de också och de blir sällan snällare mot varandra med åldern.Jag börjar fundera på att ta bort några tuppar. Det känns dock lite tråkigt, de är bara sju veckor. Men jag har sju tuppar som är 7/8 veckor. Och de som är sju veckor har hönan redan lämnat. Och jag får nya kycklingar på söndag och om två veckor. Det kommer helt enkelt bli lite trångt!
Det känns dock enklare att ta bort tupparna när de har blivit äldre och riktigt jobbiga. Nu är de ju fortfarande ganska söta kycklingar..
Men tar vi 2-3 stycken nu blir det lite mer utrymme. är lite kluven!
Jag förstår att du är lite kluven.
Jag brukar tänka att de ger en middag för en/två och så får man lite utrymme. Man behöver inte ta alla samtidigt.
Jo, det fungerar ju dock så bra än så länge, det går nästan inget foder när de är ute hela dagarna. Vi får nog gallra ut lite försiktigt!Har du hjärta att göra det nu så gör det. De äter ju rejält med mat tills de blir slaktklara. Skräniga är de också och de blir sällan snällare mot varandra med åldern.
Jo, det fungerar ju dock så bra än så länge, det går nästan inget foder när de är ute hela dagarna. Vi får nog gallra ut lite försiktigt!
Nästa grej jag är kluven över är om jag ska spara två småtuppar att ha i "reserv". Stortuppen är född -20 och jag är jättenöjd med honom, men skulle han bli akut sjuk har jag ingen efterträdare om jag tar bort alla små. Jag försökte dock spara två bröder förra året och de var inte snälla med varandra.. hm. Enda lösningen verkar vara att bygga ut!
- "en hönazilla!!"
Men verkligen. Det trodde jag aldrig, hur underhållande de kan vara, när vi kläckte fram de första för fyra år sedan.Tack för kvällens största skratt! Jag ser verkligen scenen framför mig.
Dessa hönor alltså, de kan ju vara en aning irriterande i sina stunder som trädgårdsvandaler, men också sjukt underhållande.
Fluglarver är verkligen blä blä blä.Tittade till hönan i fårhuset. När jag kommer närmare är det är en svärm av flugor över henne, lyfter henne lite grann i stjärten och ser ett trasigt ägg med ett pyttefoster.
Blod överallt och SÅ MYCKET FLUGLARVER.
Luktade så jäkla vidrig, har tvättat av äggen i en hink med ljummet vatten. Har ingen aning om hur det kommer gå för resterande ägg, men då får de iaf en chans istället för att vara täckta med blod och vätska.
Nu får hon sitta i en foderbalja och så ska jag se om jag även vågar mig på att flytta in henne i hönshuset för säkerhets skull ikväll.
Lite trevligare nyhet är att kycklingarna fick komma ut i hönsgården för första gången! Hade tyvärr en som dog förra veckan, men de andra verkar starka och friska, som det ser ut nu är det 3 hönor och 3 tuppar.