korrigering beroende på hund?

Sv: korrigering beroende på hund?

Jag tror inte att någon bommat vad dom två sakerna är. positiv förstärkning är när man lägger till ett lustfyllt stimulus som det så fint heter. det är fö en positiv metod då det leder till större chans att beteendet återupprepas.
Neg förstärkning har jag svårt att se att man kan använda på en hund.
Pås bestraffning är ex korrigering.
Neg bestraffning tror jag inte heller går att applicera användbart på en hund.

Klart du kan använda negativ förstärkning på en hund. Tex. i spåret så stannar man om hunden går av och flamsar iväg, men släpper på när hunden spårar igen. Negativ förstärkning!

Man kan använda sig av hela registret, att bara använda straff och belöning är rätt gammaldags. Men när man jobbar med negativ förstärkning och positivt straff så vill det till att man har den där fingertoppskänslan, annars tycker jag att man ska låta bli helt och hållet.

. Enl den riktigt definitionen av skinner själv så är det ej negativ förstärkning då neg förstärning tar bort något dåligt. det gör man inte i ditt exempel.

. Enl den riktigt definitionen av skinner själv så är det ej negativ förstärkning då neg förstärning tar bort något dåligt. det gör man inte i ditt exempel.

En vanlig, tyvärr, inlärningsmetod av apportering är tvångsapportering. Vrid ett öra, släpp när hunden tar apporten.
Absolut negativ förstärkning.

Stannar i spåret= lägger till tryck i selen. plockar upp spåret = trycket försvinner.

Jag tycker också det är jättesvårt att definiera en tuff hund..

För mig är en tuff hund, en hund med kort minnesbild.
Typ hund 1 går på elstaketet hos hästarna, den sparar inte minnesbilden någon längre tid, fem minuter senare står den vid staketet och gafflar på hästarna i hagen.
Hund 2, går på staketet och sparar minnesbilden, två månader senare gör den fortfarande lovar när den ska gå förbi hagen.

(samma med kattbajsätare :) )

/.../
Jag tror att det (inom vissa grupper) uppfattas som ganska coolt att ha en "tuff och svår" hund som man måste vara skarp mot. Precis som det uppfattas tufft att ha en bångstyrig och svårriden häst.

Mina erfarenheter är precis som dina - ju mer förarvek och tjänstvillig hund, desto hårdare kan man vara. En skarp hund tar inte skit, och ska man bråka sig till lydnad hos en hård hund så har man minst sagt en heltidssyssla framför sig.
/.../

Det är ju ofta så tycker jag... Min hund är hård och behöver en tydlig ledare. Även från kunnigt bruksfolk med en speedad schäfer eller malle - hunden behöver sättas på plats, annars funkar aldrig träningen. Det är liksom positivt att man måste ta i.

Allmänt:
Är hunden hård i huvudet får man ju banka skiten ur den, alternativt skrämma den halvt från vettet om en korrigering ska gå igenom. Om man nu inte har några etiska bryderier så borde man ju blir trött av allt ryckande och gapande... så varför inte träna annorlunda.

Det är den stabila "normalindividen" som får all skit - den som bara anpassar sig snällt oavsett metod. Den rädda är det ständigt synd om, den hårda får man bråka med tills stjärnorna ramlar ned - om man nu inte smyger ut i skogen och elar. :devil:

För mig är en tuff hund, en hund med kort minnesbild.
Typ hund 1 går på elstaketet hos hästarna, den sparar inte minnesbilden någon längre tid, fem minuter senare står den vid staketet och gafflar på hästarna i hagen.
Hund 2, går på staketet och sparar minnesbilden, två månader senare gör den fortfarande lovar när den ska gå förbi hagen.

(samma med kattbajsätare :) )

Det är lite intressant, kort minnesbild stämmer nog rätt bra på våran. :angel: :D Fast som sagt våran förra lärde sig på en smäll av elstaket att hästar var livsfarliga och undvek dem restän av sitt liv, men staket brydde han sig inte det minsta om, ändå så skulle jag kalla honom tuffare på många sätt än våran nuvarande. Men våran nuvarandes minnesbilder nog bara håller 30 sek... :crazy: :D

Det är svårt att sätta in i fack, och det är intressant att studera!

Ang vad hunden undviker efter stöt så beror det ju på vad det kopplat samman med elen. Den kanske inte tänkte på staketet just då utan minns bara att det gjorde jäkla ont när han såg hästarna.

Ang vad hunden undviker efter stöt så beror det ju på vad det kopplat samman med elen. Den kanske inte tänkte på staketet just då utan minns bara att det gjorde jäkla ont när han såg hästarna.

Ja absolut det är jag fullt övertygad om men vi pratade om vad en tuff hund är, och på honom räckte det som sagt med en smäll för att han skulle komma ihåg det, medans våran nuvarande testar allt gång på gång utan att inse att det gör ont/inte går/inte får. Men att jag ändå skulle bedöma våran första hund som tuffare än våran nuvarande, men det beror som sagt på i vilket sammanhang. ;)

Det min nöt här hemma håller på att testa just nu är om det inte går att ta sig igenom nätet i fotbollsmålet som står på gräsmattan, jag tror att han är uppe i ungefär 50 test nu och varje gång tar det stopp, även om han numera kan trassla sig lös själv, tidigare har jag fått hjälpa honom... :crazy:

Det där har jag märkt av.
Tex min förra hund blev jätterädd för hästar efter att ha fått en stöt av elstängsel när hon försökte hälsa på hästarna.

Wahidah däremot, hon gick in i ett elstängsel utan att försöka hälsa på hästar eller något. Visst skrek hon till lite, men hon var varken rädd för elstängsel eller den platsen senare :angel:

En vanlig, tyvärr, inlärningsmetod av apportering är tvångsapportering. Vrid ett öra, släpp när hunden tar apporten.
Absolut negativ förstärkning.

Eller, för all del, stryp hunden så att den kippar efter luft och stoppa in föremålet. Funkar utmärkt:cool:

Inte för fem öre.

Däremot lät det förjävla hemskt med tvångsapportering. Att medvetet tillfoga smärta på ett djur måste ju anses som djurplågeri ffs. nu är det ju fasen inte koppelryck längre :/

Ett annat exempel som kanske är tydligare är väl att hoppa ur bilen. Sitter lugnt ner och väntar, grinden öppnas. Hetsar och stressar, grinden stängs eller förbli stängd. Det oönskade, stängd grind, upphör vid önskvärt uppträdande och man får det man vill ha, nämligen att komma ut.

Och ang tvångsapporten så är stora delar av fågelhundssvängen helt övertygade om att det är så man lär hunden att apportera :/

är det ingen som uppmärksammat fågelhundsmänniskorna att det är förbjudet att plåga djur då?

Det är det garanterat folk, bla undertecknad, som gör, och till fågelhundsvärldens försvar så blir andra metoder och ett annat hundtänk vanligare och vanligare. Sorry om detta är ot.

Jag blir så äcklad och frustrerad av folk som hela tiden ska (det verkar nästan som om dom vill det själva oavsett) åsamka djur smärta under träning. Är dom inte bättre än så så kan dom väl hitta på något annat på sin fritid.

Det finns mycket liknande skit inom brukshundklubben. Hunden gör inte som du vill, du korrigerar, hunden blir förbannad och sitter i armen på dig, du slänger på en munkorg och korrigerar ändå. Dom får inte ut det dom vill ha och ändå fortsätter dom. Dom är så fast i sitt tänk att dom inte kan vända på det för fem öre. Jag har ännu inte träffat en hund som man MÅSTE träna så med, det är snarare så att ägarna tror att det är vad som måste till.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 475
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 161
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Jag har en 2,5-årig tik som jag har funderat på att omplacera en väldigt lång tid nu. Anledningarna till varför är att hon inte...
2 3
Svar
45
· Visningar
14 929
Senast: Eje
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 937
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar