Sv: homeopati

den här "studien" är eg endast för mig själv och skall dokumeteras av mig själv....enl studier i aloevera"boken" så förhindrar aloen svallkött, och typ nelex är inget alternativ än pga den skadade behinnan som ligger risigt till....

det finns medel för djupa sår så det läker gott inifrån..vi får se vad som händer....veterinärer finns ju inärheten i vilket fall somhelst och jag vill påpeka att jag har inga invändningar mot vetmedicin alls...MEN ibland räcker inte den till..

har du "din" sårskada dokumenterad?? så kanske man kan jämföra....

I DENNA LÄNKEN kommer jag att lägga in bilder varje dag (förhoppningsvis) det som blir lite "svårt" är ju att få någorlunda lika kort...men jag gör så gott jag kan :D

(sorry Peter, det blev sen omläggning idag också...så blixten fick vara med)

Följer också tråden med stort intresse! Samma behandling idag som igår?

(Citat 11/12: idag arnica D30 och hypericum D200..tribrissen och sprayade på veterinary formula aloe vera....)

Lena

Arnica D30
Hypericum D200
Ledum D30 x 2
Calendula D30 x 2

tribrissen och veterinary formula.....

temp 38,3

detta gäller för 12/12

idag hade stygnen gått åt h-e :crazy: men det var väl väntat också....så imorrn får jag ta tag i det...kul...

men f.ö tycker jag att allt det andra läkt kanonfint..spec den rosa "randen" som går ner från stygnsåret...

ledum x 1
calendula x 3

tribrissen och veterinary formula.......temp 38,3

dock är han lite mer rädd om benet idag men det är väl förmodligen för att stygnen gått upp...mailade bilder till veterinären

Följer nyfiket din tråd, men fy vilken olycka.

Så här gick det för mig när mitt första föl var 4 mån, då fastnade han med bakbenet i elrepet,där jag hade honom på fölbete, han blev illa skadad.
Han hade legat länge och slitit bort flera ekstolpar och metervis tråd.
På Ultuna i Uppsala rådde dem mig att ta bort honom då även tå sträckan gått helt av. :cry:
Jag vägrade och fick hem honom 2 veckor senare.

De första månaderna så hade han ett stödgips jag gjort själv och många timmar luftande utan bandage för läkningen men visst blev det fler penicillin kurer.

Jag lånade en apparat med infrarött ljus om jag kommer ihåg rätt och ett par ggr/veckan lyste över benet. :)
Så småningom började tåsträckan återbildas och såret läkte. Ingen kronisk lymfangit. Han skadade sig i aug och fick komma ut första gången i hage i maj året efter.

Han rör sig helt rent och tävlas msv dressyr idag.

Ibland undrar jag om det var behandlingen med ljuset som gjorde att senan läkte trots så dålig prognos och att ärrbildningen inte vart värre.

Så, jag är med och stöttar.

å mimus jag blir så rörd

Jag hade ett sto som skadat sig på liknande sätt som ettåring, det stora fula ärret läkte ihop med sträckaren (ingen som visste det när jag köpte henne, vet sa bara "fin häst").
Tre år senare måste jag ta bort henne pga hälta där, behandlande veterinär ville inte ens prova att betäcka henne. Jag önskar att uppfödaren hade haft fantasi nog att prova infrarött eller vad som helst.

Avskärningsskador av sträcksenor har en utmärkt prognos, det är mera regel än undantag att hästen får full funktion i benet. Tyvärr är det tvärtom med böjsenskador

Detta hände - 90. Huden borta runt skenbenet, benhinna och yttre böjsena var illa skadade men det var pga tåsträckan man rådde till avlivning + den långa konvalesensen, fick info att han skulle släpa och tappa hoven och få försämrat rörelse mönster.
Tack och lov så vet vi bättre idag, men meningen med mitt svar var att supporta Martha att inte ge upp.

(Min senaste unghäst fick en sårskada i augusti i år, och blev så dålig att hon bara låg utan några reaktioner, vik jourvet bedömde att lårbenet var av och att det tyvärr inte fanns något att göra, fick inte tag på hästambulans men vi lyckades transportera henne till Strömsholm (mardrömsresa) där det på röntgen visade sig att lårbenet var helt, puh! Tänk om jag hade sagt ok, vi tar bort henne.)

Vacker gosse!!! För mitt totalt oerfarna öga verkar läkningen gå bra. Penicillinkuren borde ju vara slut nu?

Heja dig, Martha, kämpa på!
36_1_11.gif

Saknar någon liten kommentar från PL.

Razzeltazz skrev:
Vacker gosse!!! För mitt totalt oerfarna öga verkar läkningen gå bra. Penicillinkuren borde ju vara slut nu?

Heja dig, Martha, kämpa på!
36_1_11.gif

Saknar någon liten kommentar från PL.

:D tackar....Penicillinet tog slut igår....så än ska vi inte ropa hej :D:D

Men det ser fint ut(förhållandevis) ska börja med lite lotagen/nelex snart också....man får lov att blanda lite ;)

Iallafall så får han Calendula och bufo D 30 3 ggr om dan nu, och idag hade fatiskt lymfangiten gått ner, det är bara nere vid kotan han är tjock nu....

Min vet är uppdaterad och går in på hemsidan..så nu kommer det "mera" vinklar o så :D

( det är bara svårt att hålla reda på alla korten nu...vilket är vilket??..jag får ta bort dom sparade för att få koll nu tror jag :angel: )

Stackars lilla vännen!! Vi har också såna dörrar... =(

Ett önskemål av en extremt nyfiken icke-kunnig:
Kan du inte skriva för vilket ändamål du ger de olika medicinerna?

Jag gissar att du använder arnika för att minska svullnad och hypericum för nerver, eller?? Ledum, har det med cirkulationen att göra? Calendula och bufo, vad gör de?

SabinaOchSara skrev:
Stackars lilla vännen!! Vi har också såna dörrar... =(

Ett önskemål av en extremt nyfiken icke-kunnig:
Kan du inte skriva för vilket ändamål du ger de olika medicinerna?

Jag gissar att du använder arnika för att minska svullnad och hypericum för nerver, eller?? Ledum, har det med cirkulationen att göra? Calendula och bufo, vad gör de?

Ledum är för ledinflammationer men främst för stelkramp...Bufo är för lymfangit, Calendula för att förhindra infektion o varbildning..påskyndar läkningsprocessen vid djupare sår..

Titta vad jag har missat, hur går det?

Jag hade valt en C-potens tex: C 30 till en början med, i alla fall de tre första dagarna, sen gått över till en D-potens.

Men som han ser ut... :crazy: stackare!

C_L skrev:
Titta vad jag har missat, hur går det?

Jag hade valt en C-potens tex: C 30 till en början med, i alla fall de tre första dagarna, sen gått över till en D-potens.

Men som han ser ut... :crazy: stackare!

:D Kul att du hittade hit.....du får gärna komma med förslag o synpunkter :bow: :bow:

benhinnan, svallkött??

Hur mår din häst Martha?

Är han vid gott mod?

Hur verkar det utveckla sig, och jag undrar vad den vet säger som du skickar bilderna till.

han mår så bra man KAN må i hans situation...:D..han har lite feber..dryga 38, men annars är han med i o kollar på dagarna, äter ordentligt..problemet är ju lite att han "borde" röra sig mera...men det får han inte för sträcksenans skull.... :crazy:

Min vet säger eg ingenting :D men jag har jobbat med konvalecenter i snart 10 år och han vet vem jag är...och låter mig hållas :D...men jag brukar faktiskt ha dialoger med honom så vi är väl involverade i vad som görs.....

Vi har ju olika sidor i behandlingar..veterinärer åtgärdar..jag slutför...det JAG ser...det ser oftast aldrig veterinärer för då har hästen redan gått därifrån....

Han är ju också mån över att hästen skall bli bra....och han vet att jag aldrig skulle hitta på nåt helgalet så det går ut över hästen.....jag följer vets inrådan på allt som sagts...sen kan jag själv komplettera med det JAG vet....

Liknande trådar

Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 699
Senast: jarnroos
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka