Homozygota skäckhingstar??

Då vi har flera varmblodsston som vi räddat från slakt bla. och ej anser att det går att avla fram travare och få något tillbaka på avkommorna så betäcker vi dom som vi har med paint. Dels för att våra ston har underbart temperament samt kropp för att kunna lämna bra ridhästar. Då många korsningar Paint/varmblod gör sig alldeles ypperliga som westernhästar så tycker jag att det inte är fel. Att ha ett billigare alternativ till "riktiga" westernhästar då dessa ofta kostar massor kan inte vara fel. Alla har inte ambitionen att bli en mega westernryttre heller. Varmbloden samt korsning/varmblod ligger ofta långt framme i resultaten på tävlingar.

Sen får korsningen ofta mkt bra temperament då dessa båda raser hanteras i tidig ålder och verkar kompletera varandra.

Är väldigt trött på diskutionerna ang varmblod/annan ras. Till saken hör att håller man inte på med hästar för att man gillar just hästar? Sen struntar jag själv i om det är en shettis eller en grand prix häst. Jag älskar djuret hästen.

Det finns en tråd som inte är så gammal om just detta fenomen med travare som betäcks med annan ras i syftet ridhäst.. ;)
Ta dig dit.. :mad:

Möjligt att det har gått något bruksprov, men inte "det jag menar", SM är väl en Quarter om jag fattar rätt och en sån har jag svårt att tro ha "sprätt och hoppar runt" på det "vanliga bruksprovet". :D

sen om det finns något annat för tex "paintavel", det vet jag som sagt inte... :smirk:

Fast om jag har förstått det rätt så lämnar varje rasförening in rasvisa krav till SH och så gör de bruksprov utefter vad föreningen kräver..Eller nått sånt..

Då vi har flera varmblodsston som vi räddat från slakt bla. och ej anser att det går att avla fram travare och få något tillbaka på avkommorna så betäcker vi dom som vi har med paint. Dels för att våra ston har underbart temperament samt kropp för att kunna lämna bra ridhästar. Då många korsningar Paint/varmblod gör sig alldeles ypperliga som westernhästar så tycker jag att det inte är fel. Att ha ett billigare alternativ till "riktiga" westernhästar då dessa ofta kostar massor kan inte vara fel. Alla har inte ambitionen att bli en mega westernryttre heller. Varmbloden samt korsning/varmblod ligger ofta långt framme i resultaten på tävlingar.

Sen får korsningen ofta mkt bra temperament då dessa båda raser hanteras i tidig ålder och verkar kompletera varandra.

Varför skulle en korsning/vbl eller ett vbl eller paint osv hanteras tidigare än en annan häst.De flesta jag läst om här inne verkar "jobba" med sina fölisar,och det är mkt blandade raser..

Det jag menar är att de används tidigare. Travaren körs in vid 1.5 års ålder painten rids ofta in vid 2 års ålder.

Ernie (eller hur det nu stavas) är godkänd för paintavel. :D Hur det är med Marias andra painthingst vet jag inte riktigt.... :confused:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Jo, men han måste ju gå igenom här i sverige också och det är ju ingen garanti att han gör det även om han är godkänd i USA..... :angel:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

I Sverige har vi en j..la massa storebror fasoner där organisationer och dyl. måste ha full koll på allt, :devil: så även inom avel. Johnny War Chic är avelsvärderad (vilket betyder i stort att han ska samla meriter)inte premierad. Då SPHA from. i år tom. OKT.i år hade ett nytt system vad det gäller visning av hingstar,vilket troligtvis kommer att bli nytt efter OKT-2004, det skall bli EU-anpassat.Earnie är Premierad värdebokstav AB. ;) :p http://home.swipnet.se/mischief Läs där,det står om hingstarna.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Kultur Visst finns det några andra histrorienördar här? Jag läser det mesta i populärlitteratur om forntiden i Sverige (stenåldern tom...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka