korrigering beroende på hund?

Sv: korrigering beroende på hund?

Inlärning tränar jag i princip enbart med positiva metoder, belöning, beröm och lek.
Vissa förbud däremot blir ofta med korrigeringar.
När vi är kattvakter och hunden vill äta kattbajs blir det bannor. Självklart försöker jag också belöna när han uppmärksammat kattlådan, men låter bli att ta sig en munsbit. Men är han ändå på den blir det skäll från matte.
Samma sak om han hoppar på barn.
Nu har vi tränat med positiv förstärkning gällande icke hoppande på människor generellt. Men eftersom att många tar emot en hoppande hund (postitiv förstärkning) blir konsekvensen av träningen inte alltid som man önskar.

Jo, men det som förvirrar mig när det gäller "tuff hund", är att i sådana fall, så är Wahidah tuffare än Devil. Om jag rycker tag i kopplet och vrålar på henne, ja då tittar hon bara på mig som om jag är dum i huvudet.

Likadant när hon var liten och tog sig in i kattens toalåda (ett sånt där litet "hus"). Jag fick veta från folk att om jag visade henne att det var rejält obehagligt att gå in där, så skulle hon låta bli. Kort sagt, jag bestämde mig för att försöka.
Jag kom på henne med att stå halvt inne i lådan, så utan att hon såg mig smög jag fram, sedan röt jag på henne samtidigt som jag slet ut henne ur lådan, kastade ut henne ur badrummet och röt ännu mer. När hon kröp ihop lite så gullade jag lite med henne, för att ytterligare förstärka det obehagliga.

Vad hon gjorde 3 minuter senare? Jo, stod inne i kattlådan och åt skit igen. Då var hon kanske 10 veckor gammal och jag tror knappast att hon blivit mesigare med åren.

Kort sagt fick det mig att inse att det är verkligen ingen idé att träna henne med korrigeringar. Jag kan nog nämligen ta i nästan hur hårt som helst utan att det påverkar henne nämnvärt. Den händelsen, när hon var liten valp, fick mig att inse att det jag istället behövde göra, var att uppmuntra henne att göra det jag vill att hon ska göra och helt enkelt försöka förhindra att det "dåliga" händer.

När hon gick BPH visade hon också att hon både är svår att skrämma och när hon väl blir lite skrämd så avreagerar hon blixtfort.

Hade alla dessa "tuffa hundar" varit som Wahidah, tja då tror jag faktiskt inte att ägarna hade försökt träna så mycket med korrigeringar. Det fungerar ju inte så bra :angel:

Hade alla dessa "tuffa hundar" varit som Wahidah, tja då tror jag faktiskt inte att ägarna hade försökt träna så mycket med korrigeringar. Det fungerar ju inte så bra :angel:

:bow::bow::bow::bow:

Jag tror att det (inom vissa grupper) uppfattas som ganska coolt att ha en "tuff och svår" hund som man måste vara skarp mot. Precis som det uppfattas tufft att ha en bångstyrig och svårriden häst.

Mina erfarenheter är precis som dina - ju mer förarvek och tjänstvillig hund, desto hårdare kan man vara. En skarp hund tar inte skit, och ska man bråka sig till lydnad hos en hård hund så har man minst sagt en heltidssyssla framför sig.

/Migo
Som gick in i vallningen med mjuk inställning, testade den traditionella metoden och filosofin en kort tid och nu är tillbaka på mjukislinjen. Med bättre resultat än nånsin, speciellt på den "stenhårda" hunden med "superdrift".

Delvis KL

Jag tycker också det är jättesvårt att definiera en tuff hund..

Min hane är relativt förarvek, och jag behöver ytterst sällan korrigera honom med något annat än ett "Nej", med bestämd röst, likväl som han blir superstressad om jag är för glad, då kryper han nästan ur skinnet och vet inte var han ska ta vägen, där räcker det alltså med ett "Bra", med mjuk röst. I de lägen där han låser sig (t ex när han jagar katten...), så är han i princip omöjlig att bryta utan att man tar tag i honom och med det får honom att byta fokus, medan man i 9 fall av 10 kan blåsa av honom på fullt drev under "riktig" jakt.

I andra lägen kan han däremot vara riktigt skarp, han tar ihjäl skadeskjutna rådjur och hjortar när han behöver, och han har även tagit ihjäl skadeskjutna, mindre vildsvin och försökt även med större sådana.

Tuff hund?

I andra lägen kan han däremot vara riktigt skarp, han tar ihjäl skadeskjutna rådjur och hjortar när han behöver, och han har även tagit ihjäl skadeskjutna, mindre vildsvin och försökt även med större sådana.

Tuff hund?

Hur sjutton håller du din hund om den ges tillfälle att döda vilt på egen hand???:crazy:

Jag tror att det (inom vissa grupper) uppfattas som ganska coolt att ha en "tuff och svår" hund som man måste vara skarp mot. Precis som det uppfattas tufft att ha en bångstyrig och svårriden häst.

Ja är inte det där lite märkligt? Det borde väl vara coolare att ha en "tuff och tålig" men stabil, trevlig och glad hund som man aldrig behöver bråka med?

Om jag jämför tiden då jag försökte "bråka till mig lydnad" på hundarna och tiden nu.. alltså... fan vad pisstråkigt det var att ha hund förut! Jag förstår själv inte hur jag stod ut.

Nu däremot är livet med hund kul. Vi behöver aldrig bråka. Vi samarbetar och har kul ihop istället.

Alltså. Skadeskjutet vilt, under jakt = vid eftersök går hunden ikapp och avlivar viltet själv innan jägaren hinner dit. Önskvärt arbete.

Tillägg: Även vid påkört vilt, kanske ska tilläggas.

Senast ändrad:

Bra, då är det inte bara jag som ser honom som en sådan typ av hund :)

Ibland blir man lite rädd när (för det mesta folk som inte har egen hund dock) anser att min hund måste vara ett monster pga stark jaktlust...

Delvis KL

Jag tycker också det är jättesvårt att definiera en tuff hund..

Min hane är relativt förarvek, och jag behöver ytterst sällan korrigera honom med något annat än ett "Nej", med bestämd röst, likväl som han blir superstressad om jag är för glad, då kryper han nästan ur skinnet och vet inte var han ska ta vägen, där räcker det alltså med ett "Bra", med mjuk röst. I de lägen där han låser sig (t ex när han jagar katten...), så är han i princip omöjlig att bryta utan att man tar tag i honom och med det får honom att byta fokus, medan man i 9 fall av 10 kan blåsa av honom på fullt drev under "riktig" jakt.

Tuff hund?

Visst hade du oxå en wachtel? :angel:

Jag tycker mig känna igen dragen på min egen...

Angående mottaglighet för positiv förstärkning har jag upplevt att kuvade hundar som har fått mycket korrigeringar och som har en väldigt fysiskt förare har svårare att förstå grejen och vågar inte ta initiativ att prova att tänka själva. Det är som att de inte riktigt kan tro på att man faktiskt kan belönas för att prova saker själva, utan att någon har kommenderat.
När de väl har tagit sig över den tröskeln är det inga problem, men just att börja har flera haft svårt för. Och det är såklart inte konstigt, om de är vana att få skäll eller stryk när de hittar på något själva.

Fast svägerskan tik har absolut inte fått särskilt mycket korrigeringar utan är snarare ouppfostrad i vissa lägen, men hon är en rätt speciell personlighet och mycket "jag skiter i dig så länge du inte har godis, stå och fjanta så mycket du vill" Har man däremot godis i fickan så skulle hon kunna göra precis vad som helst man ber henne om.

Sådan är min hund också! Men det är inte för att de är dumma i huvudet. De bara testar gränserna om och om igen. Viljestarka helt enkelt ( och sluga ) och det är jättejobbigt ibland :crazy: Det räcker med att uppfostra 3 ungar och därtill har man en hund som är väldigt energislukande ibland ;) MEN shejping och lära hunden något annat att göra som är bättre, fungerar ofta!
Sedan är den här hunden väldigt lik mitt ena viljestarka barn. Skälla bryr de sig inte så mycket om, men om man ser vrålarg ut och biter ihop och tyst glor eller viskar argt på dem, DÅ! Allra bäst uppfostrar jag pudelmixen med enbart kroppspråk och tecken faktiskt :idea:

Har skummat igenom tråden och hängt upp mig på en sak..

Håll isär positiv förstärkning och positiva metoder!
Positiv förstärkning = något läggs till för att få fram önskat beteende. Det kan vara belöning, som tex en godis, elller bestraffning, som tex ett slag.
Negativ förstärkning = något tas bort för att få fram önskat beteende. Tex belöning uteblir.
Positiva metoder = att främst arbeta med belöning, inte bestraffning.

Större chans för en bra diskussion om man håller isär på begreppen :)

I övrigt så får den här tråden mig att tänka på en artikel i hundsport av en kvinna som jag nu inte minns namnet på. Hon problematiserade det här med hårda hundar som kräver hårda metoder. Man brukar ju höra "vilken tur att den hårda hunden hamnade hos den där föraren som klarar av att hantera den", och då syftar på en hård hund som tränas av en förare med hårda metoder.
Men kanske är det så att hundar som tränas med hårda metoder vänjer sig vid detta och anpassar sig? Kanske hade hunden inte alls krävt samma typ av träning om den hamnat hos någon annan som jobbade enligt andra metoder?

Tycker det var tankvärt.

Sen tror jag absolut att olika hundar tar korrigering olika bra. Vissa kan ta hur mycket som helst utan att ge sig, vissa blir väldigt underlägsna vid minsta lilla korrigering och vissa blir låga men lär sig inget av korrigeringen.
Jag tror dock inte att det finns hundar som inte tar positiva metoder bra. Jag tror att man kan motivera alla hundar till lydnad.

Min Camaro är som Wahidah beskrivs. Blir låg och nere av korrigering, men 5 sekunder senare gör hon om samma sak igen. Där för hårda korrigeringar bara med sig en sak - hon tappar respekten för mig och tappar även viljan att lyda.

Ila är mer förarvek. Säger jag till en gång på skarpen så gör hon troligen inte om det.

Sådan är min hund också! Men det är inte för att de är dumma i huvudet. De bara testar gränserna om och om igen. Viljestarka helt enkelt ( och sluga ) och det är jättejobbigt ibland :crazy: Det räcker med att uppfostra 3 ungar och därtill har man en hund som är väldigt energislukande ibland ;) MEN shejping och lära hunden något annat att göra som är bättre, fungerar ofta!
Sedan är den här hunden väldigt lik mitt ena viljestarka barn. Skälla bryr de sig inte så mycket om, men om man ser vrålarg ut och biter ihop och tyst glor eller viskar argt på dem, DÅ! Allra bäst uppfostrar jag pudelmixen med enbart kroppspråk och tecken faktiskt :idea:

Nej dum i huvudet tror jag inte att han är, men ibland börjar man ju undra, som tex när han testar eltråden för 10 gången, ja det gör ont varje gång man åker på en stöt, men lik förbaskat sticker han fram nosen igen. :crazy: Så på honom tror jag inte att ett elhalsband skulle göra någon som helst nytta, snarare bara göra det hela ännu värre.

Han är en rolig hund men ändå krävande på ett sätt som jag inte tror man kan förstå förrens man har upplevt det, fast jag har hört flera wachtel ägare beskriva sina hundar på samma sätt så jag antar att det är ett ras sätt. ;)

I övrigt så får den här tråden mig att tänka på en artikel i hundsport av en kvinna som jag nu inte minns namnet på. Hon problematiserade det här med hårda hundar som kräver hårda metoder. Man brukar ju höra "vilken tur att den hårda hunden hamnade hos den där föraren som klarar av att hantera den", och då syftar på en hård hund som tränas av en förare med hårda metoder.
Men kanske är det så att hundar som tränas med hårda metoder vänjer sig vid detta och anpassar sig? Kanske hade hunden inte alls krävt samma typ av träning om den hamnat hos någon annan som jobbade enligt andra metoder?

Jag tycker det är viktigt det du skriver. Jag har nog aldrig hört en "mjuk person" som är bra på hundar säga att en hund är för tuff för dem. Däremot har jag hört många "hårda personer" säga att hundarna är för mjuka/veka för dem.

Jag kan ju se på min egen unghund som inte är sådär brukstuff, men hon har turbomotor och är jäkligt skarp. Vi har från dag ett jobbat med positiva förstärkning och tänkt mycket på att relationen mellan hund och förare ska vara värdefull för hunden. Några av kullsyskonen som vi träffar ofta har inte jobbat enligt samma devis, snarare "om du lyder gör det inte ont". Vår hund har hittills i år presterat bäst av syskonen på prov. Hon sitter tyst bredvid oss när vi ska göra något och hon är ändå en lugn hund. De andra är stressade, ojämnt lydiga och det har dessutom hänt att hundarna svarat upp mot föraren vid korrigering.
Vi korrigerar också, snabbt med finess. Vår hund har aldrig blivit nertryckt eller lyft i öronen.
Vår hund fick liknande resultat på MH som de andra, de är väldigt lika i mångt och mycket, men när det kommer till ägarrelationen är vi mil före.

Men det jag inte fattar är hur folk ens kan anse att de har rätt att lyfta en hund i öronen eller att trycka ner den i backen. Jag har sett folk lyfta sin hund i nackskinnet och verkligen kasta ner den på marken med kraft. I vilken värld är det ok att behandla någon levande varelse så? Inte sällan för bagateller, typ hunden ville komma fram och hälsa när den inte fick. Och varför ska man göra det när det bevisligen finns andra sätt? Om Migo kan träna sina arbetsmaskiner, och hastflicka sin rottis, med mjuka metoder, varför skulle det inte vara möjligt med alla hundar?

Jag är verkligen en glad amatör i hunderiet, men min stilla iakttagelse är att man brukar få igen det man ger, på ett eller annat sätt. Många av de aggressiva hundar man träffar på har ägare som kör med hårda metoder. Jag har ofta en känsla av att det hårda och okänsliga bemötandet bygger upp en frustration hos hunden, som den sedan ger utlopp för mot andra hundar.

Kan inte heller riktigt förstå, vad man får ut av sitt hundägande, om man betraktar det som något sorts krig där hunden ska bekämpas. Det måste väl vara roligare att ha en kamrat som ser dig som det bästa i världen, än en kuvad träl som lyder för att inte få obehag?

Det är så vanligt i en del av de hundkretsar jag rör mig, läskigt vanligt. Det finns massor av instruktörer som jobbar så, men iaf har tajming, men det går ju inte att lära ut.

Det blev inte riktigt rätt i alla fall ;).

En förstärkning ökar alltid sannolikheten att ett beteende ska upprepas, i motsatsen till ett straff/korrigering som minskar sannolikheten.

Till de som använder mycket korrigeringar i sin träning vill jag rekommendera att läsa Kenth Svartbergs bok Bra relation och sedan ta sig en funderare på vad korrigeringarna gör för relationen. Självklart kan man hamna i situationer där man måste bestämma över hunden fast den inte vill, men att slentrianmässigt korrigera/bestraffa hunden är ingen höjdare. De allra flesta situationer som uppstår i både vardag och träning går faktiskt alldeles utmärkt att lösa genom att samarbeta med hunden (istället för att köra över den), bara man har rätt tankesätt. T ex är skvallerträning något som kan appliceras på de flesta vanliga problemen som hundägare har med sina hundar och det ger oftast toppenresultat på väldigt kort tid.

Hm.. Jag kanske rörde till det lite.. Men min poäng kvarstår. Jag tycker ändå man ska hålla isär begreppen :)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 475
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 161
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Jag har en 2,5-årig tik som jag har funderat på att omplacera en väldigt lång tid nu. Anledningarna till varför är att hon inte...
2 3
Svar
45
· Visningar
14 929
Senast: Eje
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 937
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar