Sv: hon slog honom!!!
Jag tycker att det brukar vara så att den ranglåga hunden mycket väl kan få för sig att försvara sin mat och sina ben, MEN det slutar nästan alltid med att det är den ranghöga hunden som "får sin vilja igenom". Det är dock inte alltid det behövs en "åthutning", oftast räcker det med pondusen och lite kroppsspråk för att den lägre hunden ska flytta sig men ibland blir det tydligare, kanske med ett litet utfall där den ranghöga hunder stöter tänderna MOT den lägre hunden. Alltså inget bitande i onödan, inget användande av övervåld, bara så mycket som situationen kräver för att den andra hunden ska ge sig.
Självklart ska träningen av sånt här med att ta saker ifrån hunden ske lugnt och stillsamt, på ett mjukt sätt. Jag förespråkar inte att det första man ska göra är att alfarulla sin hund. Det tycker jag att jag gjort rätt klart i mina inlägg. Däremot kan det behövas på en uppkäftig hund som vägrar inta sin lägre roll även efter att man tränat annat. Jag upprepar ännu en gång vad jag skrivit i mina tidigare inlägg:
Det ska inte alrafullas i tid och otid, det ger bara en förtryckt hund! Däremot kan det vara befogat vid behov
några gånger under hundens hela livstid.
Det jag svarade på i första hand var GuardianAngels åsikt att det var helt naturligt att hunden svarade upp mot sin ägare när hon försökte ta kaninen ifrån den. I den situationen kunde en rejäl åthutning faktiskt vara på sin plats (ej övervåld utan så mycket som situationen krävde för att få hunden att gå undan istället för att svara). Att situationen övehuvudtaget uppkommit tyder ju på ett bristande ledarskap men inställningen att det är helt normalt att hunden svarar mot sin matte köper jag inte. Där går gränsen!
Man svarar inte upp mot sin matte (eller annan människa heller för den delen) då får det faktiskt komma en konsekvens!! Oavsett om hunden är tränad i att lämna ifrån sig saker eller ej så är det helt oacceptabelt att svara upp mot människor och det ska märkas men för den skull behöver man ju inte ta till övervåld.
Nu gällde det en kanin och situationen var lite tillspetsad men det kunde lika gärna ha varit matskålen som var "bytet", tänk om det kommit ett barn och sträckt fram handen till matskålen..... Jag köper helt eneklt inte GuardianAngels teori om att det är helt naturligt för hunden att svara i en sådan situation, isåfall är största delen av Sveriges alla hundar onaturliga som utan träning är pålitliga vid utfodring.