Jag tror de kommer sprätta ut komposten över hela hönshuset på mindre än en dagJag har åter börjat ta tag i projektet "året runt-höns", vilket försvåras en hel del av att kommunen för att ge tillstånd har samma krav på ansökans omfattning som om jag velat starta mjölkproduktion eller grisuppfödning i STOR skala... :-O Har visserligen fått ett positivt "förhandsbesked" men det har ändå känts som uppförsbacke att ta tag i ansökan... men nu är jag på gång - igen!
Läste någonstans ett tips om att ha en varmkompost i hönshuset - främst som värmekälla till hönsen på vintern. Men också som sysselsättning - om man tar bort locket under dagtid så kan hönsen sprätta runt, vilket dessutom gör att kompostens innehåll både blandas och får tillsats av naturgödsel vilket snabbar på komposteringsprocessen. Låter väldigt spännande tycker jag! (En kompost kan visst producera riktigt mycket värme - så sommartid måste man antingen flytta hönor eller kompost för att det inte ska bli alldeles FÖR varmt för hönorna.) Är det någon här som testat detta - eller vet någon som gjort det?
Vi har våra i en hästbox med gammal djupströbädd (som aldrig blev utgödslad ) och de gör större åverkan på bädden än vad två stora hästar gjorde. Och då har de ändå så de kan gå fritt ute, hela parkträdgården som är på nästan ett hektar är också genomsprättad.