Hon sålde MIN HÄST!

Sv: Hon sålde MIN HÄST!

man kan ju rida med hackamore eller repgrimma ;)

men i övrigt så skulle jag ta tillbaks hästen om jag var du.. du står ju fortfarande som ägare till hästen och hon som du lånade ut hästen till har gjort sig skälig till bedrägeri samt stöld!..

Tyvärr kan amn inte skriva i ett kontrakt att köparen inte får sälja vidare.Det är köparens egendom sen å man får göra vad amn vill med sin egendom!
Så riktigt 100% kan man aldrig vara då är det bättre att låna ut hästen på livstidsfoder och stå kvar som ägaren och på så vis ha kontrollen kvar över hästen!

Sen kan amnju ha turen å stöta på en seriös köpare som ringer upp säljaren och frågar om dom vill köpa tillbaks hästen eller meddelar dom vid en slakt.
Men tyvärr är det en ytterst liten del som är så seriösa :crazy:

Fröken_Skåne >> Har ni kontaktat polis eller juridiskt ombud? Jag menar, är inte hästen hennes så är detta att betrakta som häleri.

//C

Fröken_Skåne skrev:
Okej kan berätta lite snabbt:
Jag har två hästar, hann inte riktigt med båda..hästen som skulle lånas ut och sedan skänkas/säljas hade problem med munnen så pass mkt att hon inte skulle gå att rida igen.Hon hade varit där närmre ett år och allt var frid och fröjd, vi skriver ihop kontrakt med att hon inte ska sälja vidare,inte skicka på slakttransport, inte ridas mm mm..
Sen ringer vi henne innan jul, då är det helt lugnt!
Så hon hade inte skrivt på kontraktet som också skulle göra henne ägare till hästen..
Hon säljer alltså vidare min häst.

Vad jag förstår så lånade hon ut hästen, den var där ett år och allt gick bra.

Sedan skulle dom skriva kontrakt som då stod att hon inte fick sälja hästen vidare eller till slakt och hon skulle bli den nya ägaren om hon skrev på. Kontraktet skickas MEN "fodervärden" skriver aldrig på! Utan hästen är ju ägarens fortfarande!

Sedan säljer hon hästen vidare, varesig det är hennes eller ej!

NÅgon som förstår nu?

Kram Favina :bump:

Mynta2 skrev:
Jag fattar inget, hade hon din häst på foder ? Jag menar, först har ni kontrakt på att den ej får säljas vidare, detta betyder väl att du sålt hästen va ? Klausuler som att: får inte säljas vidare i köpekontrakt är inte giltigt att skriva in och den som köpte hästen får ändå sälja den vidare till vem den vill.....sådana klausuler gäller inte...men strunt samma, sedan skriver du att det ändå är din häst...Vems är hästen egentligen ??
Måste instämma med Mynta2, detta låter konstigt. Vems är hästen egentligen och vad skulle hon ha din häst till, den går ju inte att använda till någonting, skulle den vara sällskapshäst?? :confused:

Jag är som flera andra här lite konfunderad.
Om jag förstått rätt, är du fortfarande ägare till hästen, om inget köpeavtal är påskrivet och om inget muntligt avtal gjorts. I så fall, gör sig människan skyldig till bedrägligt förfarande, minst!
Polisanmäl!!!

Tyvärr fortsätter man att sprida felaktig information om vad avtal innebär. För att du skall veta vad som gäller, ta kontakt med en advokat! Detta om du vill skriva avtal med återköpsklausul etc.

LIA

Men fy vilken människa! :mad:

Man kan iofs inte tvinga en ny ägare att inte sälja hästen vidare, det är inte juridiskt möjligt.
Men eftersom du inte än skrivit över hästen, så har hon ju sålt DIN häst!
Du måste ju ha rätten på din sida om du anmäler henne!

Hoppas det reder upp sig för dig! Jag håller tummarna!

Svarar alla:
LIA: Du har fattat det helt rätt, blev lite svamligt formulerat igår, var trött irriterad och som sagt svamlig ;)
Givetvis kommer vi att kontakta advokat, håller på för fullt idag, gårdagen gick åt att få en klarhet över hur allt hade gått till.

Till trådskaparen: hade du skrivit under avtalet om att överlåta hästen?
Människan verkar ju inte klok, men om du skrivit under men inte hon, kan det vara så att hästen räknas som hennes.
Detta är inget jag vet, jag bara spånar lite och hoppas att jag har fel.

För att ett avtal ska vara giltigt måste bägge två vara överens. Blir ju lite konstigt annars om man ger bort ngt som mottagaren inte vill ta emot... ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 938
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 370
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar