Hjälp med Morrande hund

Sv: Hjälp med Morrande hund

Jag håller med om att man måste ta problemet på allvar. Hundens beteende nu är ju oroväckande. Dock tycker jag som absolut inte är någon expert ("Vanlig hundägare och inte till rottis) att TS verkar vara en duktig och sund hundägareoch i allra högsta grad tar problemet på allvar (liksom dom andra i tråden som jag uppfattar det).

KL
Fundera igenom alla tänkbara "farliga" situationer som t.ex. går det att ge ben till hunden just nu i alla sammanhang etc. Eliminera dom farliga situationerna så gott det går och locka inte fram situationer där hunden kan få fram detta problem. När det ändå sker var tydlig och visa gränsen. Du verkar vara duktig så du har säkert fingertoppskänsla. Men som många skrivit i tråden, det fungerar nog inte att brotta ner hunden eller liknande.
Jag skulle nog absolut kontakta någon jag hade förtroende för som "kan" det här, lätt att man kör fast och till slut kanske till och med blir osäker för sin egen hund.
Har inte upplevt någon svår situation själv utan skriver utifrån hur jag skulle agera om jag var i din sits. Lycka till!! Jag tror det kommer gå bra:)

*kl*
Ja ni......
En hund som flyger på en annan hund fast det var en bit ifrån dom. En hund som biter i en sko på någon som går förbi.
Är det sånt som man bara ska acceptera? Det finns en anledning till att denna hunden är omplacerad. visst den förra ägaren var dum mot den. Ja eller hur. Säger vem.

En osäker hund är en farlig hund. Den vet man aldrig vart men har. Den visar markerar inte innan den slår till.

Det finns massor med snälla hundar varför jobba med någon som inte är det.
Visst inte hundens fel men vems fel är det när den biter ett barn?

sitat
Att rottisar morrar och låter mycket vet vi om men detta är inget kel morr utan mörkt kraftigt morr och ibland resar han också raggen. Visst han har även kel/lek morr men oftast är det sluta/gå/kom inte hit morr.

Att höja rösten/bli arg hjälper absolut inte, då blir han 10 resor värre. Vi tar det lungt och stressar/skriker inte. I början när vi släppte ut honom i trädgården så kom han inte när vi ropade/visslade och när vi gick fram till honom så började han morra/nafsa. Men det är så gott som helt borta och nu räcker det med att vi visslar eller glatt ropar hans namn så kommer han
Vi tränar även mycket med byteshandel och det har också blivit bättre. Men i land smäller det bara till, som nu med mina föräldrars hund och att han morrade när han ville bli klappad.
slut sitat

Det kommer att smälla o smälla rejält med denna hunden. En rottis som fått överhand är ett högexplosivt vapen. Utan säkring.

Jag skulle inte umgås med andra hundar eller sätta denna hunden i situationer där den kan reagera negativt. INNAN jag fått proffs hjälp.

sen undrar seriösa rottisägare o andra seriösa hundägare till skarpa hundar varför rasen fått så dåligt rykte o kallas kamphundar. det är för att folk som inte kan handskas med/tygla köper dessa hundar o tycker det är tufft o status. Nu säger jag inte att TS är en sådan ägare. Men förra ägaren är det tydligen eftersom den inte klarade av hunden. Är hunden en SKK hund? Troligen inte. Vart finns uppfödaren?

Sen en fråga till TS. Du skriver att dom bodde så långt bort så ni möttes på halva vägen. Hade ni inte träffat hunden innan???!!!! Hur seriöst är det? Både av dej som köpare o säljaren. Prata om att köpa grisen i säcken.

Sen tycker jag att ni ska kastrera honom fortast möjligt. För det var väl en hane?

Hur som helst. Lycka till!!!!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

En osäker hund är en farlig hund. Den vet man aldrig vart men har. Den visar markerar inte innan den slår till.

Det finns massor med snälla hundar varför jobba med någon som inte är det.

Så du föreslår vad? Avlivning?

Ja jisses då får man nog avliva många tex jrt och andra raser med hetsigt temperament i vissa åldrar.

TS hunds beteende är inte ovanligt på något vis. En osäker hund med skärpa beter sig ofta såhär.

Ja jösses.
Går mode? Jag har aldrig sagt att man inte ska säga nej till hunden och tala om vad som inte är acceptabelt.
Men när det handlar om en hund som uppenbart är ur balans och osäker av ngn anledning så får du INTE ordning på den genom att banna den. Det skapar ännu mer osäkerhet!
Man måste kunna läsa sin hund, VARFÖR den gör som den gör.
I vissa lägen är det rätt att säga ifrån, andra inte.
Som jag sagt innan, en hund som är trygg med sin ägare och inte känner behov av att ta ansvar och kontrollen beter sig inte som TS hund.
Man får inte en hund att släppa kontroll och ansvar genom att ge sig på den i obekväma situationer. Snarare förvärrar man det.
Att ignorera är också en slags bestraffning vet du va?
Hundträning handlar om att bygga upp en förväntan och vilja att vara till lags. Genom belöning.
Ignorerat beteende innebär utebliven belöning och därmed en bestraffning.
Men man måste ju även VISA hunden vad det är man vill!
Jag körde massvis med korrigering och tillsägelser på min första hund.
Resultatet jag fick var en hund som tog på sig allt ansvar och var inte ett skit intresserad av att samarbeta med mig. Dessutom rädd för att försöka göra rätt i tron att den kommer göra fel.

Mina två nuvarande har jag kört mestadels på ignorera och visa hur jag vill att den ska bete sig. Dessutom skapa en bra och trygg relation där jag är den som tar initiativ till roliga saker! Nu har jag två trygga arbetsglada hundar.
Men inte sagt att jag kan säga åt mina hundar för det. Har de en tanke på att tex sticka efter en katt så använder jag mig av nej, som jag TRÄNAT in som förbudsord och visar sedan vad jag vill att hunden ska göra istället, dvs gå med mig .

Håller med om att ignorera kan vara jättebra i vissa situationer. Men är man inte erfaren hundägare och hunden har problem som man själv inte räcker till på så tror jag absolut att proffshjälp är ett måste!

*kl*
Ja ni......
En hund som flyger på en annan hund fast det var en bit ifrån dom. En hund som biter i en sko på någon som går förbi.
Är det sånt som man bara ska acceptera? Det finns en anledning till att denna hunden är omplacerad. visst den förra ägaren var dum mot den. Ja eller hur. Säger vem.
<snip>

Sjalvklart ska inget bara accepteras, man LAR hunden vad som ar onskvart beteende och vad som inte ar onskvart. Rottweilers har rykte att vara envisa och "tuffa" ... nagot man ser valdigt tydligt om man forsoker tvinga dem. Rottweilers har ocksa rykte att vara 'foriga' vilket betyder att de verkligen vill vara till lags. Det ar inte sa svart att rakna ut vilken som ar den enklaste vagen att fa en rottis att vilja vad foraren vill:p
Tyvarr har vi manniskor en tendens att forst tanka pa tvang och forbud ... i all undervisning fungerar positiva metoder sa mycket battre, men ar som regel inte det forsta vi tanker pa. Lar hunden vad du vill med positiva metoder, det kraver dock att du ar lite mer vaken sa du ser pa hunden INNAN han gjor 'fel' sa du kan visa vad du vill.

Sjalvklart ska inget bara accepteras, man LAR hunden vad som ar onskvart beteende och vad som inte ar onskvart. Rottweilers har rykte att vara envisa och "tuffa" ... nagot man ser valdigt tydligt om man forsoker tvinga dem. Rottweilers har ocksa rykte att vara 'foriga' vilket betyder att de verkligen vill vara till lags. Det ar inte sa svart att rakna ut vilken som ar den enklaste vagen att fa en rottis att vilja vad foraren vill:p
Tyvarr har vi manniskor en tendens att forst tanka pa tvang och forbud ... i all undervisning fungerar positiva metoder sa mycket battre, men ar som regel inte det forsta vi tanker pa. Lar hunden vad du vill med positiva metoder, det kraver dock att du ar lite mer vaken sa du ser pa hunden INNAN han gjor 'fel' sa du kan visa vad du vill.

Åh så bra skrivet!

KL

Om ni läser är det ingen som skrivit att det är ett okej beteende, men att försöka få en rotta att vika sig genom att utöva fysisk påtryckning kan man glömma. De accepterar inte att bli illa behandlade.

Dock som hundägare ska man se till att hunden inte hamnar i en situation där det kan bli farligt. T.ex. att lägga två hundar bredvid varandra med ben. Eller ta med den till kalas där det är folk överallt (oerhört stressande situation med folk hit och dit och plus annan hund för en sådan vovve). När du vet att hunden har problem och är osäker.

Min förra hund var väldigt osäker, fruktansvärt svårt att jobba med.. Han ogillade barn, flamsiga hundar, folk som gick och rörde sig konstigt, svarta människor, stora män osv... (visade sig att han hade dålig syn, blev blin och fick somna in)

Jag tog AAALDRIG med den hunden till en plats där jag visste att det skulle bli jobbigt. Jag tillät aldrig att ett barn gick i närheten av honom. Och jag kunde inte ge han ben i samma rum som en annan hund. Så det gjorde jag inte. Ja var väldigt ung när jag fick den hunden.

Han har aldrig attackerat, men han vände huvudet, morrade och reste ragg och hade jag pressat honom hade han nog huggit. Jag lyssnade på honom och lät honom slippa den situiationen som han tyckte var så fruktansvärt jobbig. Han funkade i min vardag ändå.

Hunden jag har nu älskar allt och alla, men jag är fortfarande försiktig nära barn och andra hundar. Så van att vara på spänn efter förra hunden. Hunden jag har nu kommer dock med på kalas utan problem. :)

Så pressa inte din hund för mycket. :)

:bow:

Som tidigare nämnts är det ansvar som är det viktiga hos hundägaren. Har man en hund som är orolig, rädd, aggressiv el dyl, så utsätter man inte den för situationer som den inte kan hantera. Man tar ett steg i taget och visar hunden hur situationen ska hanteras.

Annars tycker håller jag med de rottismänniskor som svarat i tråden också. :bow::bow:

Du har så rätt så.
Man ska alltid i hundträning sträva efter att aldrig misslyckas. Vilket tyvärr är helt omöjligt. Men lika väl som att inte utmana ödet och göra platsläggningen för lång och för svår i början så ska man heller inte utsätta hunden för situationer man vet den kan "misslyckas" i.

Sedan så är det ju så att man omöjligt kan anpassa alla hundar efter hur man själv vill ha sitt liv och hur olika situationer ska fungera.
Man måste som du säger även i vissa fall anpassa sitt liv efter hunden.

Det enda jag kan undra över är varför man ger ben till två hundar som tydligen inte umgåtts så mycket :confused: Det är ju att be om trubbel?

Annars låter det väl som att du gör vad du kan och inväntar hjälp.

Lycka till.

Äh, han behöver inte ha varit med om något alls. I mina ögon verkar det vara en helt vanlig rottweilerhane på 18 månader. Styr man dem inte rätt från början så blir de lätt sådär och även om man styr dem rätt kan de här tendenserna komma. Inget konstigt alls.

I övrigt håller jag dock med om att man inte ska gå in i kamp med hunden. Man vinner inte mot en rottis. Tar hunden till tänderna skulle jag sätta på munkorg och sedan fortsätta som vanligt. Gå om hämta om inkallningen inte åtlyds, putta ned från sängen om den inte går ned efter tillsägelse osv. Bara lugn, tyst och konsekvent driva igenom min vilja oavsett hur mycket ljud hunden än har för sig. Inget lock och pock, men heller ingen hysteri, ilska eller frustration.

Nog finns det en rangskala i hundvärlden. Det ser jag till och med på min lilla flock. Man ska inte lyssna på allt AH häver ur sig. Det enda den mannen är bra på är att känna åt vilket håll vinden blåser och vips så har han skrivit en ny bok.

Håller med! Men ts skrev om sår från halsbandet så... Det är väl knappast etiskt att ta till sådana metoder.

Jag tror att folk ser en rang inom hundvärlden typ som om man tänker sig en stege med flockledare överst sedan nästa hund under osv, i en tydlig kommunikation. Jag ser också att min hund är "ledare" över vår 5 mån valp, men att snacka om ledarskap mellan hund-människa, är FEL.

Hej, jag har haft 2 rottweiler, 1 tik (korad, av räddningsverket godkänd räddningshund och som blev inkallad i samband med gulfkriget 1990-1991, och som utlånades till en amerikansk hundförarare vid internationella Räddningshundsymposiet 1993 och visades på TV4 regionalnyheterna!) + en hane, som fann sig väl med lugnare omständigheter, som gårdshund. Underbara hundar, tillåt mig lägga in ett rottispoem, speciellt till Ravishing som enligt mig har den rätta inställningen/kunskapen om denna hundras.

The Rottweiler

I am big, bold, burly and beautiful to see
If you want a soppy lap-dog it´s no use having me
For wishy-washy people are the sort I can´t condone
I would end up having everything that they would ever own!
I need someone who is master and can make me toe the line
If I´m handled with firm kindness, then everything is fine
I make a very faithful friend and also a good guard
There are few who´d dare to chance their luck when I´m in the yard
For underneath that massive skull is a massive brain you see
And when they speak of “rotties” they refer to dogs like me.

Nu till TS problem och en personlig utflykt i minnet= svammel,

Min Ferdinand var den snällaste av rottisar men hade sin integritet. Jag la mig vinn om att aldrig råka i råkurr med honom, en rottis uppskattar en god fight (jag är eller var åtminstone en nätt person 158 cm i strumplästen) – han hade definitivt vunnit och sedan skulle det ha varit kört.

Alltså, först grundlydnad.

Sedan ben: 2-3 m ifrån hund ”Loss”, F släpper benet, kallas in, får godis, ”Stanna”/”Sitt kvar” – jag hämtar benet.

Mjuk munkorg (en sån man köper på djursjukhusen) introducerades med lämpor, använd vid kloklippning, mycket mutter men klorna klippta, munkorg av, beröm, beröm (ja gick ju utan munkorg efter åren gick).

F skilde på person och person, jag hade full koll, vi respekterade varandra men husse kunde han styra och ställa med typ, ”nu ligger jag här på min säng, morr, stick!” (husse tänkte sätta sig på Fs säng).

F hade sina perioder, en vid ungefär 18 månaders ålder och en vid 4 års ålder då han utan tvekan hade för avsikt att ta över hushållet, vi löste det på diplomatisk väg och hade ett gott samarbete i 10 år då cancer tog ut sin rätt.

Det här var ingen farlig hund men kunde ha blivit, inget för en nybörjare, tiken lärde mig mycket, det var nog bra att jag hade en rottistik först för jag var van vid schäfer och en schäfer är en helt annan femma.

I mitt jobb som veterinär har jag stor respekt för rottishanar, de kommer in i undersökningsrummet glada i hågen, ”Hej svejs, kul att vara här”, upp på undersökningsbordet, inga problem, börjar fingra på (undersöka) jycken, då säger han ”Du skit i det där, jag känner inte dig” (därför har jag alltid med hundägarens tillstånd satt på munkorg, annars får det vara för min del). Det behövs inte, han är så snäll! Javisst han är snäll med dig ...

För min del skulle jag nog aldrig köpa en rottishane 1,5 år, jag vill nog vara med från valptiden men TS kan säkert lösa det här.

Lycka till önskar jag, underbara hundar men går inte att bara dänga till för att få lydnad - man får vara lite smart. Människohjärnan är nog större än rottisens.

Vilken jättefin dikt!!

Ja alltså det är ju en speciell ras... Jag pratade med min tränare om ett bekymmer jag hade med min tik och berättade att jag fått rådet att bara "Nu jävlar gör du som jag säger.Punkt." På ett lite hårdhänt vis, och jag frågade vad hon ansåg om det rådet. Fickk svaret "Ja alltså... det måste ju vara en schäfermänniska som gett dig det? De kan du göra lite hur som helst med... men det går inte med en ROttis, då får man vara smart för de köper inte att bli illa behandlade.". Och det är så väl beskrivet!

Folk tror att man ska domdera och ha sig med dem "för annars tar de över.." Bullshit, säger jag! Hunden "tar över" när den inte kan lita på sin förare, varken mer eller mindre.

Senast ändrad:

The Rottweiler

I am big, bold, burly and beautiful to see
If you want a soppy lap-dog it´s no use having me
For wishy-washy people are the sort I can´t condone
I would end up having everything that they would ever own!
I need someone who is master and can make me toe the line
If I´m handled with firm kindness, then everything is fine
I make a very faithful friend and also a good guard
There are few who´d dare to chance their luck when I´m in the yard
For underneath that massive skull is a massive brain you see
And when they speak of “rotties” they refer to dogs like me.

Men så fint... :love:

Jag ska uppdatera mig i tråden innan jag kommenterar TS inlägg. Sitter och tjuvsurfar på jobbet... :p

Var kommer hunden ifrån? Har du någon kontakt med hundens uppfödare? Även om du köpte hunden av dess tidigare ägare så tycker jag att du kan ringa hunden uppfödare. H*n blir säkert glad över att få höra från nya ägaren och du kan passa på att ställa lite frågor till nån som (förhoppningvis) kan rasen väldigt bra.

Vilken jättefin dikt!!

Ja alltså det är ju en speciell ras... Jag pratade med min tränare om ett bekymmer jag hade med min tik och berättade att jag fått rådet att bara "Nu jävlar gör du som jag säger.Punkt." På ett lite hårdhänt vis, och jag frågade vad hon ansåg om det rådet. Fickk svaret "Ja alltså... det måste ju vara en schäfermänniska som gett dig det? De kan du göra lite hur som helst med... men det går inte med en ROttis, då får man vara smart för de köper inte att bli illa behandlade.". Och det är så väl beskrivet!

Folk tror att man ska domdera och ha sig med dem "för annars tar de över.." Bullshit, säger jag! Hunden "tar över" när den inte kan lita på sin förare, varken mer eller mindre.

Ja, alltså det där jävla rådet om att rottisar ska "tuktas" och att man måste vara hårdhänt med dem.. Jag är SÅ less på det. Jag har, liksom du, jobbat med positiv förstärkning och aldrig tagit en onödig konflikt. Jag vill att min hund ska lita på mig, inte känna att jag är en opålitlig matte som bråkar på henne för minsta lilla. Mitt fokus har alltid varit att bygga en relation till min hund, hon har lärt sig att jag är att lita på i alla lägen. Visst tusan måste man släcka bränder emellanåt, men sen får man hitta en lösning på ett positivt sätt för problemet. Men att släcka bränderna är sällan ett problem om man byggt upp en god relation till sin hund.

Maira: Superfin dikt, som verkligen beskriver rasen!

Nu har jag ordbajsat färdigt och vill bara säga till TS: Ta till dig av de tips du fått från Ravishing, jag tror det är den vägen du måste gå :)

KL
OT

Visst är det irriterande när trådar drar iväg och TS måste sitta halva dagen/natten för att försöka finna ett svar på sin ursprungliga fråga ...

Därför ber jag nu 1000 ggr om ursäkt, jag kunde helt enkelt inte hejda mig!

marina2-1.jpg

- till vänster på bild min gamla kämpe, räddningshunden, till höger på bild dagdrivaren F. Båda borta sen länge.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 817
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst