Homozygota skäckhingstar??

Inte nog med att hästen ska vara till sin fördel, det vore ju bra om folk tänkte till lite vad det gäller bakgrund och omgivningar när de fotar. :smirk: Se bara på länken flinta la ut på VTR, hur kan man välja att ställa honom framför ett ridhus(?) med vit dörr som "kapar av" halva hästen?! :eek: Det går ju varken att se hur han ser ut med den bakgrunden eller se något av halsansättning och huvudet när han står med huvud vänt 90 grader mot kameran.

Nä, jag håller verkligen med dig. Hellre ingen bild alls än en dålig. Gäller även saluannonser, där kan man se rätt många groteska exempel. :rofl:

Ja just det...hade jag ju glömt....bakgrunden :D

sen står det såhär i annonsen på VTR.......
Han har sedan dess betäckt över 50 ston per år och kan anses vara en av de allra topp populäraste hingstarna i Sverige - alla raser

Vaddå ALLA raser, det finns ett flertal travarhingstar som betäcker runt 150-180 ston VARJE år.... :crazy:

Nu gör du ett trist inlägg igen.

Varför gå ner på den nivån i en debatt?

Du rekommenderar en hingst där du har sett EN avkomma på BILD?

Jag rekommenderar en hingst som jag har träffat och hanterat två avkommor av. Dessutom väljer jag bort den andra hingsten pga av de avkommor som jag har sett. Minns inte hur många avkommor som jag har sett men det är mer än en på ett fotografi.

När det gäller fotografiet på VTR så tror jag att det är helt medvetet för att dölja hur han egentligen ser ut :o

Möjligt att det har gått något bruksprov, men inte "det jag menar", SM är väl en Quarter om jag fattar rätt och en sån har jag svårt att tro ha "sprätt och hoppar runt" på det "vanliga bruksprovet". :D

sen om det finns något annat för tex "paintavel", det vet jag som sagt inte... :smirk:

Om han är en skäck så kan han inte vara reggad som Quarter.

Som sagt jag kan inget om "westernhästar", men det stod massa SHQ? och jag antog att det var Qarter, men har jag fel så ber jag så mycket som ursäkt, det jag ville ha fram är att han har inte gått "det vanliga bruksprovet på flynge och blivit godkänd där" utan är isåfall godkänd för något annat, "inom någon annan avel".

Det är mycket quarter i hans stam eftersom pappan är en quarter, men på mamman står det (ph) och det betyder painthorse, dvs en häst med för mycket vitt för att kunna reggas som quarter, enkelt uttryckt.

Nu vet jag inte om hans mamma är en sk "crop-out" eller en "äkta" paint. En quarter med "för mycket" vitt blir reggad som paint trots att det är en quarter på pappret, krångligt.

Vad är en Paint?

I många sammanhang blandas Paint och Pinto ihop. En Pinto är en skäckfärgad häst som kan vara vilken ras som helst. The Pinto Horse Association är ett alltså färgregister och skall inte förväxlas med the American Paint Horse Association.

Lite förenklat kan man säga att en Paint är en fläckig Quarterhäst. Idag avlar man förstås på Painthästarna men det händer också ibland att det föds ett Quarterföl med mer vitt än vad Quarterns rasbestämmelser tillåter. Dessa föl kallas för Crop Out och är alltid Overofärgade och registreras då som en American Paint Horse.

Engelskt fullblod är tillåtet att använda in i Paintaveln. Fullblodet används när man t.ex. vill få en något lättare avkomma. Quarter,
Paint och Engelskt fullblod är alltså de raser som är godkända inom Paintaveln.

Ursprung
Painthästarna, liksom Quartern, härstammar från de första hästarna som spanjorerna tog med sig till Amerika på 1400-talet. Senare korsades dessa hästar och resultatet blev en kompakt och välmusklad häst som var oerhört snabb på korta distanser. Förr användes Paintarna mest till rancharbete och kapplöpning i sitt hemland, men nu är rasen den tredje största i USA och används mest inom westernridning. Men man ser den förstås också på galoppbanorna och även i hoppning, körning m.m.

Egenskaper
The American Paint Horse är en muskulös och atletisk häst med ett litet intelligent huvud. Den står med bakbenen väl under sig, vilket gör det möjligt för den att förflytta sig snabbt i alla riktningar. Mankhöjden varierar från ca 145 till 165 cm. Det som utmärker American Paint Horse är dess mångsidighet och underbara temperament. Den har också en sorts vallinstinkt, s.k. Cowsense. Förmåga att läsa av kalvar finns mer eller mindre hos alla Painthästar, då de används mycket som boskapshästar.

Färgteckningar
Man brukar dela in de olika färgteckningarna i två huvudgrupper: Overo, Tobiano. Paintar som visar drag från de båda förstnämnda färgteckningarna kallas tovero. Bland tobianos kan det förekomma homozygoter d.v.s. hästar som bär dubbla färganlag och dämed garanterar färg på avkommorna. Varje Paint är unik med sin speciella färgkombination av vit och någon utav de förekommande färgerna i hästvärlden.

Snott från SPHAs hemsida http://www.spha.se/

Har för mej att det stod i en gammal annons att han fick 38 poäng exteriört....han är ju i allafall godkänd så som jag har förstått det och inte enbart avelsvärderad?

Mnu får du väl ändå ge dig? Jag var hur trevlig som helst! Men kan sluta med det iofs...eftersom du tydligen vill ha ner diskussionen på en låg nivå.

Jag *rekommenderade* inte VTR, så bra känner jag inte till honom, men jag nämnde honom eftersom trådskaparen ville ha namn på de homozygota skäckhingstar som verkar i Sverige och ingen hade nämnt honom tidigare. Han är ju dock en av dem.

Du påstod dessutom att han gav så himla mycket vitt, övervägande vitt. Så då drog jag fram den enda avkomman jag sett (på bild, hujeda mig!) och just DEN avkomman är inte övervägande vit. Inget mer med det! (Men får mig att undra om du inte överdriver en aaaning).

Så du kan ta din dubbeldryga attityd och läsa lite noggrannare nästa gång. Och åtminstone *försöka* att inte dra förhastade slutsatser.

Detta med godkänd och icke godkänd, "bara" avelsvärderad har varit mycket diskuterat. Vad ä skillnaden för er :confused: för mig är det inte så stor skillnad eftersom hästen blir bedömd för hur han ser ut för dagen(som hundutställning).Inom paint var det nya regler för i år som gäller till OKT.2004,efter detta datum blir det eventuellt nytt igen,EU anpassat. Vilket innebär att ett veterinär intyg ska ersätta visning av hingst, MEN SH´s avelsvärdering kommer att finnas kvar som ett frivilligt alternativ.Detta kommer att vara värt mer än vet.intyg. :bow:

För mig som intresserad av halvblodavel är det en enorm skillnad mellan godkänd och avelsvärderad hingst. Kan hålla med om att avelsvärdering är lite som en hundutställning :D Dessutom är det ju så att oavsett om en hingst blir rekommenderad för avel eller inte vid avelsvärderingen så får den användas till andra ston än ägarens egna.

En godkänd halvblodshingst har genomgått ett bruksprov, vilket idag är två veckor långt, och blivit bedömd och godkänd på grund av sina goda betyg både på exteriör, gång och hopp. Det är alltså mer än dagsformen som påverkar hingstens resultat.

Själv skulle jag aldrig använda en hingst som bara avelsvärderats!

Allt som avelsvärderat är inte bara skräp dock...ibland framstår det som om det vore så.

På ett vis är det synd att folk tar stämpeln med "avelsvärderad" så också...många gånger så kan det ju vara så att det kan vara en alldeles utmärkt hingst som bara inte räcker till för dagen och ratas pga av detta.För att ta ett exempel Hyperion som här fick 7/7 i löshoppning men som tidigare fått 10/10 i löshoppning av hannoveranerförbundet.Vårat bruksprov är på tok för kort.

Chabloon tex är även ett utmärkt exempel på detta...Grannox...ja där finns fler....

Men,men visst finns det skräp också... :crazy:

Personligen tycker jag att aveln skulle vara mera fri...ha ett avelsvärderingssystem...men låt det vara fritt att använda vilken hingst som helst och ändå få fullständiga papper på avkommorna.Faktum är att konkurransen effektivt slår ut de sämre individerna ändå...eftersom en avkomma till en icke meriterad hingst ändå inte får något värde.

Detta skulle ge en chans till snabbare och effektivare generationsväxlingar med det allra bästa blodet på ett effektivt sätt.

Håller med Crazy, släpp aveln lite friare och låt stoägaren avgöra själv. Som sagt:det ger sig själv i slut ändan. Oftast är det inte individen i sig det ä "fel" på när det gäller hur mycket eller lite meriter han har, tyvärr är det ekonomi och tid som spelar stor roll :(. I avelsarbete är det så liten % som blir bra oavsett vad bra hingst eller sto du har,det är lite som att spela på lotto.Jag för min del ratar inte BARA avelsvärderat, därför att psyket har mycket stor del i vad jag väljer för hingst vilket oftast inte nämnden kan avgöra på så kort tid, har sett många ex. på idioter som blivit godkända. :devil:

Visst är det så!

Personligen har jag för lite kunskaper om praktisk för att tycka att ett system med endast avelsvärdering är bra.

Jag tror att hingstar som endast avelsvärderats också fått dåligt rykte på grund av alla skäckar av mycket blandad kvalitet som genomgått avelsvärdering. Och på detta forum får man uppfattningen att många som väljer dessa hingstar har ett travarsto som de vill ta ett föl efter som de ska ha själva som ridhäst och som jättegärna får vara skäck! (Tycker att det är tråkigt att många skäckar fått dåligt rykte eftersom många är så fixerad vid färgen att hästens övriga egenskaper blir sekundära).

Håller med om att det är märkligt att Chabloon inte godkänts. Grannox vet jag inte så mycket om, vad föll han på?

jag har nog inte för avsikt att använda mig av Tim Vic i vilket fall, så ni behöver inte diskuetar er gröna ang. honom "p.g.a mig" :D :D

Jag har hittat den här hingsten som jag blev sugen på:
Johnny War Chic
DUBBELT homozygot.

Tyckte han ser väldigt trevlig ut.
mr%20j_small.jpg

Vad tycker ni?? :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Kultur Visst finns det några andra histrorienördar här? Jag läser det mesta i populärlitteratur om forntiden i Sverige (stenåldern tom...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka