Sv: homeopati

Såret ser verkligen bra ut men hur svullen är han över kotleden?

Håller tummarna på fredag !!!!

Han är inte så svullen där, men han har ett par sår ( ett ordentligt som var tvungen att sys) på insidan kotan också...

Nu har vi varit på åb, hästen är helt haltfri och får t om gå i liten hage nu( synd bara att det är så förb lerigt just nu :crazy: ) vi skar bort lite svallkött och brände sedan, det ser "bra" ut...eller det ser väldigt bra t för att vara en sån skada som det var...trodde nog att det skulle vara mer död vävnad omkring än vad det var....han hade ju en ganska skadad benhinna och sträcksenan var skavd....ultra o röntgen skulle vi ta nästa gång istället, det behövdes inte idag då han var så haltfri en vet.

Underbart att höra! :)
Hur är det med humöret? Håller han på att hämta sig? ;)

åää va mkt blod
"bränna" hur varmt är det? Så ut som att ni hade en gasolbrännare...
Men otroligt fint läkt, Martha, grattis

Ja, det är gasol...och jäv**t varmt :D
Jag blev också lite chockad men det känns inte på hästen övht...han fick bara lite lugnande med inge bedövning..det är dött och därmed finns ingen känsel.

Razzel...jo, han börja på att bli lite piggelin nu :D...men det är väl bara att köra på med lite NH :angel: Det sägs ju kunna bota "allt" :D

Hmmm, jag råkade ut för en vet. som brände utan lokalbedövning en gång också fast den hade inte ens fått lugnande och han kände. Men det var inte med gasol utan någon form av punktbränning, också på svallkött.

Hur ser det ut nu då???

Nyfiken...

/// ghost

Senast ändrad:

...men det är ju bara mitt i såret det är dött, då har de ingen känsel. Bränner man i däremot utåt kanterna där det finns levande vävnad är det klart att det känns.

Martha: litet sidospår... tycker du lotagen funkar lika bra som nelex?

Såret såg ju fint ut iaf :)

Snart 6 veckor sen nu ?

Uppdatering !! :bump: :bump:

Såg ju väldigt bra ut den 13, har du lyckats att det inte blivit inflammerat en enda gång?
Bara 1 penicillin kur hittils ?

Nej , inte en enda inflammation, utan fräsht o fint hela tiden..... :D
ska väl ta nåt kort idag på honom då...dags nu :D

Gissa om jag brukar försöka undvika just den? :devil: Tyvärr är utbudet begränsat här nere...

/// ghost

Vad härligt att han fått komma ut nu, ser ut som att det var dags....
Verkar ha bra balans :o

Förstår att såret måste vara fint nu, du LINDAR inte ?

Tycker han ser fin ut i kroppen trots att han stått inne så länge.

Jo såret är fint...men häromkvällen så svullnade han upp ordentligt och hade 40,2 i temp....jag gav bufo o arnika 2 ggr på kvällen och nästföljande morgon hade han 37,8 i temp...detta var i måndags kväll..enl vet så kan det bli så ifall det finns "döda"partiklar kvar inne i såret, men jag har inte sett att det skulle ha kommit ut "nåt".....

Jag glömmer kameran jämt men idag SKA jag ta kort, jag lovar :rofl:

han går utan bandage hela tiden nu...är ute i hagen hela dagarna....och idag skall vi på åb, kolla på röntgen o ul....om vädrets makter tillåter( jag har världens skitbacke här och jag vet inte om jag klarar åka nerför med finka idag då det har kommit underskylt regn på den lilla snö som fanns :crazy: )

och jag håller med om att han håller hullet fint...för att vara nybliven tvååring, 165 i manken och detta med skadan....lite förvånad själv :D

Senast ändrad:

Har också en sån där backe hemma och kan ínte köra från gården vid skit underlag, fast vägen är bra efter 900 m.

Såna där febertoppar är väl inte helt ovanliga men kom ju ganska långt efter själva olycks tillbudet för dig.

Var med om det själv i höstas när ungästen skadade sig och vet trodde lårbenet var av, in på Strömsholm penicillin, hem igen, allt ok, efter 3 veckor på 3 ben igen, vet trodde att det satt kvar nått i låret, (trodde inte jag), 40,2 i temp penicillin igen, sen chockar hon när jag sprutar,(FY VAD LÄSKIGT). Var helt sönderstucken efterallt smärtstillande och penicillinande. SEn vägrade jag spruta mer.

Det redde sig tack och lov, men jag fick inte komma till klinik för hon fick hosta med sig på strömsholm. Alla var livrädda för smitta.

Så kan det gå, och jag hoppas att det inte sitter nått där i låret nu, men då borde hon blivit dålig igen.

Ser fram emot att höra hur det gått på åb,
och mer kort på lycklig häst i hagen, hur länge stod han i boxvila ?

Jätte bra att du vill göra så att men kan följa med i läkningen :) och jag tycker att det är bra att du provar med homopat medel... har själv behandlat lite med homopatmedel med stor framgång...
kommer att följa det här noga. Jag hoppas värkligen att det blir bra!

nu har jag varit iväg med en annan häst...lite spännande var det nerför backen men det gick bra....:D

enl vet kan dom få såna reaktioner långt efter åt..t om ett år...

grabben stod inne i ung 7 veckor...mest pga benhinnan o tåsträckaren, inte för såret som sånt....

Liknande trådar

Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 699
Senast: jarnroos
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka