Homozygota skäckhingstar??

Jag vet inte hur mycket man "får" skrva om hingstar här men jag tycker inte om de avkommer efter Vic Tim Rocket som jag har träffat. Stora tunga huvuden och ganska tuffa hästar.
Lämnar väldigt mycket vitt och det vill jag heller inte ha, helvit paint är ju inte särskilt kul.

Men herregud! Du kan väl inte såga en hingst för att färgen är fel på hans avkommor? Fel enligt dig dessutom. Undrar om du verkligen har sett alla hans avkommor? Med alla sorters ston?

Eftersom han betäcker precis alla sorters ston så blir naturligtvis utfallet väldigt olika, exteriört.

Dessutom får ju tydligen alla hingstar, oavsett ras, tuffa och svåra avkommor enligt vissa. ;)

Har sett att även sabinos reggas som Paint. Och jag har även för mig att jag sett helvita paints. Oftast har de väl lite färg nån stans. Tex sk Medicin Hats, som är helvita förutom färgade öron!

Vad jag minns sa hon bara att HON inte skulle använda honom. Det betyder ju inte att andra inte får göra det... slappna av lite F :D

Man vet ju inte hur slutresultatet blir innan fölet kommit, tyväärr :crazy:
Att den blir liite tung är inte mig emot.
Eftersom att jag ska ha den till framtida western-träning så vill jag inte ha en liten tunn yster sak.. :D
Mitt sto är ganska smäckert oxå så.
Jag tror att hon kompenserar en "krallig" hingst ganska bra..
Däremot kan jag hålla med dig om färgen.
Skulle vilja ha en skäck med ganska mycket färg..
Inte för att det spelar nån roll, men om man hade kunnat "beställa" ett föl, så hade jag velat ha en fin med mycket färg.. :D

Slappnar jag av mer ramlar jag ihop! :D

Skulle kanske använt fler smileys? :confused:

Jaja. Missförstådd blir man alltid av någon! :o

Men för att återgå till VTRs färgnedärvning har jag själv sett ett sjysst exempel med vbl-mamma, minns tyvärr inte vad han heter, men det är en tjej härinne som rider western med honom. Han är väl ca 60-40 med vitt och färg. Jättesnygg! Har flera bilder på min hårddisk som jag fått av ägaren. :)

Skönt att någon här inne är talbar. Trist att man inte kan prata förutsättninglöst här?

Jag har sett registrerade paintavkommer efter Vic Tim Rocket. Med flera olika mammor. Genomgående har man kunnat identifiera avkommorna på långt håll pga av ett stort, oädelt huvud. Hingsten själv har lite skum benställning men jag kan inte avgöra om han nedärver det lika starkt.

Och avkommorna som jag har sett har varit nästan helvita.

Det finns en bra hemsida för rocket http://www.lazybee.se/fol04.htm och en del fina fölbilder. Där finns det flera föl som är snyggt tecknade också ;)

Jag skrev inte att avkommorna blir lite tunga utan att de får tunga huvuden.

OK... Men jag har inte tänkt att hålla upp huvdet åt honom.. :D
*sorry* kunde inte låta bli... :angel: ;)

Jag förstår vad du menar.. :)

Ok, om jag skriver grova huvuden? Oädla? Kallblodstyp?

Visste inte att man inte kan skriva så.

JJ har jag bara sett 2 avkommor av. Båda var små, söta och trevliga individet.

Tycker att det är ett bättre val helt klart.

Får kanske be om ursäkt för mitt inlägg igår. Hade hunnit smaka lite på vinet hemma och det är inte så smart att skriva inlägg sen på ett öppet forum.

Tycker Mischief har ett väldigt vackert huvud, men jag kan inte förstå mig på uppfödare som inte visar en exteriör bild på sina hingstar. Det är väl det första man vill se på hos en hingst (för mig i alla fall) för att sedan gräva sig vidare för att få mer info om hingsten.

Fast det kanske finns fler hemsidor om honom med exteriörbilder? :confused:

Hon brukar vara härinne och läsa, men skriver sällan...kanske det blir en sån bild snart då :idea:

Saken är den också att det är otroligt svårt att ta en bra exteriörbild, allt ska klaffa, hästen skall vara nyduschad, man ska ha folk som hjälper, hästen skall vara "intresserad" kanske i en timme eller längre för att få till en bra bild, vädret skall vara bra....osv...

Ja det är sant såna kort är inte lätta att ta, men det måste väl vara nåt som alla som är intresserade av hingsten vill se, eller?

Får hoppas att hon kanske har någon bild man kan få tjuvkika på då. Vad heter hon här inne?

Visst är det intressant, men får man ingen bra bild så är det bättre att strunta i det....är man inte STOR så kan det vara svårt med bilder eller om man inte har nån som är väldigt duktig på att fota......jag har tagit "miljoner" bilder på mina pållar men fortfarande inte lyckats få in nån fullträff...ska man dessutom ha ston till sin hingst så MÅSTE det vara fullträffar, annars kan det lika gärna kvitta.
Hon får ge sig tillkänna själv om hon vill bli "avslöjad" :p

Ingen fara på taket! Och inte ska du behöva be om ursäkt för att du har en åsikt, även om ditt första inlägg lät lite...vet inte hur jag ska uttrycka det...som om du hade förutbestämda åsikter. Finns gott om sånt här! :D

Och jag menade inte att låta så häftig som jag gjorde i mitt svar, jag skrev med glimten i ögat, men det framgick tycärr inte. Är lite snål med smileysarna ibland.

Men en sak verkar du ev ha rätt i, även den hästen jag har bilder på e VTR har ganska stort och tungt huvud. Jag trodde iofs att det kunde ha med hans vbl-mamma att göra (inte alla vbl som har ädla huvuden precis), men det kan ju ligga något i att han ger sådana huvuden. Inte världs-snyggt precis, men å andra sidan kanske han ger andra egenskaper i arv som uppväger? Man kan ju inte fastna på en futtig(?) detalj om hästen i övrigt är bra! Å andra sidan hjälper det ju inte för helheten heller om hästen verkar framtung pga huvudet. :D

Förresten, att två avkommor man sett efter en spec hingst har snygga huvuden ska man kanske inte lägga för mycket i. Två är ju inte så många. ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Kultur Visst finns det några andra histrorienördar här? Jag läser det mesta i populärlitteratur om forntiden i Sverige (stenåldern tom...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka