Hon kissar inne - igen!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Duplica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 212
D

Duplica

Min ettåriga blandrastik har sen nyår börjat kissa (och bajsa) inne när hon känner för det. Hon har varit helt rumsren innan detta och inte alls haft problem med att hålla sig, men när smällarna började komma igång innan nyår så vågade hon inte kissa ute hur många gånger hon än var ute. Jag ville inte skälla på henne eftersom hon var så rädd, men nu har hon kissat på hallmattan ett flertal gånger trots att hon kissat ute fyra timmar tidigare.

Hon var hos mina föräldrar på "semester" en vecka just över nyår så hon skulle slippa alla odrägliga smällar-ungar inne i Malmö, och där kissar hon inte inne. :confused:

Vad i hela friden ska jag ta mig till?

Sv: Hon kissar inne - igen!!

Kommer det några varningar ?

Behöver du avvakta 4 timmar innan du går ut med henne, eller är det för att du inte är hemma?

Om det kommer varningar så kan jag inte alltid se dem. Igår hade jag igång storstädning och köket är tvärs över hallen, men jag var behövde ha dörren stängd. Man ser inte hallen från rummen, men det skulle vara om jag stänger in henne i det rummet där jag håller till, för hon kissar bara i hallen.
Jag ska börja gå ut med henne var tredje timme nu och se om det hjälper. Nu hade hon kissat imorse när jag sov, och det är inte alls likt henne, hon väntar alltid. (vi går ut rätt sent om nätterna)

Uvi ?

Eller så förknippar hon fortfarande kissa ute = skrämmande.

Hur försöker du förebygga hennes smällrädsla ?

Hon kissar ute också, men brukar kissa runt tre gånger/promenad.

Det har varit svårt med smällrädslan, då hon blir helt blockerad, och försöker kravla sig hem. Jag kan få henne att sitta, men inget annat. I början gick jag bara ut precis utanför huset så hon skulle slippa gå så långt, och till slut gav jag upp och skickade hem henne till mina föräldrar. Jag var själv där och passade henne på nyårsafton, och då var hon rädd och höll sig från halv tolv på dagen till två på natten, men kissade inte inne.
När hon kom hem igen ändrade jag strategi och tog ut henne på långa promenader brevid stora vägar där det var mycket andra ljud, och sysselsatte henne så fort det smällde.
Inomhus har hon inte varit rädd mer än just på tolvslaget..

Det tog några dagar innan hon slutade tveka för att gå ner i trappan och nu verkar hon trygg ute igen när det har slutat smälla. Det känns mest som att hon har satt det i system att kissa inne just här hemma..

Jag skulle tänka som om hon var valp och inte rumsren, förhoppningsvis för ett kortare tag. Ut så fort hon sovit, ut varannan timme om det så behövs.
Naturligtvis massor med beröm när hon kissar och gör ifrån sig ute.

I värsta fall så begränsar du utrymmet för henne när hon är hemma, också detta för en kortare period. De skiter ju inte där de sover sas.

Vad det gäller skotträdslan så prova med en trälåda, jag brukar använda nedersta lådan i köket. I denna så lägger du allsköns skramlande gjejor, plåtburkar, småburkar fyllda med sten osv. Plus en massa kycklingbitar.
Poängen är att att det ska skramla i hundens jakt på kyckling och att du kan betinga om oljudet.
Sen kan man ju köpa skivor med oljud för skotträdda hundar, lite som steg två.
Men jag skulle först ta han om rumsrenheten.

Nu de närmsta dagarna har jag varit ute med henne ofta, och det har gått bra. Inatt smällde de en raket precis utanför vårt fönster, och stackars som låg och sov i sin bädd flög upp i vår säng alldeles vettskrämd. Då hade vi som tur var varit ute sista rundan, och hon hade glömt det imorse och skuttade glatt ut. Vi får fortsätta såhär ett tag till och se hur det går.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 335
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 358
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 867
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka