Hon har så ont att hon inte bajsar...

Sv: Hon har så ont att hon inte bajsar...

jo, ovanligt är det men det händer ju tyvärr ibland. min mor råkade för många år sedan (slutet av -60) ut för att hon fick "välja mellan sto och föl". hon valde stoet. det va hennes första och ända betäckning :crazy: har hört talas om några andra fall under årens lopp :(

själv har jag inte heller vågat betäcka, mkt. pga. det. köper hellre "färdiga" fölungar istället :angel: har även "beställt" hingstval av uppfödare med sto som jag velat ha efter ;)

hoppas allt blir bra för er nu

Det är vid speciella tillfällen som detta händer.

Ett sätt, vilket jag tror Tinafinis råkade ut för, är vid kastning i senare skede.
Fölet är dött och när stoets förlossningsverkar går igång så lägger sig inte fölet i läge. Den blir i stället en "kloss" som inte kommer ut.
Den här varianten är i stort sett omöjlig att skydda sig emot om kastningen sker otippat (ofta så)

En annan variant är om fölet är fullgånget och lever. Men har någon form av felläge. Stoet krystar mer och mer men ungen sitter ohjälpligt fast. Här handlar det om vem man ska välja. I stort sett alltid stoet om hon inte är helt bortom räddning.
Det är vid sådana här tillfällen som det är så viktigt att ston inte lämnas obevakade vid fölning. Och att det finns kunnig personal i omedelbar närhet som kan lägesrätta.
Deta har hänt oss en gång. För tidig fölning i kombination med att tre ben var på väg ut. Ungen vriden, krökt och felvänd.
Den tog vi ut i många bitar. Stoet gick aldrig mer att få dräktigt.

En tredje variant är igångsättning.
Man ser ofta att folk oroar sig för att stoet inte har fölat..än..
Hon har gått över si och så många dagar/veckor/månader.
Stoet sprutas igång och förloppet är blixtsnabbt.
Värkarna är det "fullt ös" på men ungen har inte vänt sig rätt. Den hann helt enkelt inte.
Inte här heller kan man få ut ungen på ett vettigt sätt. Tyvärr.

En variant till kan vara att stoet börjar föla. Den som är orutinerad börjar dra i nåt ben. Den ovane drar och drar men det händer ingenting.
När man väl kommer på att nåt är fel är det försent. Ungens bakben kanske har kilat fast helt i stoets bäcken. Navelsträngen är i kläm och ungen dör i syrebrist.

Men en sak är gemensamt för alla dessa tillfällen.

Den som en gång har fått vara med om en styckning, mår ganska dåligt i flera dagar. Det blir som en mardröm som upprepas om och om igen.
Man tänker, varför just jag.
Eller , vad gjorde jag för fel..
Eller, kunde jag gjort nåt..
Man blir liksom tom, inombords.

Och det spelar ingen roll hur länge/många år man väntar till nästa betäckning.
Då stoet ska föla så finns händelsen i näthinnan ändå.

Och jag kan nog lova att första tanken som dyker upp då är:
-Måtte det gå vägen denna gång.

AM

Men en sak är gemensamt för alla dessa tillfällen.

Den som en gång har fått vara med om en styckning, mår ganska dåligt i flera dagar. Det blir som en mardröm som upprepas om och om igen.
Man tänker, varför just jag.
Eller , vad gjorde jag för fel..
Eller, kunde jag gjort nåt..
Man blir liksom tom, inombords.

Och det spelar ingen roll hur länge/många år man väntar till nästa betäckning.
Då stoet ska föla så finns händelsen i näthinnan ändå.

Och jag kan nog lova att första tanken som dyker upp då är:
-Måtte det gå vägen denna gång.

Sorgligt men sant. Jag själv undrar varenda år när det fölningsdags varför jag utsätter mig för det här igen. Visserligen glömer jag det lagom till det är dags för betäckning igen om fölningarna gått bra. Men året efter finns kvalen där igen. Man bara önskar att det ska vara över.
Känns också som ju fler som går bra ju närmare kommer nästa "katastrof".

Nu har veterinären ringt!
Det gick framåt med henne nu! Tack och lov. Hon bajsa själv och det såg normalt ut.
Hon verkade även mycket piggare.
Dom fortsatte och skölja livmodern och idag fick dom ut bitar av efterbörden....
Däremot såg vätskan mycket finare ut som dom sköljde än igår och livmodern höll nu på att krympa ihop igen (fått medin för det).

Hon ska vara kvar till fredag eller lördag.
Tur man har försäkrat, men de blir dyrt ändå. Men man skaffar ju inte djur om man inte är beredd på oförutsägbara kostnader.

Vad skönt att det ser lite ljusare ut nu!
Har följt trådarna med medkänsla...
Fortsätter hålla tummarna för er!

När jag märkte att hon börjat ringde jag min granne. Han har kossor och hästar och varit med om många kalvningar o fölningar.
Eftersom hon nu kastade fölet så bad jag han komma hit då jag inte var van. Han var den första som konstatera att fölet låg fel. Han kunde inte begripa hur det låg.

Just nu tänker jag inte så mycket på sättet vi fick ut fölet på... Alla mina tankar är hos stoet. Men jag vet att den dagen kommer oxå!
Det var grymt mycket grymt, men stoet hade inte överlevt annars o fölet var ju som sagt redan dött....

Och JA, detta har skrämt mig. Tankarna går hej villt i huvudet om man ska försöka skaffa fler föl eller ej. (inte med henne då). Måtte denna gången gå vägen som ovanstående skriver.

Jag förlorade mitt föl -06. Han fick frambenet avsparkat. En ren olyckshändelse. Men jag såg det och framförallt hörde jag smällen. Det ljudet hemsöker mig fortfarande ibland. Han var 17 dagar gammal.
Kände dock att jag var "tvungen" att försöka igen, och nu är jag stolt "mormor", tillika hönsmamma till ett snart ett-årigt sto.

Rekommenderar varmt att försäkra så fort det bara är möjligt!!!

Usch då... Ja öjudet av när hon låg o skrek när hon hade verkar var inte trevligt heller. Men så brukar de kanske låta.
jag vet inte får se hur ja gör. I så fall med ett sto som haft föl innan.

Urk, så tråkigt att det hände ditt sto. Men skönt att hon överlevt o börjar må bättre!

Vad skönt att det är bättre med stoet. Men får verkligen tårar i ögonen när jag läser detta. Det är riktigt sorgligt :(

tack för utförliga förklaringar :bow::bow:

fölet låg fel då mors märr skulle föla, om det va för tidigt eller ej vet jag inte, bara att veterinär tillkallades direkt. veterinären styckade fölet i märren. mor "fick välja" mellan sto och föl, så mkt. har mor berättat samt att våra märrar minsan aldrig skulle betäckas, för det valet vill/klarar hon aldrig mer riskera att få. det spelade ingen roll hur mkt. vi barn ville/tjatade :crazy:

mor mår oehört dåligt av den händelsen än i dag när jag tagit upp ämnet "betäckning", och hennes tankar/berättelse har gjort att jag hiterdax aldrig vågat betäcka :( utan istället valt att överlåta det på vana uppfödare (vilket även mor gjort), men nu har vi en hbl. märr med mkt. bra extriör, psyke och stam som vi igentligen skulle vilja betäcka. har pratat mkt. med hennes uppfödare, en äldre man som hållt på i årtionden, och han är oss behjälplig om vi vill/vågar :)

så vi får väl se om vi "vågar" i år :)

Delvis KL

Jag vet inte om ni tycker att det är opassande att jag skriver detta i denna tråd men trots att det som tinafinis har fått uppleva är min allra värsta mardröm, så är den fantastiska känslan när ens eget lilla föl kommer till världen helt obeskrivlig. Att sen få följa "sin" skapelse under uppväxten är även det en härlig känsla, ibland så stannar jag upp när jag pysslar med alla rutiner nere hos hästarna och tänker att "tusanimej, det här är mina fantastiska hästar som jag har fött upp som står här". Självklart kan det värsta hända och vem vet, händer det mig kanske jag lägger av, men det är trots allt betydligt fler dräktigheter som slutar med ett friskt och fint föl än de som går fel. Och känslan när det går "rätt" är helt obetalbar!

Ni får ursäkta mig om det var opassande att vara positiv till betäckningar och dräktighet i just den här tråden men jag ville bara förmedla lite av känslan av den andra sidan.....

nej då, det är ingen fara.
Det var ju den känslan jag själv skulle vilja uppleva.
Jobbade i ett travstall innan i ca två år. Där fick vi ett par föl, men jag var aldrig med på någon fölning.... Men dom fölningarna gick bra och det var roligt med fölen!!
Jag vill med ha ett litet föl här nu till sommaren som skuttar runt. Jag hade allt planerat....

Åh vad jag längtar tills jag kan hämta hem stoet nu!!!
Då jag bara har henne o en shettis så ska hon skämmas bort ordentligt :-)

KOmmer aldrig att betäcka henne igen. Dels var det hennes första föl så man vet ju inte om det var en tillfällighet (de var de säkert) eller om det händer igen.
Sedan lär hon nog få rätt många ärr på sin livmoder så det blir svårt att få henne dräktig.
Vågar inte utsätta henne för plågan igen.
Nej, hon får gå här hemma som min lilla ridhäst så får jag fundera ut om jag vill ha något föl. I så fall lånar jag nog en märr o behåller fölet.
Vi får se.

eller så kan du ju helt sonika köpa ett föl så som jag gjort, då slipper du ju all stress och oro inför fölning m.m.

tycker jättesynd om dej och din fina häst nu:cry: hemskt att detta skulle behöva hända, håller verkligen tummarna för att hon blir helt bra. det VET jag att hon blir med dig som ägare:love:

vi ses på jobbet någon dag.

måste fråga dig, de gånger man måste "såga" (usch hemska tanke) ut ett levande föl som ligger fel.
hur gör veterinären då? avilvas fölet innan de börjar såga? hur?
usch vad hemskt.
jag som tänkte en stilla tanke, det vore ju kul med ett sto kom på andra tankar nu.

nej att köpa föl känns mkt bättre och lugnare, känns inte värt att köpa ett sto och betäcka om sto och föl bli lidande.
om man köper ett föl är redan den största risken förbi, förlossningen och första levnadsveckan m.m...

nu råkade ju min mor ut för detta i slutet på -60 så jag vet inte om man gör på samma sätt idag, men då avlivades inte fölet först :( dessutom va det väldigt akut om stoet skulle klara sig.

fast även om man köper ett fullt friskt föl eller unghäst så finns det ju massa "risker" kvar ;) det kan hända mkt. på vägen innan man kommer så långt så att hästen ens är ridbar ;) en del är ju livligare/klumpigare än andra så igentligen är ju allt ett "lotteri" :angel:

okej usch men det kan ju inte vara rätt rent "djurskyddsmässigt" eller vad man säger eller?

jojo men man har ju åtminstoende kommit över en hel del risker för fölet.

även en vuxen häst kan ju ramla och bryta sig/bli sjuk när som helst så....;)

Att du skriver "det säkraste sättet att få en häst att bajsa är att lasta den och köra en runda" är väl ganska sant. men vad hjälper det om hästen är uttorkad och har en förstoppning???

Fölungen är redan död innan man börjar med sådana övningar.

I hästvärlden har man så lite tid på sig för att få ut ungen.
Och man har kämpat länge för att få en lägesrättning innan. Men oftast är ungen redan förlorad.

Så du behöver inte oroa dig där. Så länge det finns liv så jobbar man på.

Minns ett tillfälle som var ganska makabert.

Vi höll på att jobba med ett sto, Beauty, som vi trodde hade fått buken sparkad vid fölning. Stoet var i mycket dåligt skick. Även fölet höll på att förloras då den tappat massor med blod.
Veterinären var redan på plats.

Under tiden vi höll på med henne så la sig en annan samtidigt för fölning.
Det gick så oerhört snabbt där. Gloss la sig en gång och när hon reste sig 5 sekunder senare så tittade ungen ut med enbart huvudet. Ungefär som..
- Hej på er. Kan ni hjälpa till lite här va??

Vi fick med gemensamma krafter trycka in fölungen igen. Dra fram frambenen och sen ut.
Frambenen var helt krökta.
Men just det ögonblicket, då Gloss reste sig, och ett huvud där bak hälsade på oss var nästan bara för mycket, den natten.

Både Beauty och Gloss med respektive föl klarade sig.

Det är vid sådana nätter man funderar på att börja med nåt annat. Men det gör man i och för sig varje år....

AM

TS: Jag beklagar Tinafinis, hoppas hon repar sig ordentligt. :idea:

Vi har haft ett färdiggånget russföl som var ett ruskigt felläge, med frambenen bakåt och nosen in under buken. Han dog så klart under fölingen, men som tur var slapp vi styckningen. Däremot var det många som hjälpte till att dra i kedjorna för att få honom i rätt läge.

Det stoet gick till oktober året efter med hingst innan hon blev dräktig. Den fölningen gick bra.

Naffa har kommit med många kloka ord i den här tråden.... :bow::bow:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 361
Senast: cirkus
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 282
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka