korrigering beroende på hund?

Sv: korrigering beroende på hund?

Funderar på min exsambos gamla schäfer - det fanns ingen "korrigering" som bet på honom - ingen människa kunde nämligen vilja honom något ont enligt honom själv. Nu var det ju aldrig någon som gjorde honom illa men det fanns liksom inte på hans karta att bli rädd/ha respekt för någon. Koppelryck/åthutningar ansåg han var ett stort misstag från husses sida och tittade förbryllat upp och fortsatte sen med vad han nu gjort om han inte distraherades snabbt.
"Schäferklubbgubbarna" skakade på huvudet åt honom och ville naturligtvis testa honom, hans MUH förbryllade dom - han bands vid en stolpe och dom hotade honom -slog bredvid honom med påk och han kliade sig bakom örat medans han intresserat följde deras vrålanden.
Dom ansåg honom vara stentuff när dom konstaterat att han inte var döv...två gånger visade han humör - en gång för att försvara sin flock mot en mycket skum rottis och dess ännu skummare ägare och en gång när vår tupp anföll min pappa och han skrek av rädsla.
Däremot var han lydig - av ren och skär kärlek så löd han. Han var så Hakuna Matata som ett djur kan vara.

Tror ni också att det finns precisa motsatsen, hundar som inte responderar väl på positiv.förstärkning?

Det har jag ytterst svårt att tänka mig faktiskt. Men så beror det väl på hundförarens värderingar. Med positiv förstärkning kan det ta något längre tid. Men som gengäld får man fin kontakt och samarbete med hunden.
"Hårdare tag" kan ju funka snabbare, men relationen mellan hund och förare lär inte vara lika stark.

Jag blir så äcklad och frustrerad av folk som hela tiden ska (det verkar nästan som om dom vill det själva oavsett) åsamka djur smärta under träning. Är dom inte bättre än så så kan dom väl hitta på något annat på sin fritid.
Håller med. Tror det är många som nyttjar det till att släppa ut sina egna frustrationer och hävda sig själva på nåt sätt. De blir "tuffare" av att minsann ha så "tuffa" hundar som de "klarar av." Små människor - och stackars hundar.

Vi lämnade neandertalarna bakom oss för så länge sen; ändå har det inte hänt mycket innanför pannbenet på så många.

Det finns såna fantastiska möjligheter att träna sina hundar på ett positivt sätt utan våldsamheter och hot - och samtidigt bygga upp en tillitsfull relation. Heder åt alla som nyttjar dessa möjligheter.

Jag håller med dig helt och fullt.

Och nåt jag inte riktigt förstår mig på är den här attityden att tränar du din hund med godis, eller belöning överlag, så mutar du din hund vilket anses extremt ofint, medan det går alldelens utmärkt att hota sin hund det är nästan lite fint...

Och senast idag läste jag på ett fågelhundsforum att sitt och ligg är dressyr/inlärning medan att komma på inkallning och gå fint i koppel är en ledarskapsfråga och att hunden minsann ska lyda för att göra föraren nöjd. Grejen är ju också att fågelhundar överlag är väldigt mjuka och istället för att sätta sig i ärmen på föraren så bara hukar de sig lite extra och slickar sig maniskt om munnen...

Jag blir som lite matt och visst finns det mycket skit inom bruksvärlden också men det känns som att fågelhundsvärlden är 25 år efter...

Till alla: vad tycker ni att man kan göra i mitt fall där jag ser att en hund mår så fruktansvärt dåligt av att bli korrigerad? Hunden lider ju av det, den blir jätterädd för ägaren hela tiden. Om ägaren tror att hunden har en pinne i munnen som den inte får ha så blir det säga på skarpen, rycka i kopplet, skrika namnet ovh att han ska sitta, slita mer i kopplet, ta tag i hunden hårt och dra upp käftarna. även om hunden inte har något i munnen. hunden vet ju aldrig när den ska bli bestraffad då det inte är konsekvent ens. den får straff när ägaren tror att den gjort något fel.

Det är ju att plåga hunden, och den lider verkligen av det. direkt husse ittar på den kan svansen åka mellan benen. sen så fattar han inte själv att det är han som jagar upp dom, något som han sen bestraffar hårt.

Exempel är att han hela tiden pratar med superupprymd rödt när något händer. hundarna blir exalterade av det och då börjar dom dra i kopplet. han drar och sliter tillbak, men det hjälper ju inte för fem öre.

Svårt...

Det går ju alltid att upplysa om hur djurskyddslagen är utformad, och att det hen gör inte bara är oschysst, och ineffektivt i inlärningssyfte, mot hunden utan dessutom olagligt. Risken finns dock att hen går i försvar och inte vill lyssna på det.

Beroende på vad ni har för relation så kanske det går att be att få visa ett annat sätt att jobba på som är mer effektivt och som bygger på relation, förtroende och belöningar. Eller tipsa om en riktigt bra instruktör som jobbar med belöningsbaserad träning, om hundägaren anser att "olydnad" eller liknande är ett problem.

Min erfarenhet är tyvärr att effektiv inlärning/bättre reslutat är ett argument som smäller högre än djuretik och relationell kvalitet :/

Tala om för ägaren att vi har en djurskyddslag som säger att "djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande" och att du funderar på att anmäla honom för brott mot denna lag. Fråga honom vad han får ut av maktmissbruket. Eller fråga om det är något fel på hans huvud eftersom han visar en sådan brist på empati. Be flera i din omgivning agera och tala om vad de tycker. Och skicka honom på kurs hos någon duktig instruktör som jobbar med helt andra metoder!

Jag känner tack och lov ingen som beter sig på det där viset men stoppade upp trafiken på en hel gata förra veckan när jag skällde ut en kille som lyfte upp sin hund i nackskinnet. Han var väldigt uppkäftig men förhoppningsvis blev situationen väldigt obehaglig för honom för det var många som tittade. Och förhoppningsvis tänker han sig för nästa gång.

stoppade upp trafiken på en hel gata förra veckan när jag skällde ut en kille som lyfte upp sin hund i nackskinnet. Han var väldigt uppkäftig men förhoppningsvis blev situationen väldigt obehaglig för honom för det var många som tittade. Och förhoppningsvis tänker han sig för nästa gång.
Bra gjort.

när han var riktigt förbannad en gång så lät jag honom ta min hund (som går bra att gå med) och jag tog hans vovvar. hans vovvar kunde gå fot hur bra som helst medans mitt bongstyre gick och drog. eller drog, hon gick som vanligt, men han slet i kopplet för att hon inte fick gå mer än två meter framför.

jag har sagt flera gånger att han absolut inte får straffa hunden. jag säger hela tiden att hunden svarar så bra på beröm så att man inte ens behöver godis eller något. problemet är att även fast han frågar mig om allt så lyssnar han inte. jag säger vad han ska göra och han tror att han gör det, men icket.

han tror tex att han gör som mig när han går med slakt koppel i möten. jag säger hela tiden att det inte handlar om hur avslappnad jag är eller hur slakt kopplet är, det är vad jag läcker för signaler åt hunden (affektpsykologi). jag säger att han inte behöver berömma med godis. det han gör är att han ändå tar fram godis eftersom han har det inrutat att det är det enda sättet att berömma hunden på. jag blir så less. jag säger hela hela hela tiden att INTE ta fram godis, det behövs verkligen inte på en så otroligt lättmotiverad hund, men det går bara ut genom andra örat.

han har sin bild av att alla hundar ska uppfostras som cm uppfostrar hundar som är i röd zon och totalt galenfarliga. det är det jag blir så störd på. cm är jätteduktig (som alla vet att jag tycker), men hans metoder används ju ofta på starka hundraser, inte på den här terriern som är den svagaste hunden jag träffat i mitt liv. och då är det en terrier!

han säger tom att hunden inte kan fostras som en vanlig hund. URSÄKTA!? vadå uppfostras som en vanlig hund? jag säger att jag inte uppfostrar mina hundar så alls. ska jag straffa så är det med rösten, eller en pet i sidan när hunden vill skälla. rösten räcker i 90% av fallen. en liten pet är till för att bryta vovvens fokus vid den andra hunden. det skadar ju inte hunden alls, hon får ju inte ont av det eller något. jag knuffar till henne som värst, och det är i undantagsfall. normaltvis så drar hon bara mot eller från andra hundar och då drar jag tillbaka till mötet är över, det behövs inget mer.

det har jag sagt åt honom. sen frågar jag om jag också har onormala hundar som inte kan fostras som en riktig hund. ojoj, man blir tokig ibland.

han har varit på brukshundsklubben och sånt, men han har inte pengar till en tränare. han använder mig istället eftersom jag kan gå med hunden utan att den gör utfall eller ens skäller. aja, mer om det sen.

måste bara få skriva att mitt tjat verkar ha gett med sig tillslut!
igår när jag träffade min bekanta så sa han att han var rädd att det var hans fel att hunden var så rädd. jag sa att det självklart var hans fel! men då han är duktig på att måla fan på väggen när det ryktas om att det finns ett horn så sa jag även att alla hundar går att rehabilitera. det är något som är väldigt viktigt.

hunden är så otroligt signalkänslig. den gjorde ett utfall och skrek och blev rabiat på en hund som dom mötte, men i det skedet så drog ägaren till lite i kopplet och då lugnade hunden ner sig på en gång. jag har aldrig sett en hund som är så otroligt känslig för korrigering som den hunden. när en hund blir totalt rabiat (av rädsla) så brukar dom vara långt mycket svårare att få ur den staten än vad ett ryck i kopplet säger.

därefter så fortsatte han att rycka i kopplet när vi stod och pratade och då fick jag äntligen fram allt så att det äntligen sjönk in. jag sa att om hunden går från att vara helt galen till att vara fokuserad på dig med ett enda ryck, tänk då hur allvarligt den tar när du rycker i kopplet bara vi står och pratar. den vill bara lukta på omgivningen och du säger att det är ett väldigt allvarligt fel när du drar i kopplet.

det kändes jättebra, han verkar förstå att han är den som gjort hunden livrädd för precis allt (eftersom den hela tiden får ryck från kopplet) genom att den aldrig vet när den gör rätt. nu tror jag att hunden kommer att påbörja en rehabilitering där den får göra rätt, steg för steg. vi håller att tummar!

och om jag skulle säga att alla hundar inte kan rehabiliteras så skulle han bara ge upp rakt av, vad hade du gjort i den situationen? ^^

jag vet inte om alla hundar kan eller inte kan rehabiliteras. cm har i något avsnitt hittat en hund han inte kunnat rehabilitera. nu är det ju inte sagt att någon annan inte kunde göra det heller. tanken slår mig att vi kanske bara inte funnit rätt instrument för att rehabilitera vissa hundar (ungefär som trådens titel handlar om att korrigering är rätt instrument beroende på hund).

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 475
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 161
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Jag har en 2,5-årig tik som jag har funderat på att omplacera en väldigt lång tid nu. Anledningarna till varför är att hon inte...
2 3
Svar
45
· Visningar
14 929
Senast: Eje
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 937
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar