Homeopati - kan det verkligen fungera?

Sv: Homeopati - kan det verkligen fungera?

Håller med, men din länk var ändå bäst. Så klockren, så heltäckande:D

Btw så är ändå min största undran hur vattnet skulle "minnas" just det ämnet...? Och inte allt annat skit som det varit i kontakt med:grin:

Oh well. Homeopatindustrin omsätter ju massor av pengar så det kanske är positivt för samhällsekonomin:cool:

Fast man ska ju inte pissa ned allt inom naturmedicin bara för att man inte tror på det eller att det på en del människor inte fungerar. Tror du verkligen att vetenskapligt beprövad medicin funkar på allt och alla ? Men den tror ju liksom hela världen på. Det finns lurendrejare inoma ALLA yrkeskårer..så även inom läkemedelsverket. Jag personligen har sett en utdömd kvickdragshäst bli nästintill återställd ( jag säger inte helt återställd, för det går ju liksom inte) pga ägarens desperation att pröva något annat än *vetenskapligt beprövad medicin*.

Jag finner det högst märkligt att denna sida av *medicin* alltid måste gå i försvar...medans den vetenskapliga sidan får gå fri.

Homeopatindustrin omsätter ju massor av pengar så det kanske är positivt för samhällsekonomin

Ja, och omsätter pengar gör ju även den vetenskapligt beprövade medicinen. OCh omsätter dom inte tillräckligt, ja då måste dom hitta på något så folk kan köpa mer piller.

Nej det är dumt, det håller jag med om. Det som kallas alternativmedicin är ju en salig blandning av hokus pokus och verksamma preparat (en del naturläkemedel har visad effekt så vitt jag förstår. Därmed också biverkningar). Det finns en ruggig massa bestämmelser runt vem som kontrollerar och vad som får säljas och med vilka ord.

Det är milsvid skillnad på att käka nåt örtpreparat som har en eller flera verksamma substanser och vatten sålt med kvasivetenskapligt dravel. Till exempel finns det vettiga förklaringsmodeller för hur t ex en viss växt påverkar kroppen.

Ja, och omsätter pengar gör ju även den vetenskapligt beprövade medicinen. OCh omsätter dom inte tillräckligt, ja då måste dom hitta på något så folk kan köpa mer piller.

Ja inte är de några moraliskt felfria företag de heller. Det finns en jäkla massa att säga... men vad har det med homeopati att göra?

Den enda gång jag testat homeopatmedicin så blev jag faktisk frisk. Jag höll på att bli förkyld, lätt febrig och halsont. Och nej det var inte placebo jag trodde inte på det, och den lilla tabletten fick jag av en kompis inte någon homeopat. Jag hade inte någon koll på vad homeopati var alls, vid det tillfället.

Jag har å andra sidan haft förkylningar som kommit av sig många gånger förr helt utan medicinering, men lite förbryllande är det. Jag kanske ska knata iväg och köpa en burk så kommer jag aldrig mer att bli förkyld :).

Nej jag tror inte men blir frisk av utspätt vatten, men det är klart jag blir lite fundersam. Och kvällen på tivoli var räddad.

Mer skitsnack på ett och samma ställe är väl svårt att hitta. Möjligen på Forever Livings hemsida.

Om det är placebo eller inte diskuteras mycket, djur har inte förmågan att visa sådant utan antingen är de friska eller så är de sjuka. De blir inte friska bara för att vi ger dem ett piller, utan för att det är rätt sorts piller.

Men det är nog fler som tror att detta funkar på djur också då det faktiskt sanktioneras lite centralt också.

http://ec.europa.eu/agriculture/organic/animal-welfare/health_sv

Håller med. Har sett så många exempler på att det fungerat på djur (om den som ordinerar medicinen vet vad hon håller på med..) att det går inte att förneka att det är effektivt.

Min faster bor i Tyskland och på veterinärklinikerna där så är det standard praksis att ge arnica och hypericum vid alla operationer.

Det viktiga är att det fungerar, om det så är för att jag med medlens hjälp fokuserar och lyckas tänka bort min bihåleinflammation som sjukhusläkaren ville operera, eller mana hästen att driva ut bölden, eller få ett sår som folk tyckte skulle sys att läka ihop utan ärr så är ju det helt fantastisk. Jag måste ha magiska förmågor.

Btw så är det knappast så att skolmedicinen är så effektiv heller. Visste ni tex att antidepressiva endast är 2% effektivare än placebo i patientförsök?
Detta var läkemedelsföretagets egna studie för att få medicinen godkänd. Tre ggr fick dom köra studien för att få resultatet att hälla i deras egen favör. Med ynka 2%. Lägg sedan till alla farliga biverkningar så.... Nu använder man som tur är inte detta i så stor utsträckning på djur än men tror inte det är något enastående exempel.

Jag har också ofta funderat på hur jag ska kunna utöka användandet av mina magiska förmågor. Man borde kunna bli rik tänker jag!

Btw så är det knappast så att skolmedicinen är så effektiv heller. Visste ni tex att antidepressiva endast är 2% effektivare än placebo i patientförsök?
Detta var läkemedelsföretagets egna studie för att få medicinen godkänd. Tre ggr fick dom köra studien för att få resultatet att hälla i deras egen favör. Med ynka 2%. Lägg sedan till alla farliga biverkningar så.... Nu använder man som tur är inte detta i så stor utsträckning på djur än men tror inte det är något enastående exempel.

Visst är det så att skolmedicin, som du kallar det, inte alltid är så effektiv och man kan stolpa upp mängder av statistik och jämföra alternativ- och skolmedicin.

Men, i skolmedicin är man förhindrad att ta till metoder/"läkemedel" som saknar dokumenterat läkande effekt. Det tycker jag känns tryggt. Faktiskt.

Homeopatin och andra alternativa saknar oberoende dokumentation. För hur vet vi att inte homeopatin gör skada?

Att folk upplever sig bli botade, ja men då måste man ju även ifrågasätta om dom en varit sjuka. Vilken diagnos och hur ställdes diagnosen?

Min faster bor i Tyskland och på veterinärklinikerna där så är det standard praksis att ge arnica och hypericum vid alla operationer.

Fast arnica (Slåttergubbe eller hästfibbla) och hypericum (Johanesört) är örter och inte homepati. Jag tror de flesta om inte alla håller med om att örtmedicin många gånger är effektivt.

Jo det kan det absolut vara. De flesta homeopatmedel görs ju av växter.

Arnica D30 tex som används flitigt är ett homeopatmedel.

KL

Homeopati ska inte blandas ihop med örtmedicin. Även om ett homeopatiskt preparat ursprungligen görs på en ört så handlar det om vatten, inte örten.

Centaur - vilket antidepressivt preparat pratar du om, och vilken studie??
Att rakt upp och ned påstå att antidepressiva endast har 2% effekt men en massa biverkningar är rent felaktigt dravel.

Det finns en uppsjö olika typer av antidepressiva, med helt olika aktiva substanser och verkningsätt, som har olika effekt på olika tillstånd - och olika biverkningar.

Det enda som skiljer en medicin, om den så bara har ynka 2 % önskvärd effekt, från homeopati - är att medicinen faktiskt fungerar!
Homeopatiska preparat har hittills visats vara verkningslösa i de vetenskapliga studier som gjorts.

Ingen vore gladare än jag om det fanns helt biverkningfri medicin för alla olika sjukdomar som faktiskt fungerade. Så ser tyvärr inte världen ut.

Ja om man spär ut det så är det homepatmedel men outspätt och koncentrerat så är det örtmedicin.

Ja om man spär ut det så är det homepatmedel men outspätt och koncentrerat så är det örtmedicin.

Det räcker inte att spä ut det, det måste skakas på ett speciellt, magiskt, vis också. (Hahnemann: "Det blir därmed oerhört sannolikt att materien genom en sådan dynamisering till sist löser upp sig helt i en individuell, andlig form och därför i obearbetat tillstånd egentligen måste betraktas som enbart bestående av sådana icke utvecklade, andliga former")

Jag förstår att homeopati gjorde genomslag när den medicinska konkurrensen bestod av åderlåtning och kräkmedel. Tro fasen att färre dog av att få bli ompysslade och dricka rengjort vatten. Teorin lades fram innan man förstod att allt vatten är konstant(och därmed redan varit i kontakt med alla tänkbara grundämnen och annat man kan tänkas tro har läkande krafter). Den baserades på mesmerismens ide om en osynlig livskraft och Paracelsus teorier om att lika botar lika (Hahnemann stal detta rakt av och använde sin upptäckt av kininbark som botemedel mot malaria som exempel. Möjligen inspirerades han även av upptäckten av vaccin, som är samtida.).

Däremot står jag med hakan i backen och blir helt förundrad när människor fortfarande idag tror på skiten. Se gärna James Randis strålande föreläsning som jag länkade in tidigare i tråden. (Det är mer av Oliver Cromwells kiss i homeopatpreparat, än av det påstått verksamma ämnet.)

Oups, förlåt att jag förenklade beskrivningen av processen. Givetvis är det inte bara utspätt vatten utan rituellt utspätt vatten ;).

Det blir mindre trovärdigt ju mer noga man beskriver det, vilket är väldigt fascinerande. Ofta är det ju precis tvärt om.

/Migo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka